woensdag 20 juli 2016

De derde lijn; een 56.3-perspectief

Ik ga het weer over mijn stokpaardje hebben. Het omarmen van mijn 3/5-profiel en het trial en error-proces. Wees gerust, ik zal zo weinig mogelijk Human Design-termen gebruiken, want ik neem mijn eigen ervaring als uitgangspunt.

Voor een 3/5 is het zo ontzettend belangrijk om zichzelf te omarmen. Gelukkig heb ik poort 10, dus voor mij is dat omarmen een issue, want dat is de poort van zelfliefde.

Oh, oeps, daar ging mijn belofte om niet in in HD-taal te schrijven!

Opnieuw. Poging twee. Haha. (Human Design-humor voor gevorderden.)

Ik wil het gaan hebben over het algemene proces van de derde lijn, dat we allemaal wel in ons hebben, om dingen te proberen en dan te falen. Zoals ik hierboven ook deed. Dat is mijn alfa en omega. Dat gebeurt altijd. Met alles.

In spirituele kringen is het gebruikelijk om alles wat er gebeurt weer terug bij jezelf te leggen. Je hebt het zelf gecreëerd, dus waarom? Wat is het punt van aantrekking? Wat zegt het over jou? Stel dat je een conflict hebt met iemand omdat die persoon vanuit zijn hoofd leeft en niet vanuit zijn hart. Dan is het in spirituele kringen gebruikelijk om te kijken wat dit conflict over jou zegt. Blijkbaar leef je dan zelf ook nog uit je hoofd. En dan moet je dat gaan helen. Daarmee wordt het belang of de waarde van het ontdekken van iets over die ander volkomen uitgevlakt. Het is jouw zaak niet dat die ander vanuit z'n hoofd leeft. Punt.

Maar voor een lijn 3 is dat juist wél zijn zaak! Dat is z'n hele taak hier op aarde: ontdekken wat er allemaal niet werkt. En daar is hij zelf het slachtoffer van, en hem wordt vervolgens verweten wat er om hem heen niet werkte. In dit geval wordt hem dus verweten dat hij ook vanuit zijn hoofd leeft. De hele kwestie wordt op een absurde manier omgedraaid. Dat is behoorlijk deprimerend voor een lijn 3, kan ik je wel vertellen. Alles terugleiden tot een fout in hemzelf.

Maar het is in deze situatie heel belangrijk dat er naar de lijn 3 wordt geluisterd. Als die zegt: hij leeft vanuit zijn hoofd, en die 'hij' is bijvoorbeeld een docent, dan zou het een gemiste kans zijn als dit niet wordt opgepikt. Die lijn 3 is ertegenaan gelopen, en die heeft daarin iets van waarde ontdekt. Het is heilzaam voor de lijn 3 om niet de fout bij zichzelf te leggen, maar zijn leerproces te begrijpen. Door te communiceren - en dit is lastig voor een lijn 3 - wat hij over de ander heeft ontdekt, kan de school de docent op zijn gedrag aanspreken. Zonder een lijn 3 zou die docent nooit worden 'gepakt', want dan zou er niemand onder lijden. Dan zou die docent vanuit zijn hoofd van alles aan allerlei mensen leren, die het slikken voor zoete koek, en zijn hart gesloten houden, zonder dat er ooit verandering in komt. Zonder lijn 3 is er geen evolutie mogelijk.

Plausibel verhaal, toch? Dat is de verdienste van poort 56.3, die vandaag in transit is en dus door iedereen te ervaren is. Het is mijn persoonlijkheidsaarde, dus ik ervaar 'm elke dag. Poort 56.3 voorziet zichzelf en anderen van plausibele verhalen over dingen die niet werken. Bij voorkeur door alleen datgene te beschrijven wat hij zelf al volledig heeft ervaren (het is tenslotte een abstracte poort).

Een goed motto voor lijn 3 is dus: negativiteit is nog niet omarmde positiviteit. Want dat is het alfa en omega van zijn bestaan.

