zondag 19 oktober 2014

Zondagwerk


De dag begon met pompoenmuffins. Ik had laatst koekkruiden gekocht en heb al een tijdje een pompoencraving, en nu zat ik nog voor mijn yoga oefeningen al in de racestand. Het was de eerste keer dat ik zonder recept muffins daadwerkelijk heb laten slagen, met een krokant korstje en een zachte binnenkant. 

Nee, eigenlijk begon de dag met een droom dat ik sinaasappels plukte, omdat het nog zulk mooi weer buiten was. Jammer dat ik die sinaasappels niet had meegenomen, want de schil had vast heel lekker gesmaakt in de muffins. 

Recept voor glutenvrije vegan pompoenmuffins

Kook ongeveer 1/4 pompoen in stukjes. Aangezien ze in grootte verschillen: ga uit van ongeveer 1 cup puree. Maal 2 el lijnzaad, meng dit met 4 el water en laat even staan. Maal ondertussen 3/4 cup havermout tot meel, en voeg hier 3/4 cup (glutenvrij) meel, 2 tl bakpoeder, 1 el koekkruiden, een snufje zout en 1 tl Ogran no-egg aan toe. Pulse om te mengen. Roer het lijnzaadmengsel. Meng ondertussen 2 el zachte margarine (of kokosolie) met 1 el amandelpasta en 3/4 cup kokosbloesemsuiker. Doe het lijnzaad hierbij. Pureer de pompoen en doe het bij de natte massa. Meng dan de natte en droge delen. Schep in muffinvormpjes (ik had genoeg deeg voor 9) en bak 25 min op 220 graden Celsius. Voila. 



Maak dan een foto die zo flets is dat je hem gigantisch moet bewerken om de muffins iets minder grijs te maken. 


Na de muffins gingen we naar het Engelse Werk, een park/stadsbos aan de rand van Zwolle. Ik had snel nog wat tortilla's met bonenpuree in elkaar geflanst en een salsa om in te dippen. Ik zat eigenlijk nog steeds in de racestand. Hoe meer ik aan het kokkerellen ben bij het Lunchcafé, hoe meer ideeën ik heb voor thuis. 


Het recept voor maistortilla's heb ik hier gevonden. Alleen heb ik er geen rode bonenpuree, salsa, geitenkaas en chili-olie op gedaan (wat echt verrukkelijk klinkt) maar alleen zwarte bonenpuree - gekruid met mexicaanse kruiden en sambal natuurlijk. En ik had een klein weckpotje gevuld met verse salsa.


Mexicaans werk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten