vrijdag 9 september 2016

De straf van Saturnus: bingewatchen en mislukte ambities

Hersenbijen, voor uw plezier! 
(Zo geef ik voortaan aan dat dit een Human Design-blog is, zodat je kunt vluchten terwijl het nog kan, en ook zodat je er even aan denkt om bloemetjes te planten voor de bijen op deze wereld, die dat hard nodig hebben.)

In Human Design is Saturnus de planeet die ons straft als we onszelf verloochenen. Saturnus is de strenge vader die ons in het gareel moet houden, voor onze eigen bestwil. Hij staat voor rechtvaardigheid en integriteit, en als we niet bij onszelf zijn doen we die waarden teniet. Als we beslissingen blijven baseren op de inconsistente delen van ons systeem (open centra), dan zijn we niet onszelf, en gaat er iets mis in de poorten waar Saturnus in staat. Dat zal ons leren! Met de zweep! Of met de prikker! Onee, dat was Neptunus. Maar goed.



Bij mij staat Saturnus in de poorten van ambitie (54 lijn 3, covert interaction) en levendigheid (58 lijn 6, carried away). Beiden poorten zitten in het wortelcentrum. Saturnus gaat dus rammelen aan mijn drijfveren, en dan moet ik opletten. Dat is het teken dat ik vanuit mijn open centra aan het leven ben.

Ik heb veel open centra. Met andere woorden: als ik mijn openheid ga uitleven, wordt mijn leven nogal ingewikkeld en instabiel. Ik ga dan twijfelen aan alles wat ik doe en me heel veel zorgen maken. Ik ga me proberen te bewijzen en lopen aandachttrekken door slimmer over te komen dan ik ben. Tegelijk probeer ik conflict te vermijden en durf ik niet voor mijn waarheid te gaan staan. Een nogal verwrongen mix die erop neerkomt dat geen van mijn ambities vrucht zal dragen omdat ik zowel ontwijkend als raar overdreven doe. En de mislukking van die ambities (die poort staat bij mij in lijn 3, dus het gaat met trial en error) heeft tot gevolg dat ik het opgeef, en dat ik volstrekt meegesleept wordt door externe stimulatie. Zoals bijvoorbeeld De Youtube Binge die ik de afgelopen tijd heb gehad. Ik ben namelijk nogal een obsessief persoon, een geek (definitie: iemand die iets heel cool vindt en daar ongecensureerd enthousiast over doet) en kan me daardoor laten meeslepen en ja, mezelf er soms een beetje in verliezen. Dat heb ik altijd al gehad.

Op het moment dat ik niet integer leef, straft Saturnus mij door mijn ambities te tackelen en alle innerlijke drive te richten op een fest van externe stimulatie; meestal tv-series of dus Youtubevideo's. Als er iets gaat rammelen aan mijn innerlijke drijfveren, weet ik nu dat dit een teken is dat ik weer bij mezelf mag komen. En als ik bij mezelf ben, zit ik heel tevreden in het niet-weten. Dan ben ik stil, afwachtend, wijs over mijn eigenwaarde, en bereid om op de juiste momenten voor mijn waarheid te gaan staan, niet om mezelf te verdedigen om of om anderen van mijn gelijk te overtuigen, maar om mijn persoonlijke integriteit te bewaren.

Op het moment dat ik dát doe, komt de ambitie terugrennen als een weggelopen bruid met spijt. Dat heb ik ervaren met mijn 'spirituele carrière' waar ik zo over twijfelde de afgelopen zomer.

Mijn ambities waren mislukt, en dus ging ik er intensief over bloggen op deze informele blog (54.3 keynote: covert interaction), want dat is hoe deze poort probeert de blokkade te overwinnen. Ik vertoonde verwarring, bewijsdrang, aandachttrekkerij en waarheid-ontwijkend gedrag omtrent mijn ambities. Ik liet me volledig meeslepen door externe stimulatie in de vorm van entertainment, om daar mezelf in te verliezen en weer in terug te vinden. En daar voelde ik me een mislukking door.

Uiteindelijk, toen ik heel eerlijk werd en het allemaal losliet op de wereld en uit mijzelf door een kwetsbare blog te schrijven, kwam er een mutatie. Er klopte een kans aan de deur en de deur ging open. Frisse lucht kwam binnenstromen. Weg blokkade.

Ik heb mijn ambitie en levendigheid weer teruggevonden. Ik wil absoluut healen en readen en een boek schrijven en al die andere creatieve dingen waar ik geen motivatie meer voor had. Ik wil me laten meevoeren door alle inspirerende stimulatie van deze wereld en zelf ook bijdragen met mijn eigen creativiteit.

Ik heb hieruit geleerd hoe belangrijk het is om alle kleine signaaltjes dat ik niet meer bij mezelf ben serieus te nemen, vader Saturnus (zei ze braaf). Het is heel belangrijk om het gevoel van mijn innerlijke waarheid te herkennen, ook al druist het in tegen wat ik denk dat mijn richting is. Ik doe een opleiding healing en reading, en sommige van de waarden van mijn opleidingsinstituut druisen tegen mijn waarheid in. Het kostte een zomervakantie met Saturnus (niet op Saturnus, duh) om daar een beetje afstand van te nemen en mijn eigen waarheid te ordenen. Maar nu heb ik dat gedaan en voel ik me weer in balans. Leve Human Design en passenger consciousness!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten