zondag 8 maart 2015

Het genereren van mogelijkheden

Dit was twee weken geleden in Frankrijk, toen ik vond dat de appelcrumbleappels ook even op de foto moesten voor ze in de oven gingen, en de onschuld van appelwangetjes en een ruitjesschort door slechte belichting onontkoombaar veranderde in een dreigende atmosfeer die associaties oproept met Sneeuwwitje.

Volgens Human Design ben ik een Generator. Voor ik losbrand in een verhaal over geduld, mijn plannen voor de zomer en het volgen van mijn hart, laat ik mijzelf toelichten.

Human Design is een systeem dat is samengesteld uit de moderne en de antieke wetenschappen. O.a. de astrologie, genetica, i tjing, kabbala en het chakrasysteem. Aan de hand van je geboortetijd en -plaats berekent het je blauwdruk: jouw design als mens. Dit is het voertuig waarin je door het leven gaat. Dit voertuig kan vier verschillende types hebben: de Generator, Manifestor, Reflector en Projector. Je persoonlijkheid, die denkt dat het de touwtjes in handen heeft, zit in feite achterin dat voertuig en heeft als enige functie om bewustzijn te creëren over je leven. Jouw hoofd met z'n (geconditioneerde) ideeën over wie je bent, is dus niet het centrum dat jouw beslissingen aan zou moeten sturen! Dan loopt dat voertuig in de soep. Jouw beslissingen kunnen het beste worden aangestuurd door jouw persoonlijke motor, en genomen worden op basis van jouw innerlijke autoriteit.

De waterturbine in Frankrijk, die genoeg gratis stroom opwekt voor een ingenieus systeem van elektrische kacheltjes in het chateau

Per type zitten daar verschillen in. 70% van de mensen is een Generator, en ongeveer de helft daarvan heeft een 'sacrale' motor. Dat betekent dat je energie wordt opgewekt in je onderbuik, in het centrum van de ultieme creatie. Deze mensen hebben dus een enorme voorraad energie. Hier hebben ze toegang toe, mits ze hun innerlijke autoriteit maar als leidraad nemen. Twee opties: je onderbuikgevoel volgen of je emotie-golf afwachten. Anders loopt dus 70% van de mensen (en die overige 30% trouwens ook, al hebben die types minder energie tot hun beschikking en een andere autoriteit) tegen een burn-out aan. Geen wonder dat er zoveel burn-outs op de wereld zijn. Want onze maatschappij is niet ingericht op het volgen van je innerlijke autoriteit, tenzij je toevallig een zeldzame wil-gedreven Manifestor bent, die met zijn acties kan initiëren wat hij wil. Maar de meeste mensen (91%) kunnen niet initiëren en vanuit zichzelf in actie komen. Zij moeten wachten tot er een impuls van buitenaf komt. Net zoals een waterturbine alleen energie opwekt als er water doorheen stroomt.

Ik vind dit systeem een enorme eye-opener. Het heeft me veel inzichten gegeven in dingen die ik voorheen niet eens kon benoemen, en is helend wat dat betreft. Zelfkennis is een medicijn. Naast de korte samenvatting van hierboven, is Human Design ontzettend complex, iets waar je je hele leven op zou kunnen studeren. Waar ik het nu over wil hebben, is het afwachten op een impuls uit de buitenwereld, en vanuit mijn onderbuikgevoel beslissen of dit wel of niet iets voor mij is. Want dat is mijn persoonlijke strategie. Als je je afvraagt wat de jouwe is, vul dan hier je gegevens in: http://www.jovianarchive.com/Get_Your_Chart (En laat vooral een reactie achter, want ik ben benieuwd wat voor type je bent!)

Het is zo opladend, om in het bos te zijn, als je een open, omhullend aura hebt dat de omgeving in zich opneemt - niet alleen voor Generators een noodzaak om deze regelmatig op te schonen!

Dit betekent dus dat ik veel geduld zal moeten uitoefen, terwijl mijn motor stationair aan het draaien is, en mijn drijvende kracht die van een auto is die telkens wil opstarten. Story of my life. In ieder geval de laatste twee, drie jaar. Het thema van een Generator is dan ook: frustratie. Dat wil zeggen: zijn leven is frustrerend wanneer hij zijn innerlijke autoriteit niet volgt. Maar als hij dat wel doet, lo and behold, dan zijn het super-creatieve en gedreven mensen, die bevrediging ervaren in hun werk, relaties en leven. Toch zullen ze niet vanuit zichzelf die creatie kunnen initiëren. Hun aura zit zo in elkaar, dat ze automatisch aantrekken wat correct voor hen is: als Generator heb je een open, omhullend aura, dat als een soort fontein creatieve energie verspreidt en de hele omgeving in zich opneemt. Je hoeft dus niets te doen. 'Let your aura do the talking'.

Dit is de trailer van The Power of the Heart, een film/documentaire met een grote emotionele impact die je hart wijd zal (her)openen, waarin een aantal van de grootste spirituele meesters (Eckhart Tolle, Maya Angelou, Paulo Coelho, Isabel Allende en Deepak Chopra) van onze tijd hun visie op de kracht van het hart geven - serieus, dit is de grootste aanrader die ik iemand op dit moment kan geven!

Ik zie de overlap tussen het volgen van mijn onderbuikgevoel en het volgen van mijn hart. Mijn hart weet het eerder dan mijn onderbuik*, maar mijn sacrale centrum bepaalt of ik er ook de juiste (fysieke) energie voor zal hebben op dat moment. Je kunt dus even op je innerlijke respons moeten wachten als je dat type bent. Maar op dit moment zeggen mijn hart en onderbuik JA tegen: wil ik deze zomer naar een vredescentrum in Frankrijk gaan? Daar heb ik vorige week namelijk gevrijwilligt - daar zijn al deze foto's van, zonder al teveel details op internet te spuien. En ik ben uitgenodigd om zo'n twee maanden als kok te helpen in de keuken. Een super mooie kans. Maar mijn hoofd heeft z'n bedenkingen: dat duurt nog 4 maanden, hoe weet ik zeker of het dan nog wel past in mijn leven? En: ik moet eerst weten wat mijn vriendje gaat doen, want zijn leven zal de komende maanden enorm veranderen. En: kan ik niet beter een zomerbaantje nemen dan vrijwilligerswerk doen? En: kan ik überhaupt niet beter een baantje nemen? Nou ja, je kent het wel. Hoofd-dingen.

Maar mijn hart is zeker, en opent wijd. Mijn onderbuik laat een tevreden gebrom horen als ik eraan denk. En in de tussentijd kan ik erop vertrouwen dat er nog meer van zulke mogelijkheden op mijn pad komen, en dat ze correct voor me zullen zijn. Zonder wanhopig te gaan proberen initiëren, trek ik vanzelf de juiste omstandigheden aan. Dan zit ik in mijn flow. Want dat is het wondermooie kanaal dat bij mij geactiveerd wordt zodra ik mijn onderbuikgevoel volg. Het kanaal dat alle synchroniciteiten, intuïtief-afgestemde acties en magie in mijn leven brengt. En ik moet zeggen, sinds ik mijn onderbuikgevoel volg, vliegen ze me om de oren!

Ik ontmoet mensen die ik al in geen tijden meer heb gezien, door precies op het juiste moment op te duiken in het stadsbos of op de markt. Ik krijg spontaan berichtjes van andere dierbare vrienden, omdat mijn aura ineens van alles aantrekt dat me verder kan helpen. Ik besluit weer eens op vacatures te zoeken en zie dat er nét een passende bij mij in de buurt zit. De flow van inspirerende mensen in mijn leven is enorm. Dit is een niet onbekende dynamiek voor me. Als ik creatief (sacraal) bezig ben, gebeurt dit meestal. Maar het lukte me nooit om het vast te houden. Nu blijf ik gewoon in die energie, en ontvouwt elke dag zich als een geschenk vol met wonderen. Ik hoef niets vast te houden, ik hoef alleen maar mijn onderbuik te ontspannen, en mijn gevoel van 'daar heb ik zin in' te volgen. En het gevoel dat ik heb, is van zo'n ademende ruimte in mijn lichaam, zo'n onbelemmerde flow tussen mijn 1e en 8e chakra, dat ik me zelfs uit mezelf af begin te vragen: hoe kan ik deze liefde en levenslust en creatieve energie gebruiken? Niet alleen voor mezelf, maar ook voor de wereld om me heen? Want plots heb ik er zoveel van, en wat is meer natuurlijk dan deze overvloed te delen?

*zie The Power of the Heart, waarin met onderzoek wordt onderbouwd hoe intuïtie werkt: in een experiment met nare en mooie foto's, wist de hartslag al 20 seconden voor het zien van het beeld dat er een negatieve aan zat te komen! Waarbij aangemerkt werd, dat deze intuïties in het dagelijks leven ook langere tijd van tevoren kunnen opkomen. Pas nadat je hart het weet, wordt er een reactie-signaal naar je hersenen gestuurd, en die stuurt het vervolgens naar je onderbuik. Een voetnootje voor de mentaal-georienteerde mensen onder ons.

6 opmerkingen:

  1. Een interessante benadering en hoewel het meeste wat ik hier lees voor mij nieuwe termen zijn, weet ik dat het grootste gedeelte van ons handelen niet bewust is. Welke functie aan welk lichaamsdeel exact wordt toebedeelt verschilt nogal per theorie, maar de stelling dat je persoonlijkheid op de achterbank zit en als enige functie het creëren van bewustzijn over je leven heeft, vind ik een mooie. Wel een belangrijke functie natuurlijk, want volgens mij is het exact dat wat ons anders maakt dan (de meeste) andere dieren.

