woensdag 14 september 2016

Wat ik vandaag heb gegeten

Ik heb zin om een blogpost te maken over wat ik allemaal eet. Ik kijk graag naar vegan 'what I eat in a day' video's, dus dit is daar een respons op. Ik vind het altijd enorm inspirerend wat andere mensen eten en jij misschien ook. Misschien ook niet, maar het gaat hoe dan ook gebeuren, dus dan is dit het moment om weg te klikken.

Hier en daar zitten recepten in de linkjes, mocht je geïnteresseerd zijn. Mensen vragen mij vaak recepten, maar die kan ik nooit geven omdat ik op gevoel (op geur) kook, dus nu ben ik dat eens voor!

Ontbijt
Pannenkoekjes van banaan, havermout en rijstmelk (niets meer). Toppings: aardbeien, frambozenjam, walnoten, kokos en cacaonibs. Met een glas verse muntthee.

Ik eet sinds 4 jaar plantaardig (of veganistisch) en glutenvrij, en gebruik geen geraffineerde suikers. Dit is een richtlijn: geen strikt ascetisme. Ik koos daar voornamelijk voor om gezondheidsredenen. Het was een urgent verzoek van mijn lichaam dat moest ontgiften. Al moet mijn lichaam eigenlijk voortdurend (extra) ontgiften omdat ik chronisch eczeem heb, en mijn uitscheidingsorganen dus een gevoelige ('zwakke') plek zijn. Dit is de eetstijl die daarbij past. Maar het voelt ook goed om zo in de wereld te staan. Verder ben ik geen activist wat het veganisme betreft, hoor. In het begin was het sociale aspect wel een uitdaging - vooral wat betrof familiefeesten - maar inmiddels is ook mijn omgeving eraan gewend. Het is helemaal niet moeilijk meer om op deze manier te eten.

Ik was eigenlijk van plan om vanmorgen een smoothiebowl te maken, maar in plaats daarvan had ik zin in pannenkoeken. Dat was maar goed ook, want we hebben van tien tot twee op de fiets gezeten (wat bezielde ons in deze hitte), dus ik had wel wat brandstof nodig.

Toen ik ontdekte dat alles beter zichtbaar was zonder tegenlicht.

Ik probeer zoveel mogelijk onbespoten te eten, voor zover Het Budget dat toelaat. Dat betekent dat ik bijvoorbeeld uien, champignons, avocado's en bananen nooit biologisch koop: daar zitten namelijk weinig chemicaliën op. Mijn vriend en ik geven samen zo'n 60 euro per week uit aan boodschappen. Het kan dus best goedkoop. Ik heb inmiddels mijn adresjes voor verschillende dingen. Glutenvrij zuurdesembrood bij de Jumbo, rijstmelk van het AH-huismerk, noten bij de Lidl, vegan kaas van de Ekoplaza en agavesiroop, kokosyoghurt, biologische tomaten, komkommer en aardappelen bij de Aldi. Verder is er een boerderijtje in de buurt waar ik soms voor weinig geld onbespoten groenten koop. Ik teel zelf ook wat groenten en kruiden. (Rozemarijn, laurier, bieslook, braambozen oid (een erfenis van de vorige bewoners), munt, hele gore basilicummunt, tomaatjes, rucola, sla en koriander.)

Lunch
Lunch: mijn favoriete simpele salade met kikkererwten, tomaat, komkommer, citroensap, olijfolie en zout. Deze keer had ik ook romainesla toegevoegd. Daarnaast een nogal onappetijtelijk uitziend stukje glutenvrije zuurdesemtoast met een restje 'ranch'saus (vegan mayo + rijstmelk, bieslook, knoflookpoeder, peper en zout) en avocado. Met een glas ijsthee dat mijn vriend had gemaakt van earl gray, citroen, munt en honing. Noot: ik eet soms wel honing, dus ik ben geen echte veganist.

Human Design geeft trouwens ook aanwijzingen over hoe wij het beste kunnen eten. Dat is alleen zinvol om te weten als je je strategie en innerlijke autoriteit al volgt, anders wordt het een mentale trip, net als alle andere diëten die niet zijn afgestemd op het lichaam. Dat gezegd hebbende: mijn eetstijl ('Human Design determination', succes met googlen, er is weinig te vinden) is warm en vloeibaar. Soep, pap of stoofpot is ideaal, maar ook een kop thee bij een maaltijd drinken voldoet. Dan kan ik het voedsel het beste verteren. Niet alles hoeft per se doorgekookt te zijn: het gaat om de temperatuur van het voedsel (hoger dan mijn lichaamstemperatuur). Een bord pasta bovenop een bed van sla is ook prima. Als het echter warm weer is zoals nu, heb ik wel behoefte aan verkoelend eten en drinken en zegt mijn innerlijke autoriteit daar ook 'ja' tegen.

Snack
Naturelchips zijn meestal glutenvrij. Ik had dus wel meer dan dit: dit is echt een handje voor mensen met zelfbeheersing.

Ik eet niet altijd snacks: soms eet ik maar 3 maaltijden per dag. Vaak moet ik nog wat kleins eten voor het slapengaan, want anders val ik niet in slaap. Ik probeer zoveel mogelijk groente te eten, maar daar heb ik niet altijd zin in. Dingen als gebak en koekjes bak ik het liefst zelf - ik koop eigenlijk alleen maar nakd-reepjes en dergelijke, aangezien glutenvrij gebak vaak ei bevat en heul veul suikers - maar ook daar heb ik niet altijd zin in want het is zo'n gedoe. En de afwas is ook niet mis.

Avondeten
Bruine rijstpasta met witte saus. Een restje sojaroom, een restje cashew-olijf-zongedroogde-tomaat-tapenade (tweede recept in de video), bietenloof, courgette, rucola, sambal en italiaanse kruiden.

We waren langs dat boerderijtje gefietst en kochten bietjes, pompoen en courgette voor €2,60 - scoor! dachten deze twee kapitalisten. Ik gebruikte vanavond meteen het bietenloof, omdat ik het anders zou moeten weggooien. Het is gewoon snijbiet, alleen dan met een biet eronder. Mijn pasta werd er een beetje roze door. Ik lepel nu de laatste restjes van mijn pasta naar binnen, dus waarschijnlijk eet ik vanavond niets meer (het is nu 8 uur). Ik heb voor mijn doen iets meer gegeten dan normaal, omdat ik een eind heb gefietst, en meestal ziet mijn eten er wat minder appetijtelijk uit, maar verder is dit een goede doorsneedag van mijn eetpatroon. Ik ga wellicht de hele week mijn eten fotograferen, zodat ik iets te doen heb en mijn eigen regelmaat terug kan zien. Interessant experiment voor een 5-15 met een onbewuste 5! (Human Design-kanaal van ritme/flow, waarin de 5 voor de regelmaat en de 15 voor de extremen zorgt.) We zullen zien hoe mooi het er allemaal uit gaat zien en hoeveel mensen hierin geïnteresseerd zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen