dinsdag 9 februari 2016

Self-fullfilling prophecy

Ik schrijf veel over Human Design. (Goh ;) ) Ik ben me ervan bewust dat dit systeem een beetje werkt als een self-fullfilling prophecy voor mij. Als het me zegt: met je 3/5 profiel ben je van nature pessimistisch, dan bén ik ook pessimistisch. En dan ga ik me vervolgens identificeren met mijn narrigheid, mijn zelfspot en sarcastische steken onder water, dan betrap ik mezelf op fatalistische gedachten die tussen mijn woorden door sijpelen, die pijn in mijn hart oproepen. Het systeem, de bewoordingen ervan, zijn niet volledig in het licht.

In plaats van dat het zegt: je hebt de neiging je te identificeren met negatieve gedachten, zegt het: je bent pessimistisch. Waardoor ik me ga identificeren met negatieve gedachten. Dat is ook de reden waarom dit omvangrijke, ongelooflijk concrete systeem niet voor iedereen is. Je moet er een bepaalde mindset voor hebben, denk ik. Vragen hebben, antwoorden willen, bereid zijn jezelf genadeloos onder de loep te nemen, het goede en het slechte, in staat zijn om neutraal naar jezelf te kijken en vervolgens ook weer te helen wat er aangeraakt wordt. Je moet in staat zijn het in het licht te zetten, anders wordt het een instrument tot afscheiding. Het systeem is één en al dualiteit: dit heb je wel, dit heb je niet. Dat maakt het juist zo wonderbaarlijk concreet.

Die pijn in mijn hart die erdoor opgeroepen wordt, die wás er al. Dat ik me zo makkelijk een pessimisme-complex laat aanpraten, betekent dat ik er een voedingsbodem voor heb. Ik heb een open ego-centrum: ik zal in dit leven altijd het gevoel hebben dat ik niet helemaal goed ben zoals ik ben, dat ik iets moet verbeteren. Ook daardoor trekt het Human Design systeem me aan. Het is een gebruiksaanwijzing om mezelf te verbeteren.

Maar uiteindelijk brengt het me dichter bij mijn ware zelf. Omdat het een instrument is om te deconditioneren. Om mijn plaatjes te herkennen en te helen. Een instrument. Ook voor iemand die perfect in staat is om neutraal naar zichzelf te kijken, vragen heeft, antwoorden wil, zichzelf onder de loep kan nemen, kan het Human Design systeem niet geschikt zijn. Er zijn liefdevollere manieren van zelfonderzoek.

2 opmerkingen:

  1. En ik ben van nature optimistisch, maar er zit toch een hoop negativiteit in mijn systeem, waar ik me ook mee identificeer.
    Maar goed, herkenbaar.. Soms wou ik dat ik nooit in aanraking was gekomen met HD, vanwege het simpele feit dat ik vrijwel niet meer buiten dit kader kan denken. Then again, het is 'maar' mijn hoofd, blijkbaar moest het op mijn pad komen, het is er nu eenmaal al, en kan ik eenvoudig uit dat kader stappen door te voelen: uit mijn hoofd te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hm ja, dat optimisme lijkt me heerlijk! En ook dat die 2 gewoon lekker opgeroepen wordt :) Maar je kleur was angst toch? Dat lijkt me ook wel een negatief stukje, al kan ik me herinneren dat je er ook veel wijze dingen over schreef. Bedoel je dat met die negativiteit? Of meer de conditioneringen? Of juist poorten in lijn 3 oid?
      Ik vind ons heel dapper dat we dit zijn aangegaan, dat we bij uitstek dit systeem hebben onderzocht en onszelf zo onder de loep leggen! Deze blog was stiekem een beetje bedoeld voor mensen die zich afvragen waarom ik er zo ondersteboven van ben… Nee, ik kan ook niet zo goed meer buiten dat kader denken. Al geeft mijn opleiding mij elke week toch weer het kader van het chakrasysteem, en zijn die twee kaders steeds meer met elkaar versmolten geraakt, overlapt. Maar uiteindelijk is HD toch de bril die ik opzet. Mijn open hoofd/ajna is nergens zo goed in als in het memorizen van iemands chart, na 'm pas één keertje te hebben gezien, en het leggen van verbanden :P Voor de rest heb ik een geheugen als een zeef, maar dát :P Haha… is ook niet voor niks!
      Ja he, voelen is de sleutel. HD is juist zoiets dat je in je hoofd kan doldraaien, maar zodra je weer afzakt naar het voelen, naar je hart, is het weer oké, in balans. Fijne berichtjes, dank je voor het reageren met jouw ervaringen!

      Verwijderen