dinsdag 27 januari 2015

Dromen

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met mijn dromen. Van mijn opleiding heb ik dit voor de komende twee weken als huiswerk gekregen. Dromen zijn de manier waarop jouw meest wijze stukje* met jou communiceert. Het kan dus heel verhelderend zijn om met je dromen te werken. Ik merk na vier dagen al hoe het mijn leven verdiept en een magisch randje geeft. Plotseling kom ik overal onderliggende symboliek tegen. Ik heb veel meer toegang tot 'de ziel van de wereld' zoals Paulo Coelho zo mooi omschrijft. De ene na de andere synchroniciteit komt op mijn pad, een teken dat ik op de weg van mijn hart zit.

Dit begint met je dromen te onthouden. Ik heb nu dus al een paar nachten in het donker steekwoorden zitten krabbelen in mijn dagboekje. Als ik dan echt wakker werd, kon ik daardoor dingen terughalen die ik alweer vergeten was. Dan schreef ik nog wat meer details en verbanden tussen de nachtelijke hanepoten, en de rest van de dag kwamen er af en toe inzichten boven borrelen. Die schreef ik ordelijk onderaan. Zo heb ik inmiddels ontdekt dat ik mijn broertje niet hoef te dragen in zijn emoties. Dit naar aanleiding van een droom waarin we beiden in onze eigen boot zaten. Die van hem was oranje, een waarschuwingskleur. Mijn broertje kieperde telkens overboord om slap onder water te zinken, en dan sprong ik uit mijn eigen boot om hem op te tillen, want ik kon in dit water makkelijk staan.

Water stond in dit geval voor emoties, en de boot voor onze eigen koers. Ik kan mezelf prima staande houden in mijn emoties (vooral in verband met ruzies met onze moeder) maar hij (of: een hulpeloos stukje in mij) zinkt onder water. Ik voel dan de verantwoordelijkheid om hem te redden uit zijn emoties, terwijl een deel van mij wel weet dat dit niet de manier is. Daarmee spring ik uit mijn eigen koers en gebruik ik kracht die ik voor mezelf moet gebruiken, en dat put me uit. Bovendien haal ik hem ermee uit zijn koers.

Door in gedachten tegen hem te zeggen: 'jij mag ook geheeld worden' gaf ik mezelf vervolgens een heling op dat stukje van mij dat altijd maar voor hem denkt te moeten zorgen. Bovendien gaf ik het hulpeloze stukje in mij de boodschap dat het best voor zichzelf kan zorgen.

Ik stond er versteld van hoeveel ik over mijn familie droom, trouwens. En ook over hoe snel mijn herinner-vermogen verbetert. Ik herinner me steeds langere dromen, en ze communiceren met me via de symboliek van overdag. Als ik een bordspel speel, droom ik over een bordpoppetje. Als ik een zak chips vergeten ben op te eten (zulke dingen overkomen je soms), komt die 's nachts in mijn droom terug. EN EET IEMAND ANDERS DIE OP. Grr.

Het is net alsof ik mijn hele leven lang al op een school zit, maar dat niet zo door heb gehad. Nu ben ik weer volop aan het studeren aan deze droom-school. Ik heb wel eerder met dromen gewerkt, maar omdat ik toentertijd totaal niet goed in mijn lichaam zat, bracht dit me uit balans. Dan begon ik mijn dag met een waanbeeld-achtig 6e chakra-draaien dat ik niet uit kon zetten. Alsof ik lichtelijk schizofreen of psychotisch was. Nu kan ik beter in mijn lichaam komen na de mentaal-intuitieve activiteit van het droom-herinneren. Dat is dus een voorwaarde, wil je werken met de astrale dimensie.

Prompt droomde ik vannacht dat ik weer op mijn middelbare school zat. En de vakken die ik daar volgde, zetten me zeker aan het denken over waar ik mijn leven nu op zou moeten richten.

Dus, als je de behoefte hebt om je eigen intuïtieve vermogens te ontdekken en leiding in je leven te ontvangen zonder daarvoor naar één of andere coach te hoeven gaan: ga met je dromen werken! Serieus, je zal ervan versteld staan hoeveel wijsheid en diepte je zelf bezit.

Daarbij moet gezegd worden: alles in jouw droom is JOUW symboliek. Het zoeken in een boekje of op internet zal je niet hetzelfde opleveren als wanneer je echt zelf met de symbolen gaat communiceren. Een gangbare interpretatie voor 'water' is bijvoorbeeld emotie. In mijn geval klopte dit ook. Maar wie weet betekent 'water' wel iets heel anders voor jou. De dikste dromengids kan je nooit vertellen over die ene dag aan het meer waarop je je intens gelukkig voelde.

*Hogere Zelf, essentie, innerlijke leiding, zon, goddelijke vonk etc. - en ook je andere gidsen.

4 opmerkingen:

  1. Maarre, waar ben jij begonnen dan? Heb je er wel een boek over gelezen of zo? Als ik van die boeken bij één of andere voordeelwinkel zie liggen denk ik altijd: 'Jaaaa ja, het zal wel.'

    Ik ben heel benieuwd wat er uit mijn dromen zou komen :P Vannacht nog een doldwaas avontuur met zombies en Optimus Prime. Ik droom heel vaak over iets wat ik eerder die dag/week heb meegemaakt/aan heb gedacht. Zo was vannacht mijn oplossing om van een zombie af te komen om zijn hoofd klem te zetten tussen de deuren van een bus die weg ging rijden, terwijl ik gister zag dat een tasjesdief met zijn hand klem kwam te zitten tussen de deuren van een bus :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uh, ik heb ooit wel een boekje over dromen gelezen dat een verslag was van een droomduidingcursus, en dat werkte op dezelfde manier als ik het heb geleerd in mijn cursus. Door echt in te voelen op een element in je droom kom je vanzelf de betekenis erachter te weten. Maar in principe was het niet heel moeilijk te leren, aangezien we in de meditaties in de les ook al allerlei symboliek tegenkomen. Dingen uit ons onderbewuste die ons vertellen waar we staan en waar we naartoe gaan. Verrassend altijd met welke vindingrijke symbolen je onderbewuste op de proppen komt.

    Haha, jij droomt altijd over zombies, he! :P Als je er echt naar benieuwd bent, kun je wellicht ook eens gaan invoelen op zo'n zombie, in z'n huid kruipen, voelen wat hij voelt en wil… In de 2e blog die ik over dromen schreef, staat er geloof ik wel meer info over hoe je dat kan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De laatste tijd heb ik eigenlijk opvallend weinig over zombies gedroomd, máár vannacht toevallig ook weer, dus ze zijn (gelukkig) terug. Dit keer bevond ik me in een game, waar ik in een halletje stond met aan de ene kant een deur naar een fabriekshal vol zombies en aan de andere kant een deur naar kroeg waar zombies aan de bar zaten en rond statafels stonden :P

    Als ik me daarin zou invoelen, zou ik zeggen dat de zombies in de fabriek een metafoor vormen voor mijn onvrede over het niveau waarop ik werk. Het is boeiender dan in het begin, maar zonder arrogant te willen klinken, zou ik toch wel willen stellen dat ik intellectueel niet erg word uitgedaagd. Tegelijkertijd heb ik ook gewoon last van gebrek aan discipline en ligt apathie altijd op de loer, dus soms zit ik ook écht als zombie op kantoor en kan ik me tien seconden later niet meer herinneren of ik bijvoorbeeld een bepaalde optie wel of niet had aangevinkt bij een product.

    De zombies in de kroeg zouden een metafoor kunnen zijn voor mijn vrije tijd, want ik vind dat ik veel te weinig nuttigs doe met mijn vrije tijd. Ik sport te weinig, schrijf véél te weinig, kook soms niet als ik er wel tijd voor heb (wat betekent dat ik duurder en/of ongezonder eet) en ben regelmatig te lui om iets in het huishouden te doen op de momenten dat ik er tijd zat voor heb.

    Maar goed, als ik daadwerkelijk mijn droom juist doorgrond, dan vertelt mijn droom me niets nieuws en mag ik alleen blij zijn dat de metaforen (voor mij persoonlijk) leuk zijn :P Overigens vlucht ik meestal eerst voor de zombies en ga er dan later toch de strijd mee aan, meestal met succes. Misschien proberen mijn dromen me een beetje te motiveren om m'n onvrede over werk en vrije tijd als ik wakker ben ook aan te pakken :P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aah cool man :) Zombies zijn ook niet echt heel moeilijk te interpreteren… Toevallig dat je er nu weer over droomde. Al ligt het dus wel voor de hand.
      Wat een lieverds, dat ze je zo proberen te motiveren, haha. Klinkt inderdaad niet heel gezellig, in zo'n fabriekshal, en dat ze ook al in die kroeg zitten, ze zijn overal!…
      Succes met het vechten tegen je persoonlijke zombies ;)

      Verwijderen