vrijdag 19 augustus 2016

Verliefd zijn op jezelf

Ik ben een kleine quote-vreter, ik hou van one-liners met een positieve boodschap. Die kunnen soms als kwartjes in me vallen om er een dikke chocoladereep als beloning uit te laten komen. Die chocoladereep is mijn zelfliefde. Misschien heb jij wel een aversie tegen positieve one-liners, maar goed, daar kunnen we niks aan doen, dus moving on

Deze kwam ik tegen, en vond ik een ware eye-opener.

Het zette me aan het denken wanneer ik geobsedeerd ben door mezelf op een goede manier. Ik realiseerde me dat ik dit voel als ik creatief bezig ben, of dat nu het schrijven aan deze blog of aan mijn verhaal is - dat zijn eigenlijk de enige twee manieren waarop ik helemaal ten onder ga in zelfliefde. Om een roze bril op te zetten en verliefd te zijn op mezelf en mijn persoonlijke magie. Om het allerhardst te lachen om mijn eigen grappen en ongegeneerd te goochelen met bloemrijke woorden en echt eerlijk te zijn over wat ik ervaar en al mijn gedachten serieus te nemen zonder ze serieus te nemen, zodat er een hele grote ruimte ontstaat voor fouten, plezier en verrassende ontdekkingen.

Er is zoveel mentaal geblaat in mijn hoofd over dingen die er niet toe doen - met dank aan die vermaledijde transit van poort 63 die mijn hele zomer tot een groot feest van zich herhalende twijfel maakt - dat het een aangename verrassing was om dit citaat te lezen en de boel eens mentaal om te gooien. Het drong tot me door dat hetgeen waar ik het meest onzeker over ben - schrijven - ook hetgeen is waardoor ik het meest verliefd op mezelf kan zijn. Elke dag overweeg ik om deze hele blog te verwijderen en mijn manuscript voor mezelf te houden. En toch doe ik het niet, want dat gevoel dat mijn hart schuddebuikt van het lachen als ik schrijf - of ik nou iets grappigs schrijf of niet - dat gevoel wil ik voor geen goud ter wereld missen.

En het drong ineens tot me door dat dat iets gezonds is, in plaats van iets vagelijk narcistisch waar ik me voor zou moeten schamen.

2 opmerkingen: