dinsdag 6 december 2016

Wat ik zie bij jou is een reflectie van mijzelf

Ik geloof er niet in dat iemand een 100% objectief perspectief kan hebben. Als ik een Reading geef, heb ik ook niet een 100% objectief perspectief. Ik tap niet in op het 'al' en geef je de ultieme waarheid. Nee, ik geef je een waarheid, afgestemd op wat je nu mag horen, zeg maar het 'al' gefilterd door mijn eigen perspectief. En dat is waardevol. Zet drie mensen tegenover je die je een Reading geven, en ze zullen alledrie wat anders zeggen. Maar, als ze het goed doen, stemt hun thema overeen, en vullen ze elkaar aan. Alsof ze drie puzzelstukjes zijn die allemaal in een ander inkepinkje passen.

Zelfs de meest Verlichte Reader zal je zijn of haar perspectief geven, en dat kan evenzogoed totaal niet in jouw inkepinkje passen. Ook al is die persoon dan Verlicht, het is een manifestatie van de waarheid, niet de manifestatie van de waarheid.

Zo werkt het ook met gidsen. Ze vertellen je niet de objectieve waarheid. Ze vertellen je wat je nodig hebt om je op dat moment beter te voelen. Niet dat ze zitten te manipuleren of liegen. Waarheid betekent gewoon niet hetzelfde op dat niveau. Is dat niet geweldig? Ze hebben jouw hoogste belang voor ogen. Dat is de bron van waaruit ze gidsen. Zeggen ze nu. Wat voor mij nu dus de waarheid is. ;)

Ik leer het meeste van mensen die bereid zijn de spiegel tussen ons in, transparant te maken. Let op, dit betekent niet dat ik dit zelf altijd doe. Dat is niet wat ik zeg. Dat kan ik namelijk niet, want ik word er moe van om altijd maar open en transparant te zijn. Ik word er moe van om te open mijn ervaringen te delen. Openheid heeft ook zijn (gezonde) grenzen. Mensen die te open zijn, hebben in mijn ervaring een probleem met grenzen. Dus: jij hoeft niet altijd open al je emoties met me te delen. Alleen op de momenten die ertoe doen.

Laten we naar de andere kant gaan: gebrek aan openheid. Ik heb er niets aan als iemand zegt: 'ik ben een spiegel voor jou, en alles wat jij als negatief ervaart bij mij, is je eigen schaduw'. Ik had een docent die dat een keer tegen iemand zei. Ik was er wekenlang behoorlijk pissig van, en het ging niet eens over mij. Nu loop ik er weer tegenaan en deze keer komt het dichterbij. Jippie. Nu moet ik er wel mee dealen.

[soulsearchmodus aan] Wat betekent het dat ik dit tegenkom? [/soulseachmodus uit]

Ah. Ik schreef een tijdje terug blogs over verantwoordelijkheid nemen. Iets wat ik misschien wel een beetje teveel doe, schreef ik. Zonder daar verder in te duiken. Ik wist dat dit niet ongestraft kon gaan! En hier is het. De angel. Ik neem teveel verantwoordelijkheid, en dus word ik getriggerd door mensen die in mijn ogen deze verantwoordelijkheid voor hun eigen 'deel van de optelsom' niet nemen. Die zeggen: de spiegel tussen ons in werkt maar één kant op, en ik hoef er niet in te kijken, maar jij wel. Iedereen zou zijn verantwoordelijkheid moeten nemen, is mijn geloof, want dan krijg ik genoeg ruimte en wordt de wereld beter. Dat is de positieve intentie die eronder zit. Als je de positieve intentie onder een onbewust stukje vindt dat voor een 'bug' zorgt in je leven, heb je de angel eruit getrokken. Oh wacht, maar het gaat verder. Daar weer onder zit een beschuldigend: 'ik veeg mijn eigen stoepje door mijn verantwoordelijkheid te nemen en mezelf te helen en daardoor de wereld om me heen, waar blijft jouw inspanning?! We moeten allemaal de wereld verbeteren want de wereld vergaat!'

Eigenlijk is dat gewoon een bedekte behoefte aan controle, alsof ik weet wat de perfecte realiteit voor een ander is, omdat ik me onveilig voel in deze wereld en niet weet hoe ik mijn eigen realiteit kan creëren. Dat onbewuste stukje van mij dan. Ik weet verder wel hoe ik mijn eigen realiteit kan creëren. Dat doe ik bijvoorbeeld door deze blogs te schrijven. De vraag is of ik daar goed aan doe. Meestal wel, denk ik. Zolang ik er maar niet teveel in geloof. Haha. Soms schrijf ik iets waar ik dan later weer over struikel. Maar dat is mijn 3/5 profiel. Niks mis mee, zolang ik maar ruimte maak om van gedachten te veranderen en te leren. Ik weet de waarheid immers niet. Ik weet alleen wat waar is op dit moment, voor mijzelf.

Ziehier mijn innerlijke dialoog rondom manifestatie: 'ojee, wat ben ik nu aan het denken, snel, zet die wensballon weer aan! Oh dit is te controlerend, loslaten, loslaten, met lege handen zitten! Het gevoel voelen dat ik wil manifesteren! Overvloed! Overvloed! Ik leef in overvloed! Oja, maar dat deed ik al, daar zit ik al in. Waar ben ik mee bezig? Zucht. Ik kan gewoon vertrouwen dat het wel goed komt. En misschien niet in de vorm die ik verwacht. MAAR HET MOET WEL IN DIE VORM. Wat ben ik nu aan het denken? Ojee! Visualiseren, visualiseren! Etcetera.'

Misschien past wat ik te zeggen heb wel niet in jouw inkepinkje (ja, ik weet dat ik al na de eerste keer met dat rare woord had moeten stoppen, en nu gaat het werkelijk een beetje de verkeerde kant op sorry not sorry, het is dus in-kee-pinkje, niet inke-pinkje). Wat doe je hier dan nog? Ga snel je kostbare tijd aan iets anders besteden! Je hoeft niet in mijn spiegel te kijken om jezelf te zien! Je mag ook kiezen voor een andere spiegel. Misschien een lachspiegel. Of zo'n H&M-spiegel die je smaller maakt zodat je meer kleren koopt. Kies vooral de allermooiste spiegel uit die je kunt vinden. Die keuze heb je.

Tegen wie heb ik het nou? Tegen mezelf dus. Laat dat gedoe met die spiegels soms ook maar even zitten. Soms wil je ook gewoon naar buiten kijken, niet naar jezelf. Eigenlijk is dit een lange blog om mijn ongenoegen te delen over het feit dat ik vandaag niet naar buiten ben geweest en de hele dag al in mijn eigen sop gaarkook. Als ik die wandeling had gemaakt, had er nu minder negativiteit in mijn aura gezeten. En dan had ik me ook niet aangetrokken gevoeld tot die zak chips die ik net heb ontdaan van zijn lasten. Maargoed. Soms moet je even in je eigen sop gaarkoken voor je weer een weg eruit ontdekt. Goede uitwerking van de metafoor. Zolang ik er maar niet de laatste zin van maak. Wat ik nu dus niet heb gedaan.

Soms moet ik mezelf echt stoppen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen