woensdag 4 september 2013

Verzamelen

kamille, rustgevend en ontkrampend

De nazomerzon straalde vandaag in een diepblauwe lucht. 's Ochtends vroeg sprong ik op mijn fiets, en toen sprong ik nogmaals op mijn fiets, omdat ik eerst mijn band moest oppompen, en ging uit foerageren. Onderweg zag ik een haveloos geklede, bekende langharige kop, met een al even haveloze hond aan zijn zijde: mijn filosofiedocent van de kunstacademie, verdiept in één of andere existentiële kwestie, die mij het verschil tussen de rationele en de artistieke kenwijze heeft bijgebracht, college's waar ik dierbare herinneringen van koester. Hij bleek ergens aan de weg te wonen.

 guldenroede, goed voor de nieren, diuretisch en ontzurend

De baan van de zon begint al zichtbaar te zakken en wordt roder van toon, waardoor alle kleuren opvlammen. Dit is de natuur op haar weelderigst. De eerste blaadjes zijn geel geworden en afgevallen, maar de temperaturen zijn nog heel zomers, vlinders fladderen rond uitbundig bloeiende bloemen, en de ene na de andere fruitsoort is rijp om te plukken. 

 bramen om jam van te maken en om in te vriezen voor smoothies, en afgevallen appels voor appelmoes

Ik ben op zoek gegaan naar een aantal kruiden die ik graag gebruik om thee van te zetten. Kamille, guldenroede en frambozenblad hebben alledrie een heerlijk zachte en zoete smaak, en bovendien hebben ze prettige eigenschappen die op dit moment bij me passen, hetgeen ik voornamelijk met mijn artistieke kenwijze heb gededuceerd. 

frambozenblaadjes (samentrekkend, maar staan er vooral om bekend goed bij zwangerschap te zijn, iets waar ik op dit moment overigens geen last van heb) die op zolder hangen te drogen 
Na 5 km begon mijn binnenband op een angstwekkende manier door mijn buitenband heen te stulpen (helemaal gaar) en even later was het *pang* en mocht ik lekker teruglopen door het Friese platteland in mijn warme lange broek. De gedachte 'dit zal ik nog gaan missen in de winter' spookte even door mijn hoofd, maar de nazomer brengt deze melancholie nog ruim in balans met haar overvloedige gaven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten