maandag 20 februari 2017

Relatiepatronen #1

Als je niet geïnteresseerd bent in Human Design: scroll naar het kopje 'Relatiepatronen' verderop in deze blog, want ik vond het nodig om eerst flink te navelstaren op mijn design...

Ik zat verder te kauwen op het onderwerp 'ijdelheid en aandacht willen'. Ik kwam een synchronistisch artikel tegen op Facebook over het 3/5-profiel, dat ik heb. Het beschreef hoe lijn 5-generalisaties en waarheden - hoewel ze uit diepgaande ervaring vol trial en errors voortkomen - kunnen worden genegeerd als een 3/5 ze niet deelt vanuit een uitnodiging. Dat was herkenbaar.

Ik ben een Generator, dus ik deel in reactie op een prikkel. Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld iets wat iemand heeft gezegd, een ervaring, een meditatie, een artikel van iemand anders. Laatst schreef ik een blog over Pure Generators. Dit was een respons op een artikel van Ariane over Projectors, waarin ze vanuit haar eigen ervaring beschreef hoe het is om een Projector te zijn. Maar niemand heeft me gevraagd om een blog over Pure Generators te schrijven! Zo van: hé, hoe is het eigenlijk om een Pure Generator te zijn? Maar ik ging 'aan' en had de energie om erover te schrijven, zat in mijn flow, en voelde me erna voldaan: allemaal tekenen dat ik mijn strategie had gevolgd. En ik kreeg er één reactie op, wat voor mij voelde als een teleurstelling. Had ik toch letterlijk moeten wachten op de uitnodiging?

Is dit de reden dat mijn keelpoort zichzelf soms opvreet vanbinnen? Enerzijds die energie van 'ik doe het toch allemaal voor mezelf en ik heb niets nodig van iemand anders' en anderzijds die energie van 'ik wil in de spotlights staan en heb aandacht nodig'.

Ter herinnering, dit zijn de sleutelwoorden van poort 56.3, mijn enige, niet-verbonden keelpoort:
Alienation. Determined self-sufficiency. Sun exalted. A will and egoism that often proves overbearing (zelfingenomenheid/ijdelheid) and guarantees continued isolation. Here, this is acceptable given the Sun's intrinsic vitality. The drive to control and be the focus of expression. Venus detriment. The reversed aesthetic that offends others, ensures isolation, and eliminates support. The drive to control the expression at the expense of stimulation. 
Misschien dat innerlijke strijd omtrent aandacht verdwijnt als ik alleen nog deel op uitnodiging. Met een open keelcentrum is uitnodiging net als voor de Projector belangrijk, natuurlijk, dat wist ik al wel. De leidraad is: alleen spreken als mij iets wordt gevraagd, en ik kan beter niet een gesprek beginnen. Toch heb ik gemerkt dat dit niet zo zwart-wit is. Mijn Human Design-docent zei even ontnuchterend 'je mag wel met elkaar práten!' toen ik dit een beetje dogmatisch vanuit mijn hoofd begon te bekijken. Ik heb gemerkt dat ik ook gewoon een gesprek kan beginnen als ik de energie daarvoor in mijn keelchakra voel, in respons op een beweging of blik van iemand, of iets dat net is gebeurd. Dat is ook een 'uitnodiging', misschien.

Mijn zuidelijke node in poort 7.4 (de aftreder) volgt de autoriteit en regeltjes van iemand anders als ik zelf geen invloed heb (sleutelwoorden: aftreden van mijn leiderschapsrol). Die heeft ook een duidelijke rol in dit thema over aandacht voor mijn expressie. Vandaar de teleurstelling als ik geen reacties krijg: een 4e lijn wil invloed hebben in zijn netwerk. Anders houdt het voor mij op. Dan treed ik af. Ik heb niet de stém van de leider, maar ik ben hier altijd naar op zoek, want dat is de verleiding van de openheid. Morgen ontmoet ik iemand die ook volgens een uitnodiging beslissingen moet nemen (een Projector dus), en die wél de stem van de leider heeft, en ik geloof dat dit mij nog puzzelstukjes gaat geven, want als ik me afstem op de energie van iemand anders, komen er soms antwoorden uit mijn mond waar ik eerder nog geen toegang toe had. Dat is mijn onbewuste ajna-poort...

Het is nu letterlijk 11:56 uur, dus ik ga deze blog delen. Poort 11, die in de transit is, vormt samen met mijn poort 56 het kanaal van nieuwsgierigheid. En ik ben hier ook nieuwsgierig naar. Ik wil weten hoe aandacht en invloed voor mij werken. Het is belangrijk dat ik die expressie goed doe, om in balans te blijven. Want die poort 56 is geactiveerd door mijn aarde, en dat is de planeet waarmee je jezelf in balans brengt en grondt. Om lekker in mijn vel te zitten, dient mijn keelcentrum optimaal te functioneren.

Bij wijze van experiment: ik kreeg gisteren een uitnodiging om te delen over relatiepatronen, waar ik een respons op voelde. Een mooie gelegenheid om te kijken hoeveel aandacht deze blog gaat krijgen, nu ik braaf deel op uitnodiging. De synchroniciteiten tijdens het schrijven (kanaal 5-15) vertellen me in ieder geval dat ik op de juiste weg zit.

Relatiepatronen

Ik schrijf vaak blogs over mijn relatie. Ik publiceer ze alleen niet. Het voelt te persoonlijk, alsof ik niet alleen mijn diepste geheimen deel, maar ook die van mijn vriend. En ik weet dat hij is gesteld op zijn privacy. Hij heeft zijn zon namelijk in poort 33.

Maar wat ik wel kan doen, is relatiepatronen beschrijven. Die zijn niet zo persoonlijk, immers.

Ik merk dat alle patronen in mijn relatie voortkomen uit gebrek aan verbinding. En dat er onder elke ruzie of destructieve dynamiek de behoefte aan intimiteit zit. Waarbij intimiteit betekent: in de ander kunnen zien en voelen en dat die ander dit ook bij jou doet. Werkelijk open en volledig in contact uitwisselen. Niet alleen vanuit het hart, maar vanuit álle delen van onszelf. De schaduw en het licht. De irritaties, compromissen en beperkingen. Maar ook de liefde, de vervulling en de aantrekkingskracht.

Als we in het patroon terechtkomen van toenadering zoeken en aandacht willen (ik) en een terugtrekkende beweging maken en de deur dichtdoen (hij), is de enige manier om dit niet een vicieuze cirkel te laten worden, uitspreken dat ik gewoon graag contact met hem wil. Tijd met hem wil doorbrengen. Hem mis. Wil horen hoe het met hem gaat. Dat komt recht uit mijn hart, en het doet de deur weer open. Dit in tegenstelling tot de pushende energie van zélf vertellen hoe het met mij gaat en willen dat hij daarnaar luistert. Als ik open ben voor hem, en hij deelt iets, open ik ook het contact weer en ontstaat er een nieuwe verbinding. Aanraking is hierbij erg belangrijk, want we hebben een elektrochemische 19-49.

En dat is precies mijn strategie als Generator: ontvankelijk zijn, en reageren op wat er ontstaat, in plaats van gaan pushen.

Dit is natuurlijk maar één relatiepatroon, dus ik heb voor de zekerheid een #1 boven de blog gezet, voor het geval ik er nog meer kan delen.

Dit patroon komt regelmatig voor in onze relatie, want we hebben de neiging om in onze eigen bubbel te gaan zitten, en dan verdwijnt de verbinding een beetje. In plaats van in allerlei verwijten en andere destructieve dynamieken te verzanden, is een aandachtige knuffel en even 'inchecken' met elkaar genoeg om die verbinding weer te herstellen. Soms is het nodig dat we urenlang met elkaar praten. Soms is kort in elkaars ogen kijken voldoende. Dat ontstaat. Over het algemeen zijn we een goede match, en hebben we een stabiele, voedende relatie waarin alles automatisch op z'n plek valt. Zolang ik maar niet ga pushen vanuit mijn behoefte aan aandacht of bevestiging (in onze relatie mijn meest blokkerende open centra), flowt onze verbinding op een natuurlijke manier, en worden onze behoeftes vervuld.

Hm... Dit demonstreert ook goed hoe mijn worsteling omtrent 'aandacht' vormkrijgt in mijn dagelijks leven.

Vibratie van 'Openheid', frequentieschilderij van Teal Swan

Misschien kan ik dus in deze blog hetzelfde doen als ik in mijn relatie doe. Dank je dat je dit leest. Ik waardeer het als je reageert, maar het hoeft niet. Feedback is welkom. Ik ben namelijk benieuwd hoe jij het ervaart, en als je niet precies dezelfde thema's hebt als ik, ben ik benieuwd welke thema's of patronen je dan wél hebt! Ik sta ervoor open als je iets wilt delen, graag zelfs, als je je daartoe geroepen voelt. 

Want als ik aandacht wil, wil ik eigenlijk alleen maar verbinding. En dat betekent dat ik ook naar jou wil luisteren. 

Hm... deze blog nam een onverwachte wending. Het fijne is, dat ik nu helemaal niets meer verwacht aan reacties en dat het werkelijk goed voelt om te delen, ook al zou ik er geen aandacht voor krijgen. Dus, experiment geslaagd. 

9 opmerkingen:

  1. Wat ik hoor in je analyse in het eerste stuk is dat aandacht voor jou een bevestiging is dat je je op de correcte manier hebt geuit. Wat nu als je je correct hebt geuit ook als je geen aandacht krijgt? Het is de open keel die aandacht wil, maar niet nodig heeft. Het doel van expressie is niet aandacht. Het doel is het naar de oppervlakt brengen van wat er onder de oppervlakte gebeurt. C'est tout. Alles wat niet jouw open keel is doesn't care of het aandacht krijgt. In andere woorden - Je hebt het inderdaad perfect in respons gedaan en of je validatie is daar niet per se een bevestiging van. Dat is alleen de open keel dit dat graag wil. Ga nu de rest lezen - dit wilde er even uit ;) <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. "Want die poort 56 is geactiveerd door mijn aarde, en dat is de planeet waarmee je jezelf in balans brengt en grondt. Om lekker in mijn vel te zitten, dient mijn keelcentrum optimaal te functioneren." UUHNNN *insert geluid van zo'n afkeurende buzzer* Je bent hier niet om het goed te doen, haha, je bent een 3/5, je bent hier om het FOUT te doen.

      Verwijderen
    2. Dank je Ariane, verhelderend! Klopt, je hebt helemaal gelijk. Ik heb me dit net vandaag ook gerealiseerd, met een ervaring die me duidelijk maakte dat het gewoon oké is om me te uiten en daarmee door te gaan... Die sneaky open keel ook! Haha

      Verwijderen
    3. Oh en ik lees nu je tweede reactie. Hm... zet me aan het denken. Dit was iets dat mijn analist letterlijk tegen me zei (aarde in 56 in open keel, 'dus het is belangrijk voor je dat je dit goed doet') en wat ik dus gewoon heb overgenomen.
      Ik schrok er wel een beetje van, maar dank je voor je helderheid :P

      Verwijderen
    4. Heel mooi wat je schrijft over relatiepatronen, ik had dezelfde verlatingsangst/bindingsangst dynamiek in mijn laatste relatie. Ik hoop dat ik 2 jaar later (eigenlijk pas 1 jaar later want we hebben nog lang moeilijk gedaan met elkaar, al was dat alleen via de telefoon) veel hierover heb geleerd en de volgende keer er bewuster insta. Destijds kon ik het echt niet beter doen dan het helemaal fout doen bijna continu haha - tegelijk weet ik niet of dat wel zo is, want het is alweer zo lang geleden. Error is ok, zolang maar telkens nieuwe fouten blijft maken en blijft groeien - is mijn realisatie hierbij.

      "Want als ik aandacht wil, wil ik eigenlijk alleen maar verbinding." Die komt van heel diep. Raakt me <3 Heel mooi.

      Ga nu je Generator blog lezen, omdat de erkenning van mijn blog helemaal leuk is! Hihi. Projectors zijn ook voorspelbaar als wat - geef ze een beetje erkenning en ze hangen aan je lippen! Haha. Liefs

      Verwijderen
    5. Haha, ik dacht al dat die buzzer misschien een beetje zou triggeren - maar dat doe ik graag, want dan gebeurt er echt wat. ;) Ja, het idee van het goed doen zit heel erg in ons. Ook in Human Design. Maar we doen het nu eenmaal nooit goed, dus we kunnen het net zo goed gewoon niet goed doen en ervan genieten.

      Verwijderen
    6. Oh haha, kwam daar je reactie van! :P Ja ik lees je blogs altijd als je ze deelt, heb die over de Projector vandaag ook nog extra doorgelezen voorafgaand voor een Reading. Nog meer erkenning! :D

      Hm ja, ik heb het ook fout gedaan eerst, dus vandaar dat die van heel diep komt. Mooi dat het je raakt, het raakte mij ook toen ik die transformatie had...

      Verwijderen
  2. Onze berichtjes kruisen elkaar een beetje! :P
    Nee he, goede realisatie ook weer over dat goed doen (of niet :P), kan ik wel dagelijks gebruiken.
    Nou bij deze dat ik het dus 'fout' heb gedaan/beschreven ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yess, al die erkenning - vet geil.
      Ja, ik ben het ook aan het leren om het niet goed te hoeven doen. De grap is dat je het juist goed hebt gedaan! Er is geen goed of fout. Je hebt het PERFECT gedaan. En het wordt alleen maar perfecter! GEWELDIG ben je <3

      Verwijderen