    Het is (inderdaad) jammer dat onze maatschappij haast verplicht om je bezig te houden met "hoofd-dingen" en het er ook van jongs af aan in wordt gestampt. Zeker als je iemand bent die daar juist niet de vruchten van plukt. Ik kan me - voor zover ik je door deze blog heb leren kennen - voorstellen dat vrijwilligerswerk in zo'n vredescentrum echt wat voor jou is. Of het verstandig is... Mijn eerste gedachte is meteen dat geld de eerste prioriteit heeft in dit geval, maar wij verschillen dan ook nogal :P Overigens heb ik altijd bewondering voor mensen die zonder veel geld ook gewoon een prima leven op hun eigen manier hebben en dan voel ik mezelf heel erg onavontuurlijk dat ik altijd maar op zoek ben naar zekerheden en mijn gemoedsrust grotendeels wordt bepaald door een vast inkomen.

    Ik heb ook even mijn geboortegegevens ingevuld met als resultaat:
    Birth Date (local): Jan 15 1987, 04:36
    Birth Date (UT): Jan 15 1987, 03:36
    Birth Place: Zevenaar, Netherlands
    Type: Projector
    Profile: 4 / 1
    Definition: Split Definition
    Inner Authority: Splenic
    Strategy: Wait for the Invitation
    Theme: Bitterness
    Incarnation Cross: Juxtaposition Cross of Thinking (61/62 | 50/3)

    Dat zei me helemaal niets, dus ik ben even gaan Googlen. Vind het wel grappig wat eruit komt, aangezien ik me(zelf) wel redelijk kan vinden in wat http://humandesign.net/basic-concepts.html zegt over het type Projector. Misschien verklaart dat meteen waarom ik nog wel eens merk dat mijn goed bedoelde, maar ongevraagde adviezen niet in goede aarde vallen :P Grappig detail vind ik dat erbij staat dat een Projector indien mogelijk alleen moet slapen, want dat herken ik heel erg. Ik slaap nooit goed als er anderen in dezelfde ruimte zijn.

    Toch moet ik zeggen dat het mij al met al wat te zweverig is om geboortemoment en -locatie te laten bepalen wat voor soort persoon iemand is, ondanks dat er toch altijd wel het één en ander lijkt te kloppen. Ik ben dan meteen sceptisch en vraag me af hoe algemeen zo'n tekst eigenlijk is en hoeveel persoonlijke interpretatie er meespeelt waardoor de meeste mensen zeggen: goh, ja, dat gaat over mij. Een collega van mij gelooft in astrologie (of hoe je ook moet zeggen dat iemand ervan overtuigd is) en die heeft een keer iets uitgerekend met sterrenbeeld en ascendant en shizzle en ook daar kwam iets uit wat wel erg bij me paste. Ik kan niet echt begrijpen hoe het moment waarop je geboren wordt zou moeten bepalen wat voor persoon je bent en kan er daarom ook niet echt in geloven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat je altijd op zoek bent naar zekerheden komt vast doordat je een Steenbok bent ;) Ik ben dat ook - de reden dat ik ook zo serieus met mijn beslissingen bezig ben - maar wil ook mijn creativiteit uiten, tja, omdat elke Steenbok toch ook weer anders is. Maar goed, ik moet zeggen dat Human Design een veel concreter en kloppende systeem voor mij is dan de astrologie oid. Ik kan me voorstellen dat je vindt dat een duiding vaak in 'algemene' termen is. Met Human Design is het toch vrij zwart-wit, dit wel, dit niet. Ik denk dat het ook vooral zin heeft om te voelen of het voor je klopt. Als het je zelfkennis en opluchting geeft, dan is het goed. Anders hoef je er niks mee. Dat is in ieder geval het uitgangspunt waaruit ik zulke systemen bekijk :)

      Haha, ben je iemand van de ongevraagde adviezen ja? :P Als een Projector ervoor wordt uitgenodigd is het goed, anders komt het niet echt binnen en kan een Projector zich erg onbegrepen voelen. Je kunt echter de perfecte adviseur zijn voor een Generator, als die je advies vraagt. Maar dat had je dus vast al gelezen.

      Ik heb je chart ook even opgezocht en vond dat er wel treffende dingen in zaten. Voor zover ik je ken, komt er inderdaad een nadruk op het denken naar voren. Als wellicht het belangrijkste, is de splitsing tussen je intuïtie en je verstand (dat is wat split definition betekent). En dat je bewuste persoonlijkheid zich vooral identificeert met het verstand, en dat je hier dus ook het meeste op zal bouwen, terwijl jouw intuitie je naar de correcte beslissingen zal voeren - jouw intuitie is jouw autoriteit, het is een stem die je in het moment moet beluisteren, daar hoef je nooit op te wachten daardoor kun je erg snel door het leven gaan. Maar dat rationele dat jouw bewuste persoonlijkheid vooral definieert, is die zwarte lijn 17 - 62 in het hoofdgebied. Het gaat over informatie-stukjes van buitenaf in een grote innerlijke puzzel plaatsen. "What it can’t organize, it can’t understand. When a 17-62 says “I just don’t understand you” they’re simply saying “I haven’t been able to organize my perception of you into my picture of the world” which, by the way, can make them feel uncomfortable. This channel always derives satisfaction from sharing the entire process with whoever is available. They will share their opinions in great detail as well as what they do or don’t understand about it all. You can’t rely on the 17-62 to organize their own space in the world, but they can often do a bang-up job of organizing yours! Whether you invited them to or not."

      Dat mentaal ingestelde zie je ook terug in het 'Juxtaposition Cross of Thinking' - Juxtaposition betekent dat je een vrij gefixeerde bestemming hebt, door na te denken over de vragen en het mysterie van het leven, dit te willen ordenen, en zo je eigen normen en waarden hierover te hebben.

      Nog wat details: dat je open bent over je emoties, je goed kunt aanpassen, dat je veel ideeen hebt, dat je een sterk 'worstel'thema in je leven kunt tegenkomen, dat je wellicht moeilijk je focus kan vasthouden, maar dat je tegelijk ook een specifiek ritme hebt waarin je leeft. En ook dat je met je intuïtie je gedrag vanzelf kan aanpassen aan de situatie of mensen bij wie je bent. Dat je een consistente beschikking hebt over wilskracht. Dat je zelf vrij rustig bent qua emoties, maar dat je die van anderen sterk kunt voelen.

      Je bent een sociaal persoon, maar onbewust zul je de neiging hebben om in je eentje een erg stabiel standpunt te hebben: "You can tell the 4/1 profile anything you like, and given enough social pressure they will bend to the flow, but within themselves and once left alone, they will return to their fixed perspective since that is really what their body, or vehicle, is about."
      Je kunt daarmee anderen ook erg stabiliseren :) Dat gevoel krijg ik in ieder geval altijd van jouw reacties!

      Dus wat naar voren komt is toch niet zo algemeen: een erg mentaal en stabiel ingestelde persoon die graag adviezen geeft. :)

      Verwijderen
    2. Grappig dat je dat ervaart met alleen slapen. In principe zegt Human Design dat over alle types, maar voor Generators is het het minst belangrijk, omdat ze zelf al hun sacrale motortje hebben, en dus niet geradbraakt worden door de maar doordraaiende motor van degene naast hen als het ook een Generator is, die continu energie uitzendt waardoor het erg lastig is om de rust te vinden als je sacrale centrum open is. Goed, ik zit alweer erg te strooien met termen etc. Ben hier een beetje een enorme nerd over zoals je vást al had ontdekt ;)

      Altijd wel interessant om jouw reacties te lezen, even het perspectief te krijgen van een niet-spritueel ingestelde persoon, een soort van 'reality check', haha.

      Verwijderen
  2. Haha, je komt idd als een beetje een enorme nerd over, of wat positiever: een expert :) Bedankt voor de toelichting, ik vind het ondanks dat ik een niet-spritueel ingestelde persoon ben wel boeiende stof :) En tja, veel klopt ook gewoon :P Apart trouwens dat eigenlijk alle types wordt aangeraden om alleen te slapen, misschien moet dat dan ook maar sociaal geaccepteerd worden en niet als een teken van afwijzing of zo worden gezien :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Roos! Fijne blog nog altijd :) nav het onderzoekje dat je als laatst hier noemt moest ik nog ergens aan denken: Bij een creatieve piek, een eureka momentje, is er een verhoogde 'alpha wave' te meten, 8 seconden voordat deze briljante ingeving zich daadwerkelijk aan je voordoet. Dit wil zeggen dat je lichaam dit dus eerder aanvoelt dan je ratio. (Aldus Jonah Lehrer, hoe het creatieve brein werkt) Mooi dat wetenschap soms bij kan dragen in meer spirituele inzichten.
    Ik ben hetzelfde type als jij. Leuk, en inderdaad frustrerend soms. Heel herkenbaar! Liefs, Merel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Merel! :) Leuk dat je 'm nog altijd leest.
      Ah, dat is ook een interessant onderzoek ja, is idd wel vergelijkbaar.
      Leuk dat je hetzelfde type bent :) Dat zijn wel de meest creatieve mensen!
      Liefs

      Verwijderen