zaterdag 17 december 2016

Lever-detox-salade

Ik ben bezig mijn lichaam te ondersteunen in het ontgiftingsproces, op een natuurlijke wijze. Dus niet zoals de liverflush in één keer, maar gaandeweg de leversteentjes afbreken en mijn nieren en lymfesysteem helpen om gifstoffen af te voeren. Ik heb namelijk van jongs af aan al eczeem. Als kind was dit heel erg, tot mijn 9e, toen stopte het. Op mijn vijftiende/zestiende vlamde het in alle hevigheid weer op, met name door emotionele oorzaken, hormonen en de culminatie van slechte voeding. Ik kan daar een heel persoonlijk verhaal over gaan houden maar dat doe ik vandaag maar niet, dat heb ik de afgelopen jaren al genoeg op deze blog gedaan. Sindsdien ben ik niet meer eczeemvrij geweest, maar de afgelopen tien jaar heb ik het wel stapje voor stapje genezen. Met de hulp van een keur aan alternatieve genezers en de hormoonzalf - waar ik eerst een haat-liefde-verhouding mee had, maar waar ik nu gewoon pragmatisch en neutraal tegenover sta. Als ik de hormoonzalf gebruik, heeft mijn lichaam extra ondersteuning nodig bij het ontgiften, omdat de steroïden uit de zalf mijn lever weer extra belasten. Maar het werkt wel als een bus op mijn huid! Vooral als ik ondertussen mijn lever ondersteun. Dan krijg mijn huid net dat zetje om te genezen waardoor mijn lichaam de energie die in de ontsteking was gaan zitten, weer kan gebruiken voor de ontgifting zelf. Ik kan nog niet zonder.

Ik heb niet veel last meer van mijn eczeem: het jeukt weinig, en mijn huid is op alle andere plekken heel gezond. Maar het is interessant om naar de plekken te kijken waar het zit. Een jaar geleden was dit op de plek van mijn nieren en dikke darm, op mijn rug. Nu zit het vooral bij mijn lymfeklieren: op mijn schouders en in mijn liezen. Blijkbaar zijn die organen zich één voor één aan het reinigen. Mijn lever moet blijkbaar nog aan de beurt komen en die ben ik aan het ondersteunen. Verder eet ik gezond en ben ik weer meer gaan bewegen, wat goed is voor mijn lymfesysteem en mijn eczeem ook sterk vermindert - vorig jaar had ik een actief baantje waardoor het soms zelfs helemaal weg was. Heel mooi, maar dat zegt ook dat mijn lichaam nog steeds toxisch belast is. Omdat mijn lever en nieren nog niet helemaal alle afvalstoffen eruit kunnen filteren, is het nodig om er aandacht aan te blijven schenken en regelmatig lichaamsbeweging te doen. De ondersteuning van de ontgifting doe ik door naar mijn intuitie te luisteren wat betreft voeding en kruiden. En volgens mij sijpelt er heel wat kennis door van vorige levens waarin ik zo'n wijs kruidenvrouwtje was...

Kruiden als mariadistel ontgiften de lever, en voedsel als artisjokken, asperges, amandelen, bietjes en appels ook. Zo zijn er vast nog wel meer dingen. Vandaag kreeg ik weer een duidelijk signaal dat ik mijn lever een handje moest helpen: ik zag in technicolor een hele maaltijd voor me, een dwarsdoorsnee van mijn lever en het effect dat deze maaltijd erop zou hebben. Het beste was nog wel dat ik er bij voorbaat van ging watertanden! De ingrediënten: bietjes, appel en appelciderazijn. Het lijkt wel alsof ze voor elkaar gemaakt zijn, want de smaken vullen elkaar perfect aan.

Appelciderazijn is echt een knaller wat betreft ontgiften! Het ondersteunt niet alleen de lever, maar ook de nieren en werkt tegen candida in de darmen. Het bevat allerlei enzymen, vitamines, zuren en mineralen, die het lichaam ondersteunen, ontgiften en bacteriën, schimmels en parasieten doden.
De pectine uit de bieten en appels stimuleert bijvoorbeeld de reiniging van de lever en de afvoer van gifstoffen.

Twee geraspte bietjes
1 geraspte appel
3 theelepels appelciderazijn
1 bosui
(optioneel: peper, zout is niet nodig)

Ik heb de bietjes kort gestoomd, maar je kunt ze ook rauw eten. Met de zoete appel en de azijn is de smaak zoet-zuur en lekker om te combineren met zoutige-umami-licht-bittere aardappelkoekjes. 

± 8 gekookte aardappelen
1 ui
2 teentjes knoflook
1 eetlepel bieslook
1 theelepel nootmuskaat
1 theelepel zout
snufje peper
(optioneel: edelgist, dit versterkt de hartige smaak)

Stamp (!) de aardappelen met de rest van de ingrediënten. Als je ze niet stampt maar blendert, gaat het zetmeel een soort van elastiek maken van het mengsel, waardoor de textuur rubberachtig en slap wordt. Maak 7 dikke koeken en bak ze in kokosolie (eventueel met een scheutje olijfolie) tot beide zijden goudbruin zijn.

PS: dit was mijn lunch, als je er een complete maaltijd van wilt maken waar je al je voedingsstoffen uit haalt, kun je er een gekookt ei bij eten als je vegetarisch bent, of bijv. falafelballetjes of Dees worst als je vegan bent... Ik eet zometeen snert dus genoeg eiwitten vandaag voor mij! 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen