zondag 23 oktober 2016

Waarden en mannelijke energie

Een tijdje geleden schreef ik dat ik tegen het onderzoeken van mannelijke energie aan zat te hikken. Ik dacht dat ik dit waarschijnlijk bij een mannelijke docent in mijn opleiding Reading zou gaan ervaren. Ik heb namelijk twee mannelijke docenten en leer veel van ze, soms op een confronterende manier, soms op een fijne manier. Maar dat ging toch een beetje anders. Inmiddels heeft het leven mij voorzien van heel veel onderzoeksmateriaal, en mijn docenten bleven buiten beeld. Ten eerste waren er op de afgelopen ontmoetingsdag van Jong Bewust voornamelijk mannen aanwezig. Dat is nooit zo: het cliché dat er in het spirituele wereldje vooral vrouwen zitten werd vaak ook in de ontmoetingsdagen van Jong Bewust bevestigd. Dit was dus een positieve uitzondering op de regel. Het bracht het gesprek op een gegeven moment op mannelijke energie. Een vriend van mij die er bij was gaf daar een mooie definitie van die me aan het denken heeft gezet.

Kijken of ik het kan reproduceren. Hij zei dat de mannelijke energie is als een berg: onverzettelijk ruimte biedt hij ruimte aan de kwetsbaarheid en het gevoel, binnen gezonde grenzen. Mannelijke energie gaat dus juist over gevoel en kwetsbaarheid en dat er helemaal laten zijn. Een echte man is dus heel anders dan de 'machoman' die onze cultuur ons voorschotelt.

De andere focus die het leven mij heeft gegeven op de mannelijke energie, is via een uitwisseling met iemand voor wie ik een Human Design-reading deed. Dat doe ik eigenlijk niet zo snel meer via internet, omdat ik 1) geen professional ben en 2) de neiging heb om te veel te vertellen (4.6) en mensen daar een beetje tegen wil beschermen. Bovendien kost het me veel tijd en energie, en het geeft me ook veel energie, maar ik schat mijn inspanningen steeds meer op waarde. Als je interesse hebt in mijn Human Design, kun je contact met me opnemen, dan kunnen we kijken of we daar een vorm voor kunnen vinden die ons allebei past. Ik ben dan wel geen professional, maar voor mijn gevoel begrijp en leef ik het zoals het bedoeld is.

Maar goed, in die uitwisseling kwam de focus op poort 50. Daar wou ik het deze week sowieso over hebben, omdat dat de zon-transit is. Poort 50 heet 'de kookpot', en is de bron van onze mentale ontwikkeling. Het is de poort in het miltcentrum die alle andere poorten samenbrengt in een intuïtief bewustzijn van wat er van waarde is in het moment. Dat is ook hoe je voor kinderen zorgt: door te reageren op wat er belangrijk is in het nu. Poort 50 gaat dus over waarden, wat belangrijk is, en heeft een echo in zich van het 'behoud' van onze voortplanting, onze traditionele opvoeding van onze kinderen. Het is precies hoe ik de bovenstaande definitie van de mannelijke energie ervaar. Het staat als een huis: het registreert wat belangrijk is in het moment, vanuit het gevoelige instinct, en maakt daar onvermurwbaar ruimte voor. Mijn designzon staat in poort 50. Dit onderstreept dus mijn theorie dat je thema's in mannelijke en vrouwelijke energie worden bepaald door je designzon en -aarde, aangezien dat de thema's zijn die je van je vader en moeder meekreeg, je eerste kennismaking als mens met de mannelijke en vrouwelijke energie. Ik herken mijn vader ook in die poort, vooral omdat die poort de voorloper is van onze mentale ratio, en ik mijn vader als 'de ratio' in mijn leven ervaar, die alles overziet en objectief kan oordelen (heel fijn van een mentale projector).

Deze week kon ik dus nog verder onderzoeken hoe de instinctieve waarden in elkaar zitten. De transit maakt een globaal conditioneringspatroon van poort 50. We ervaren het allemaal deze week (tot en met de 24e). We hebben misschien allemaal op één of andere manier geëvalueerd wat nog belangrijk is en wat we willen behouden, en wat plaats moet maken voor iets nieuws. Ik heb zelf letterlijk de 'drie waarden' van Jong Bewust gerevalueerd.

Ik ben bekend met dit proces van waarden behouden, overboord gooien en nieuwe aannemen. Dat is mijn levensweg. Het is namelijk mijn incarnatiekruis in Human Design (de combinatie van mijn persoonlijkheidszon en -aarde en mijn designzon en -aarde), dat gaat over "wetten". Behouden wat van waarde is, en muteren wat vernieuwd kan worden. Deze week kan/kon ik dus lekker bewust gaan muteren! De waarden zelf (poort 50) heb ik ook als bewuste maan, dus daar vind ik mijn emotionele veiligheid in. Door goed mijn grenzen aan te geven in het moment, door te voelen wat ik belangrijk vind, blijf ik bij mezelf en mijn principes (hij staat daar namelijk in lijn 2). Vooral anderen zien dat ik dit doe, omdat het een lijn 2 is. Zij zien en zeggen vaak ook hoe goed ik aan het invoelen ben.

Voor ik helemaal verzand in allerlei Human Design-dwarsvertakkingen (wat mijn hobby is), hier de conclusie van dit verhaal. Ik heb mijn visie over de mannelijke energie vernieuwd. Ik heb de waarde weer ingezien van de combinatie van kwetsbaarheid en kracht. En vooral bewonder ik die poort 50, en de wijsheid ervan. Ik hou van het gevoel van waarde bepalen, en een verandering maken door echt voor mijn intuïtieve principes te gaan staan. Ik vind het een geweldige week en een geweldige transit.

En hopelijk gaat vandaag mij ook nog wat begrip geven in de aarde in detriment in 3.5. Want die heb ik zelf als designaarde. En mijn moeder komt langs. Typisch. Haha.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten