zaterdag 4 april 2015

Stil zijn

Ik las in een energievoorspelling voor april dat we deze maand de neiging zullen hebben om meer stil te zijn. Dat komt goed uit, want dat doel heb ik zelf ook. Mijn open keelcentrum in Human Design, maakt dat dit de gezondste manier voor mij is om met mijn expressie om te gaan: in eerste instantie niet spreken. Dit maakt dat ik bij mijn wijsheid kom en kan observeren wie authentiek spreekt en wie niet. Daardoor liet ik een oordeel los. Want ik heb altijd kunnen zien wie er opgeklopte lucht verkoopt, en wie werkelijk in contact met zijn ziel spreekt. In plaats van daar weerstand tegen te voelen, te oordelen over de lucht-opkloppers, kan ik door stil te zijn gewoon een beetje glimlachen vanbinnen. "Ah, wat een interessante conversatie wordt er hier gevoerd, en kijk eens, hoe de authentieke stem wordt overschreeuwd door de niet-authentieke stem, maar bijval vindt in mijn innerlijk weten." Meer hoef ik niet te doen. Laat ze maar.

Het is niet zo dat ik helemaal stil moet zijn, hoor. Ik mag heus wel spreken. Alleen komt het dan vanuit mijn wijsheid, en niet vanuit aandachttrekkerij, mentale druk of bewijsdrang. Het komt op willekeurige, onregelmatige momenten, en ik hoef geen gesprekken te initiëren. Mijn keel voelt als een zwakke plek, en door stil te zijn versterk ik hem. Ook schrijven helpt me hierbij. Volgens Human Design is de enige definitie in mijn keelcentrum poort 56, de energie van 'storytelling' - datgene wat mij grondt, waarmee ik verwerk wat ik ervaar op de hobbelweg van mijn leven. Schrijven helpt me onbewust om te ordenen, en door dit ordenen, transcendeer ik de ervaring van persoonlijk tot universeel.

In de energievoorspelling van afgelopen maand stond dat maart een enorm turbulente maand zou worden, waarin dingen die al langer sluimerden aan de oppervlakte kwamen en we in een wervelwind mee werden gesleurd, rechtop of ondersteboven, al naargelang ons bewustzijn. Deze versnelling konden we gebruiken om in actie te komen en te transformeren.

Dat heb ik precies zo ervaren, en hoewel ik het grootste deel van de tijd nog rechtop stond, gleed ik ook een paar keer uit. Voornamelijk rond de datum dat het een jaar geleden was dat mijn oma overleed. Van mijn intuïtie schakelde ik over op mijn hoofd, dat zich probeerde te gedragen naar 'hoe het hoort'. Ik ging het graf bezoeken en bij mijn opa op bezoek, die mij allerlei dingen liet lezen en meegaf. Dat bracht me geen vervulling, hooguit de verwarde gedachte: maar ik voel haar toch in mijn hart, ik weet dat ze er nog is, dus waarom zou ik me vastklampen aan materiële restanten, zoals deze foto's die ik nu krijg, en een kaarsje, dat ik zou kunnen aansteken op haar graf, dingen die eigenlijk van geen waarde voor mij zijn? Als het troost biedt, is het goed, maar als het niet nodig is, dan is het zuiver en juist om geen waarde te hechten aan de nostalgie van foto's en graven. De emoties van mijn opa vertroebelden me even, maar nu heb ik er vrede mee dat ik verder ben gegaan met mijn leven.

Afgezien daarvan zijn er nog veel andere dingen gebeurd in maart. Mijn stresslevels schoten daardoor omhoog - hoe kan ik al deze ballen tegelijk in de lucht houden? - maar ook mijn energieniveau is op peil en ik ben fitter dan ik een jaar geleden zou durven dromen. Ik ging een week vrijwilligen in Frankrijk, Enes en ik wijzigden onze plannen voor de zomer, ik kreeg werk en een ander baantje aangeboden en ik werd creatief en spiritueel uitgedaagd in iets, waar ik nog geen uitsluitsel over heb. Er kwamen veel dingen op mijn pad, die ik door te wachten heb aangetrokken, dingen waar ik een paar maanden geleden domweg nog niet de energie voor had gehad. Enerzijds wil ik daar wel meer over vertellen, maar anderzijds voel ik dat ik er energie mee lek, vooral omdat ik me bewust ben van het feit dat anderen dit kunnen lezen, dus ik hou het liever bij mezelf. Ik ga mijn blog of Facebook niet verwijderen, zoals ik even overwoog, maar ik zal geen concrete details meer geven. Grenzen in mijn communicatie. Oppervlakkigheid leren. :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten