dinsdag 25 oktober 2016

Schaamte en emotionele veiligheid

Ik keek gisteren een video van Teal Swan (goh) over schaamte. Ik was me niet zo bewust van mijn schaamte, en ineens was het overal. Ik ontdekte mijn onbewuste innerlijke normen, die toch nog heel conservatief zijn: ik moet een goede studie hebben gedaan, een baan hebben, een eigen inkomen, en ik moet er anders uitzien. Kortom, ik moet 'geslaagd' zijn waar ik gefaald heb. Ik schaam me omdat ik mijn studies heb afgebroken, naast mijn opleiding Reading geen werk of studie heb, en geen eigen inkomen heb. Vooral dat laatste is pijnlijk.

Mijn behoefte om mezelf desondanks te laten zien aan de hele wereld op een exhibitionistische manier, nam heel onveilige vormen aan op de kunstacademie. 'Don't wear you inside out to keep you warm', was een zin uit een liedje van Ane Brun die mij toen heel erg raakte. Toch deed ik het. Ik ontdekte waarom: ik heb een beschadigd innerlijk kindje in me, heel jong nog, dat voor het eerst naar school moest. Eigenlijk voelde ze zich onveilig en overgestimuleerd. Maar toch moest ze zichzelf laten zien. Dat heeft mij geconditioneerd om me áltijd te laten zien, zelfs als het onveilig voelt. En vervolgens is er de schaamte dat ik niet zus-of-zo ben, die ik onderdruk. Maar dit kan niet ongeuit gaan: die komt tot uiting in de vorm van een schimmelinfectie en eczeem.

Ik heb die schaamte geheeld. Eerst gisteravond, door het helemaal te doorvoelen en erover te praten met iemand die ik vertrouw. En vannacht, toen ik een intensieve, helende droom had waarin ik vriendschap sloot met die schaamte. En ik voelde ook heel duidelijk dat ik mijn licht met de hele wereld wil delen. Dat dit de reden is dat ik op aarde ben.

Toen kwam ik op het onderwerp 'emotionele veiligheid'. Hoe kan ik mijn expressie emotioneel veilig maken? Allereerst door lekker te snoeien in mijn vriendenlijst op facebook. Ik heb me laten leiden door mijn onderbuikgevoel en iedereen ontvriend waar mijn lichaam een negatieve respons op had. Dat waren soms behoorlijk random mensen. Familieleden, oude vrienden van de middelbare school, kunstacademievrienden, internet-bekenden waar ik nooit contact mee heb, etcetera. Het is niet persoonlijk. Het is maar facebook - dat ik die band even verbreek zegt niets over mijn gevoel voor jou, mocht je dit lezen. Maar die mensen laten toch nooit iets achter op mijn tijdlijn, dus als ze al die tijd mee hebben gekeken en nu ineens mijn feed missen, dan kunnen ze weer bij me aankloppen en zullen we zien wat er dan ontstaat. Misschien dat ik me wél veilig bij ze voel als ze me laten weten dat ze mijn blogposts en andere dingen die ik deel, waarderen.

Ik heb met opzet geen bericht of waarschuwing vooraf geplaatst. Ik hoef mijn emotionele veiligheid niet te verantwoorden, aan niemand. Mijn respons op sommige mensen verraste me: hen vertrouw ik wel, terwijl ik dacht dat dat niet zo was. Nu voelt facebook voor mij als een veilige omgeving. Het voelt al een tijdje verkeerd om mijn blogs steeds op facebook te delen. Dit ga ik dus ook niet meer doen, ook al vind ik het lastig om die aandacht los te laten. Ik wil namelijk mensen bereiken met mijn licht.

Waar sta ik met dat delen? In mijn droom sleepte ik een lamp van hot naar her, wat helemaal niet handig was aangezien er een snoer met een stekker aan vast zat, die ergens ingeplugd was. Die lamp is mijn licht, en ook mijn duisternis, die ik deel met de wereld. Maar die lamp hoef ik niet mee te slepen naar onveilige plekken. Ik hoef alleen maar te kijken waar het snoer de aarde ingaat. Daar kan ik mijn lamp neerzetten. In een veilig afgeschermde omgeving. En via dat snoer, dat in mijn droom voor de internetkabel stond - en onze verbinding als mensheid via de aarde, omdat we allemaal van hetzelfde vlees gemaakt zijn - kan ik de hele wereld bereiken. Door mijn strategie te volgen komen vanzelf de juiste mensen met mij in contact, omdat mijn aura ze dan kan aantrekken. Een kind kan de was doen.

Ik ben hier niet op aarde om te voldoen aan maatschappelijke normen. Ik ben er om ze te veranderen. Met zachtheid, liefde, en transformatie van wat er geheeld mag worden. Ik ben er om mensen te laten zien hoe ze voor zichzelf kunnen zorgen, door te kiezen wat goed voelt, en hoe ze kunnen kiezen wat goed voelt. Ik ben er om ze het vertrouwen te geven dat het goed is zo. Dat ze goed zijn zoals ze zijn. Dat ze waarde hebben, precies zoals ze zijn. Ik ben er om die liefde te delen. En dat kan ik het beste doen door allereerst voor mezelf te zorgen. Door de transit van het 50-27-kanaal kan ik dat vandaag doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen