zondag 26 juli 2015

Creativiteit/mijn niet-blokkade

My heart beats with a ceaseless yearning… 

Ik heb een tijdlang gedacht dat ik creatief geblokkeerd was na de kunstacademie. Toen realiseerde ik me dat ik gewoon bezig was de balans te herstellen. Doordat ik daar lange tijd te geforceerd creatief was tot het me de strot uitkwam en ik niet meer wist waar ik nou eigenlijk mee bezig was (serieus, ik deed best gestoorde dingen, want dat doe je als je op de kunstacademie zit, dan verleg je je grenzen en wil je tof zijn enzo), moest ik nu even helemaal niets doen gedurende een gelijke hoeveelheid tijd. En druppelsgewijs is dat creatieve langzaam weer teruggekomen.

Mijn creativiteit komt bij vlagen, en ik vind het het fijnst om daarin mee te gaan, in plaats van die kraan zelf proberen te regelen. Maar het blijft iets dat werk vraagt, en dat herken ik van die tijd op de kunstacademie. Anders blijven het druppeltjes, leuk voor het moment, maar tot niets leidend. Zelf kun je er een stroom van maken door voortdurend onderhoud.

Ik merk dat ik mijn creativiteit zelf niet serieus genoeg heb genomen om dit ook consequent te doen, en dat was best een shockerend inzicht. Ik wachtte steeds even tot anderen mij groen licht zouden geven. Maar dat moet ik uiteraard mezelf geven. Dus dat is iets waar ik aan ga werken.

Iets wat me daarbij helpt is The Artist's Way. Dit is een spiritueel georiënteerd boek over het deblokkeren van je creativiteit. Naast inspirerende teksten en quotes die ik opslurp (ik ben echt een quoteslurper) staan er twee oefeningen in die ik regelmatig probeer te doen.

1. de ochtendpagina's: elke ochtend drie pagina's volschrijven met wat er ook maar in mijn hoofd opkomt. Mijn hoofd vindt dit erg leuk en gaat helemaal los. Maar het duurt wel een halfuur, dus ik heb er niet elke ochtend tijd voor. Ik ben erg vergevingsgezind naar mezelf toe dus ik vind het al prima als ik het een paar ochtenden per week doe.

2. het kunstenaarsafspraakje: elke week iets voor jezelf doen waarmee je je bron vult, waardoor je weer vanuit inspiratie kan creëren. Nu is dit iets wat ik sowieso al doe. Ik sta vaak stil bij dingen, en ik neem de tijd voor mijn impulsen, bijv om me op te laden in de natuur, ik zorg gedurende de dag regelmatig voor mezelf door bijv. over het water uit te kijken in mijn baantje. Maar soms heb je iets meer nodig dan steeds datzelfde plantsoentje of IJsselmeer. En dan is het lastig om iets te bedenken. De schrijfster suggereert dan ook om een lijst te maken van dingen die je graag doet, ter persoonlijke shock ende lering de datum dat je het voor het laatst hebt gedaan erachter te zetten, en vervolgens twee te kiezen die je diezelfde week nog gaat doen.

Hieronder een oefening gebaseerd op die tweede. Ik maakte een lijst van dingen die ik graag creëer:

- Het verhaal van Narrin en Kester
- Botanische tekeningen naar waarneming met een fineliner yeah
- Gedichten over mijn emoties
- Taarten en koekjes
- Outfits
- Mijn kamerinterieur
- Boeketten die ik zelf pluk
- Muziek: gitaar spelen en/of zingen
- Foto's van wat ik eet delen op facebook of mijn blog
- Foto's van momenten maken waar ik dankbaar voor ben
- Meditaties waarin ik mezelf allerlei zelfhelende visualisaties voorschotel
- Meditaties voor anderen leiden
- Dansen op mijn favoriete muziek
- Analoge fotografie
- Filmpjes maken die mooi zijn
- Zelf cadeautjes in elkaar knutselen
- Blogs schrijven
- Een eigen tuin onderhouden, eetbare plantjes laten groeien en hiervan genieten
- Een eigen huis
- Eigen kleren naaien (oké, dit heb ik een halve keer gedaan met een shirtje voor de Elf Fantasy Fair)
- Geïllustreerde recepten maken
- Onverwachte kaartjes opsturen naar mensen
- Het geven van een bloem aan iemand
- Intuïtief bijeenkomsten leiden voor jongeren
- Een schilderij schilderen
- Een liedje schrijven

(hoera voor het online delen van persoonlijke bucketlijsten die voor anderen slechts matig interessant slash relevant zijn! - oeh, dat bedoel ik dus met het niet serieus nemen)

Ik wil hier dus meer van doen, maar alléén de dingen waar ik echt zin in heb. Het deblokkeren van mijn creativiteit is niet een eenmalige actie, maar een kwestie van de momenten herkennen dat ik een idee heb, en daar vervolgens niet aan voorbijgaan. Dat is het geheim van creativiteit. Dan gaat het ook niet meer over deblokkeren, maar meer over blijven stromen, over creatief zijn, in plaats van steeds weer beginnen vanuit het niets. Er is geen innerlijk werk te doen, alleen actie. Vreugde, daarvan genieten en het vermenigvuldigen. De extatische impuls.

Ik was ooit in therapie bij een verdekte Scientologist (beetje creepy ja), die me vertelde dat de roes die ik voel tijdens het creatief zijn lijkt op de hoogste staat van zijn - volgens hem dan. Hij had een heel bord met alle emoties genummerd die in elkaar overgingen van totale mislukking via verdriet en woede, alsof er een rangorde is, en bovenaan stond sereniteit. Ik ben het niet met hem eens. De momenten dat ik het meest tot leven kom, dat mijn ziel tot in de kern verrukt is en mijn geluk door me heen danst, zijn de momenten dat ik creatief ben. Sereniteit in beweging. Hoe heb ik mezelf dit ooit kunnen ontzeggen?!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen