zaterdag 1 oktober 2016

Reading vs. Human Design

Ik blijf het fascinerend vinden hoe ik dingen kan oppikken in iemands energie die uiteindelijk ook in hun design blijken te zitten. Gisteren in de les zag ik een eekhoorntje bij iemand in een Reading, als symbool voor een schichtig, instinctief, angstig persoon, die overal op reageerde. Dit eekhoorntje had een duidelijke grens tussen het veilige hol vol noten (de innerlijke 'schatten'/eigenheid) en de enge buitenwereld. Zodat de buitenwereld in ieder geval niet die schatten kon aanraken. De boodschap in deze Reading was: je hoeft niet op elke prikkel te reageren, alleen de dingen die je gevoel aanspreken, en dan komt die overvloed van de 'noten' vanzelf tot uiting in de buitenwereld en krijg je vanzelf gezonde grenzen. Dan verandert die fijngevoeligheid in wijsheid en kun je alles om je heen observeren.

Dat ging duidelijk over het miltcentrum vs. de overstemmende autoriteiten (sacraal/emotioneel). Later zag ik dat zij inderdaad een gedefinieerd miltcentrum heeft, en waarschijnlijk een emotionele (of sacrale) autoriteit, en viel het op z'n plek. Iemand met een emotionele autoriteit kan dus behoorlijk vanuit dat miltcentrum leven en reageren, wat voor vermoeidheid en chaos zorgt en een staat van hyperalertheid in stand houdt. Maar als je op die instinctieve prikkels gaat 'zitten', in plaats van er continu naar te handelen, kom je in de golfbeweging van de emotionele autoriteit terecht. Een interessant inzicht. Eén die ik niet zelf had kunnen bedenken, want ik heb geen emotionele autoriteit. En ik ben tenslotte vooral geïnteresseerd in mezelf, laten we eerlijk zijn. 

(Mocht je het je afvragen: als ik Readings geef maak ik contact met iemands energie via het vragen van de naam en soms de geboortedatum bij een bepaalde techniek om dieper te komen, zo kon ik dus haar chart opzoeken - de grote lijnen tenminste.) 

Ook andersom hebben deze twee benaderingswijzen van 'het duiden van een mens' een overlap. Als ik iemand iets vertel over Human Design - waar ik heel voorzichtig in ben geworden vanwege dat hopeloos excessieve hoofd van mij en de grote transformerende kracht van Human Design - pas ik daarbij automatisch ook een stukje energetische Reading toe. Om contact te maken met iemands quantumenergie, en te voelen waar de uitdagingen op dit moment zitten, en hoe de informatie gestroomlijnd kan worden zodat de boodschap op dit punt in de tijd toegepast is op die persoon. 

Toch zijn het fundamenteel verschillende benaderingswijzen. Human Design is volstrekt mentaal en dualistisch. Energetische Reading gaat vanuit het gevoel en werkt transformerend van dualiteit naar eenheid. Ze zijn dus niet volledig te verenigen, maar creëren een spanningsveld. Net zoals alle dualiteit doet. Maar zonder spanning geen ontlading. Of ontwikkeling. 

Inmiddels ben ik een stukje verder met mijn vragen over de 7 chakra's uit mijn opleiding versus de 9 centra uit Human Design. Mijn HD-docent wilde daar niets over zeggen, omdat het systeem dat uit 7 centra bestaat niet te vergelijken is met dat wat uit 9 centra bestaat - het was een mutatie in 1871 die ons systeem als mensheid volkomen veranderde. Dus het was aan mij om proefondervindelijk uit te vogelen (lijn 3 tenslotte) waar al die centra nou precies voelbaar waren. Omdat ik tijdens Healing en Reading tenslotte werk via mijn eigen chakrasysteem, en het op zich wel handig is om mijn gewaarzijn hiervan te updaten naar hoe Human Design de dingen ziet. Puur om weer te checken of Human Design voor mijn gevoel echt klopt. Zoals ik met alles doe. Want ik ben mijn eigen autoriteit. 

Ik heb inmiddels mijn ego-centrum, mijn miltcentrum en mijn emotionele centrum gelokaliseerd in mijn lichaam. Mijn ego-centrum zit op dezelfde plek als mijn fysieke hart, maar als ie actief wordt ervaar ik het ook als een druk in mijn zonnevlecht, de bewijsdruk. Ik voel daar dan een 'deuk' in mijn zonnevlecht, van geen energie of wilskracht hebben om voorwaarts te gaan. Nogal een valkuil dat ik dit altijd probeerde te versterken, vanuit de chakraleer, omdat ik dacht dat het derde chakra bij mij onderontwikkeld was. Het derde chakra is traditioneel de plek van het ego en volgens veel bronnen ook van de emoties. Ik voel daar mijn emoties en zenuwen (emotiecentrum), mijn angsten (miltcentrum) en mijn bewijsdruk (egocentrum). Tegelijk voel ik emoties in mijn hele buik, en ook in mijn hartchakra (G-centrum). Overal waar die grote zenuwknoop in onze buik reikt. Ik voel vreugde in mijn hartchakra, en ik voel daar ook mijn verdriet en eenzaamheid. Het hart (of G-centrum) is waar liefde te voelen is, daar zijn ze het over eens, maar er is nog zoveel meer te voelen dan dat. 

