maandag 18 juli 2016

Negativiteit is nog niet omarmde positiviteit

Afgelopen weekend heb ik een interessante cursus in Human Design gedaan. Ik werd vanmorgen nog helemaal voldaan wakker. Vol goede moed en sociale plannen schoof ik achter mijn laptop, en opende facebook voor een aantal leuke berichtjes. Ik scrolde naar beneden op mijn tijdlijn en het ene na het andere bloedende dier brandde zich op mijn netvlies. Ook anderszins negatieve berichten drongen ongevraagd mijn geest binnen. Binnen no time was mijn stemming gedropt. Teleurgesteld klikte ik een aantal keren op 'niet meer volgen', zodat het in het vervolg niet meer gebeurt. Maar de negativiteit had zich in mijn systeem genesteld.

Ik begon weer de depressie te voelen van mijn wortelcentrum die druk voelt maar dit niet kan kanaliseren. Ik wilde iets doen! Maar wat? Ik had nergens zin meer in. Fluisterzacht maakte de behoefte om te mediteren zich kenbaar. Ik wist het een tijdje te negeren, want het leek me teveel moeite. Maar uiteindelijk klom ik dan toch uit het woonkamerraam - de deur naar de tuin loopt namelijk via de berging en die stinkt dus daar kom ik zo weinig mogelijk - en liep naar een beschaduwd plekje in de tuin om er eens goed voor te gaan zitten.

Er werd luidruchtig een zwembadje schoongeschrobt aan de andere kant van de schutting. Ik liet mijn gedachten meedrijven op het zonlicht. Toen het zwembadje schoon was, was ik gecentreerd en in trance, en kon ik schone energie in me laten stromen, gelijktijdig met het water dat in het zwembadje klaterde.

Ik kreeg een aantal inzichten door vanuit de aarde, die ik hier wil delen. De ene is dus de titel. Negativiteit is nog niet omarmde positiviteit. Door negativiteit in je hart te brengen, transformeer je het tot positiviteit. Daarom is het ook niet erg. Want hoe kun je als mens elk moment alles omarmd hebben?  (Ja, door je hart altijd open te hebben en overal bewust van te zijn.) Maar als je dat nog niet kan, is dat juist de reis: om zo bewust te worden dat je de negativiteit herkent, voelt wat het met je doet, en het - of jezelf, want alles is verbonden - vergeeft/omarmt/liefde geeft. Mijn rol in de wereld is om de triljoenen manieren waarop negativiteit vorm krijgt te herkennen en vervolgens praktische manieren aan te bieden om het te transformeren. Profiel 3/5 met het incarnatiekruis van wetten.

Een ander inzicht was dat hooggevoeligheid en intelligentie het yin & yang zijn van de ziel. Hooggevoeligheid is de ontvankelijkheid, het yin. Intelligentie is de actieve, creatieve levensvonk, het yang.

Echte hooggevoeligheid, die te maken heeft met nieuwetijdskind/indigo/kristalkind/starseed/[…] (etc) zijn heeft voor mij te maken met de ziel. De ziel is een aspect van het hogere zelf. Een deel van het hogere zelf dat zich verbindt met een lichaam. Het hogere zelf is onbegrensd en oneindig en wil het bewustzijn van wat het is vergroten door ervaringen op te doen in zielsvorm. Hogere zelven hebben geen hiërarchie, er is voor mijn gevoel geen enkele verder ontwikkeld dan de ander. Dat gaat allemaal via de ziel.

Hoe intelligent en hoe hooggevoelig een ziel is, is voor mij een kwestie van trilling. Hoe hoger de trilling, hoe meer ontwikkeld een ziel is. Hoe meer er dus is om te incarneren. Incarneren en deconditioneren gaan gelijk op.

Naarmate je je systeem steeds verder deconditioneert, word je ontvankelijker, zodat de intelligentie meer kan indalen. Je hogere zelf is als een lichtbron die door de ziel - het persoonlijkheidskristal - heen schijnt en alle kristalletjes in de kern van alle cellen verlicht. Maar als die kristalletjes troebel zijn, is er uiteraard minder intelligentie en minder hooggevoeligheid.  Hoe meer je jezelf op celniveau schoonmaakt - dat is wat heling doet - hoe schonere kristallen er ontstaan. Dan kan je natuurlijke ontvankelijkheid je intelligentie ontvangen. Je hooggevoeligheid functioneert optimaal en in je voordeel, en je intelligentie wordt nergens meer door belemmerd.

Hooggevoeligheid heeft ook te maken met bepaalde elementen van Human Design en wordt op mechanistische wijze zichtbaar in een incarnatie. Zo heeft iemand met een open emotiecentrum een erg gevoelig zenuwstelsel, dat makkelijk overprikkeld raakt door andermans emoties *steekt vinger op*. Iemand met poort 57 heeft een gevoelige intuitie *steekt nog een keer vinger op*. Iemand met een gedefinieerd emotiecentrum en bijv. poort 55 beleeft de spirit in golven van empathisch inzicht als een bewustwordingsproces. Een projector neemt de energie van de ander diep in zich op. En sowieso elk open centrum is gevoelig voor invloeden van buitenaf. De manier waarop hooggevoeligheid in de incarnatie wordt ervaren is dus per persoon anders.

Intelligentie staat voor mij los van Human Design. Je kunt een open hoofd & ajna hebben en heel intelligent zijn, maar je kunt ook een gedefinieerde hoofd & ajna hebben en heel intelligent zijn. De manier waarop je informatie verwerkt is dan alleen anders. De vonk van intelligentie heeft een andere mechaniek, als het ware. Als je een enkele poort hebt in je hoofd of ajna, is dat een potentie die je kunt ontwikkelen op verschillende momenten en in verschillende situaties in je leven. Zo heb ik een logische potentie en een flexibele geest. Maar iemand anders heeft weer een gefixeerde manier om op een abstracte manier alle informatie uit het verleden te verwerken en daar inzicht uit te krijgen.

Een ander inzicht is in de vragen die bij mij opborrelden tijdens de cursus. Ik doe een opleiding Healing & Reading volgens het chakrasysteem. Volgens Human Design is dat een oud systeem en niet meer van toepassing - we zijn van 7-centered being geevolueerd tot 9-centered beings. De docent wilde dan ook niet ingaan op het chakrasysteem, omdat het niet te vergelijken is met HD. Ik vond dat jammer want voor mijn ontwikkeling als Reader is dat juist het alfa en omega. Dus die vraag schreef ik op.

Ik heb een volledig open hoofdcentrum, dat gisteren volledig gedefinieerd was, niet alleen door de transits (jippie, 64, 61 én 63!) maar ook door de groep waar ik in zat. Toen ik later de opgeschreven vragen teruglas die ik niet had kunnen stellen, ontdekte ik dat ze al niet meer van toepassing waren. Het leven zal mij vanzelf de antwoorden geven. Door ervaring. (Oh hallo, abstract denken-transit.)

Zo is het emotiecentrum - de solar plexus in Human Design-taal - voor mij voelbaar in inderdaad mijn solar plexus, maar ik voel ook emoties in mijn hart en met mijn hele lichaam. Mijn angsten en boosheid voel ik in mijn zonnevlecht. Angst komt uit het miltcentrum, boosheid is een manifestorfrequentie maar ook een emotiecentrum-emotie. Ik voel ook angst in mijn nieren. Ik voel geen emoties in mijn 2e chakra, behalve frustratie. Dat is het kenmerk van een geblokkeerd sacraal centrum. Ik voelde nooit echt een duidelijk 1e chakra, alleen of ik ergens wilde zijn of niet - een stressgevoel van niet stil willen zitten of ergens juist zin in hebben. Dat zijn allemaal eigenschappen van een gezond functionerend wortel- en sacraal centrum.

Het hartchakra, de bron van liefde en compassie, is te vergelijken met het G-centrum. Ik heb 'm gedefinieerd: ik heb een gefixeerde manier om liefde te voelen. Liefde voor mezelf, liefde voor de extremen van de mensheid. Als je hem open hebt kun je ervaren dat we in een illusie van zelf leven, dat we slechts een aspect zijn van ons hogere zelf die allerlei verschillende vormen en facetten kan aannemen. Je kunt de liefde van anderen terugspiegelen.

Met andere woorden: de twee systemen overlappen elkaar op een nogal ingewikkelde manier. Voor mij tenminste. Ik kan nog steeds helen volgens het chakrasysteem, want op de traditionele plekken van de chakra's voel ik van alles en daar kan ik via mijn eigen systeem deconditoneren en omarmen en helen. Maar de manier waarop ik die informatie vertaal, is vermengd met Human Design. Ik zal dus nooit tegen iemand zeggen dat ie meer moet gronden, dat vind ik zo'n nutteloos, ééndimensionaal, uitgekauwd concept. Maar wel dat ie meer z'n creativiteit mag uiten (volgens z'n onderbuikgevoel leven, een Generator zijn). Eigenlijk is iemand automatisch gegrond als ie zichzelf is, dus Read ik de manieren waarop iemand meer zichzelf kan zijn. In plaats van te zeggen: visualiseer een wortel - dat heeft mij nooit echt geholpen, namelijk.

Ik merk dat het chakrasysteem mensen in een mal wil stoppen waar ze net niet helemaal inpassen. En dan raken ze uit hun gronding en moeten ze ineens weer 'in hun kracht komen'. Ja, logisch.
Oké, daar ga ik met mijn stokpaardjes :) Heel interessant allemaal, deze synthese van beide systemen. Als je wilt weten hoe dit voor jou in elkaar zit, kan ik je daarbij helpen.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen