dinsdag 11 november 2014

Niet-weten

Ik kom vaak mensen tegen die niet weten wat ze willen. Overigens kom ik mezelf daarin ook vaak tegen. Liever ontmoet ik dan andere mensen. Want als ik mezelf tegenkom, moet ik het advies dat ik aan hen geef, waarmaken, en dan sterf ik een heel klein beetje.

Dit betreft: iets klopt niet in je leven. Je voelt een leegte, of je doet juist iets wat niet bij je past. Stoppen of doorgaan? Wat is de juiste weg? Wat wil je eigenlijk? Wat speelt er allemaal mee aan omgevingsfactoren? Hoe kan je hierin toch weer bij jezelf komen?

Het kan zijn dat alles even klopt, maar dan komt er vanzelf wel weer iets dat niet klopt. Dit is inherent aan het ego, dat altijd maar van alles WIL, en dus is het inherent aan het mens-zijn, en dus is het inherent aan de ontwikkeling van de ziel. Het is de kunst om op die laag te komen. Want alleen uit die laag, de laag van je ziel, kun je tot echte ontwikkeling komen.

Maar eerst is er een periode van leegte nodig. Dit is tegengesteld aan hoe de maatschappij in elkaar zit. Daarin word je immers geadviseerd om zo snel mogelijk met een alternatief te komen. Dat zegt al genoeg over het verlies van het contact met de natuur in deze maatschappij. Ik bedoel: alsof de winter, waarin de grond braakligt en al het leven in winterslaap of inkeer gaat, niet mag bestaan, terwijl deze onmisbaar is in de cyclus. Om dit te onderstrepen, heb ik een aantal citaten voor je, die het mooier zeggen dan ik zelf kan:

"Sta jezelf het niet-weten toe en ontdek wat er uit de vruchtbare bodem van het niet-weten wil oprijzen."
 - Spirituele Inzichtkaarten

"Let those questions you can't answer create a standing vacuum in your brain that sucks information in through your senses."
 - Jon Young

"Be patient toward all that is unsolved in your heart and try to love the questions themselves, like locked rooms and like books that are now written in a very foreign tongue. Do not now seek the answers, which cannot be given you because you would not be able to live them. And the point is, to live everything. Live the questions now. Perhaps you will then gradually, without noticing it, live along some distant day into the answer."
 - Rainer Maria Rilke

Je weet niet wat je wilt? Mijn advies: laat maar.

Ik meen het. Zeg het na, en voel wat het doet: laat maar.

Zo simpel is het.

3 opmerkingen:

  1. Oh Rilke. altijd wijze woorden die jongen. Heb jij zijn gedichten gelezen? Er schijnt een hele mooie editie te zijn waarin zowel de duitse als nederlandse versie van zijn dinggedichten staan. Moet ik maar eens kopen, al is er zo veel om te kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik ken Rilke verder niet, ik ben heerlijk onbewust van het feit dat alle poëzie ook daadwerkelijk te koop is en voldoe het in plaats daarvan met Pinterest ;)

      Verwijderen
  2. Ik zei het na, voelt als een diepe zucht en ontspanning ;-)
    Je vergelijking met de winter heel heel mooi. (heel heel héél mooi zelfs)

    BeantwoordenVerwijderen