Mijn miltcentrum voel ik in mijn hele lijf. Niet in elke cel, maar hoe ik het een keer heb horen beschrijven is 'het licht op'. 

Sinds ik mijn strategie en innerlijke autoriteit ben gaan volgen is mijn waarneming van mijn 1e chakra (of wortelcentrum) veranderd. Soms is het stil en bijna niet voelbaar (geen puls, yin-stand) en soms staat ie wijd open en is ie druk bezig met stromen (puls, yang-stand). Mijn 2e chakra (sacrale centrum) is mijn veiligheid, waar mijn balans zit. Die ervaar ik als een warm, altijd gloeiend maar soms 'slapend' en soms 'bruisend' centrum. 

Mijn keelcentrum (keelchakra) is van nature doodstil. Rustig. Inactief. Het schrijven dat ik nu doe belast mijn keelcentrum minimaal, veel minder dan spreken. Ik voelde daar altijd een druk om me te uiten, de drang tot creatieve expressie, en dacht dat ik daar een blokkade had. Sinds ik doorkreeg dat de kern van mijn keelcentrum een oase van stilte is, is mijn bloedsuikerspiegel gestabiliseerd en hoef ik me niet zo nodig meer te uiten. De blokkade (die eigenlijk een overbelasting was) is daardoor verdwenen. Ik voel nu heel duidelijk wanneer ik mijn keel belast en wanneer het stroomt. Het is een kwetsbare plek, waar ik goed voor zorg. Juist omdat ik er jarenlang eczeem heb gehad, en dus grondig heb ervaren hoe het voelt als ik dit centrum verkeerd gebruik. 

Mijn ajna is meestal overbelast, maargoed, wat doe je eraan. Het komt in de eerste plaats doordat de mensheid collectief nog in zijn hoofd leeft. En voor mensen met een open ajna is dat overbelastend en moeilijk los te laten. Maar ik heb de goddelijke stilte in mijn hoofd mogen ervaren vóór ergens in mei die eeuwige transit van poort 63 kwam die een activatie maakt met mijn poort 4, zucht, en dat abstracte kanaal er af en toe ook bij, dat is gewoon niet meer stil te krijgen. Dus ik onderga het maar gewoon. Zelfde met mijn hoofdcentrum. Die is volledig open en dus continu van alles aan het channelen met wisselend belang of succes, maargoed, daar leer ik steeds beter in te onderscheiden. Volgens mij is dat volledig open hoofdcentrum van mij nog wel het meest wijze van al mijn open centra. Maar ik kan me vergissen ;) 

Dus, hier een blog, voor het geval iemand rondliep met de vraag 'hoe combineer je Reading en Human Design nou eigenlijk?' waar misschien wel helemaal niemand meer rondliep, maar ja, mijn open hoofd mag graag dingen verzinnen. En soms zijn dat nuttige dingen. Was dat wijs? ;) 

2 opmerkingen:

  1. Nope, je was niet de enige. :)

    Interessante observaties, zoals altijd! (Ik lees je blogs onregelmatig, maar met veel plezier.) Zo fijn om te kunnen lezen en daarmee begrijpen wat jouw gedachte- en gevoelssprongen zijn. Zelf ben ik namelijk ook aan het zoeken op welke manier Reading (en de opleiding) nou eigenlijk precies een plek in mijn leven inneemt, ook al is het heel duidelijk dat het readen zelf daar een belangrijk onderdeel van uitmaakt. Jouw reflecties geven een fijn perspectief.

    Het voelen van het miltcentrum en emotionele centrum gebeurde bij mij ook, zonder dat ik er echt naar op zoek was, na het lezen van grote delen uit het Nederlandse Human Design boek waar ik uiteindelijk heel nieuwsgierig aan begonnen ben. Ik heb ze gedefinieerd en dus(?) voelen ze als een soort volle zakjes water die ik gezellig onder mijn armen houd. De sacraal en het G centrum, die bij mij open zijn, voelde ik toen ook ineens best wel groot en leeg. Daar schrok ik een beetje van, vooral in contact met anderen, hoe snel ik dan "ingekleurd" word door hun energie op die plekken.

    Wat ik overigens nu zelf besef dat ik heb gedaan daarin, is een stukje Healing inbrengen om mijn open centra weer zuiver te maken na contact :)

    Enne dat eekhoorntje was een interessant beeld ja. De kleine stukjes die ik ervan opving raakten me terwijl ik tegenover de rozenkwarts zat... Aan het bijkomen van zelf als dat eekhoorntje zijn... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah leuk dat je reageert Iris! Heb al een tijdje de behoefte om met je uit te wisselen, alleen is daar op de opleiding steeds niet de gelegenheid voor, ik moet volgens mij al mijn aandacht houden bij wat er verder allemaal al gebeurt of zo :P En ik probeerde ook gewoon af te wachten, aangezien jij de Manifestor bent. ;) (experimentje)

      Fijn om te horen dat je ook zoekt naar jouw manier van het Readen integreren.

      Hm interessant hoe jij die centra ervaart, dankje voor het delen! Jaaa, super om daar dan op te kunnen healen, met de kennis van HD.
      Grappig dat je het eekhoorntje ook had opgepikt! Het was echt een bijzondere les :) Bijzonder dat het voor jou ook matcht met die gedefinieerde milt & emoties…
      Bijkom ze, de komende tijd!

      Verwijderen