Wanneer *is* iemand dan een lijn 3? Ik heb het dan over de persoonlijkheidszon en aarde, die samen voor meer dan 70% je persoonlijkheid bepalen. Als je daar een lijn 3 in hebt, ligt hier dus de nadruk op in je leven. Maar zoals ik al zei: bijna iedereen heeft wel ergens een lijn 3 zitten, en kan zich dus wel inleven in dit trial en error-proces. Tenzij ze geen lijn 3 hebben, dan doen ze in één keer alles goed (behalve als er een lijn 3 transit is zoals vandaag, of wanneer een lijn 3 hen conditioneert waar ze iets open hebben).

Mensen zonder lijn 3 kunnen geen geld slaan uit het effectiever maken van processen die niet helemaal werken. Want dat is het voordeel van een lijn 3. Wat ik hierboven heb beschreven, dat heb ik te bieden. Als ik schrijf over negativiteit, dan kan ik daarin allerlei nuances oppikken die iemand zonder lijn 3 (of met minder derde lijnen) zou missen. Een lijn 3 is een volhouder, die is ervoor gemaakt om weerbaar te zijn voor dit proces. Ja, hij lijdt eronder, want hij is ontzettend kwetsbaar en zacht als hij ergens tegenaan botst, maar met het ultieme medicijn 'humor' kan hij daar mee omgaan, hoe wrang het ook is. Humor haalt hem uit zijn slachtofferrol. Hij kan daadwerkelijk in contact staan met de 'harde wereld', de realiteit, en daarin alle inefficiënties ontdekken, als het ware de 'gaten in de markt' vinden en die opvullen. Een derde lijn kan dus ongelooflijk krachtig gegrond zijn in de modder van het bestaan. Dit merk ik zelf steeds meer.

Nu ik mijn proces begin te begrijpen, werp ik jaren en jaren en jaren van schaamte van me af. Ik ben geen mislukking. Ik hoef mezelf niet te verbergen. Het is oké om een beetje labiel te zijn. Het is oké om te falen. Mijn onbewuste 32.2 wil me hier graag voor behoeden en verstopt me nóg meer, zelfs voor de mensen die dichtbij me staan, in de hoop dat de continuïteit van mijn leven niet in gevaar komt. Maar die staat toch continu op het spel. Ook dat is onderdeel van mijn proces. In mijn leven heb ik veel uitgeprobeerd: de universiteit, de kunstacademie, reizen, wonen en werken in eco-gemeenschappen, werkloos zijn en bij mijn ouders wonen, verhalen schrijven, Healing & Reading, en nu Human Design. Wat daarin continu blijft, dat werkt écht. Human Design dus, bijvoorbeeld.

De derde lijn is de enige muterende lijn. Wat zoveel betekent als: de enige lijn die een verandering kan maken. Die zich volkomen aanpast aan nieuwe omstandigheden. En ik heb 'm ook nog in de brandstof van het kanaal van mutatie. Dubbelop, dus. 60.3. Bam. Ik heb afgelopen weekend het inzicht gekregen dat ik me niet gedeprimeerd hoef te voelen over beperkingen die niet werken. Het is zaak om al die brandstof, die wil muteren, in goede banen te leiden. Door alleen te doen waar ik zin in heb.

Ik noem als voorbeeld Teal Swan, een new age-persoonlijkheid bijgenaamd 'de spirituele katalysator'. Zij is volgens mij ook een 3/5 (maar ik kan dat nooit zeker weten omdat ik haar geboortetijd niet heb) omdat ze keer op keer spirituele mythes ontkracht op haar youtubekanaal. Veel van wat ik hierboven heb beschreven, is ook haar stokpaardje. Ze geeft bijvoorbeeld een verfrissend perspectief op de wet van aantrekking en positiviteit.

Nou, ik geloof niet dat ik ben geslaagd in mijn opzet om deze blog HD-taal-vrij te houden, maar dat was eigenlijk ook vraag die ik dacht dat andere mensen misschien zouden hebben. Open hoofd, gotcha.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten