zondag 5 oktober 2014

Worteltaart in een schaaltje

Dit recept is een aanpassing van de worteltaart (zie boven) die ik eerder van deze website heb nagemaakt. 

Bij het maken van rauwe taarten gebruik je meestal de koelkast of zelfs vriezer. Hierdoor stijft de taart op en kun je hem aansnijden. Ik vind dit in theorie een prima idee, alleen houd ik niet van koud eten. Ik herinner me dan altijd de survivaltip dat het rechtstreeks eten van sneeuw slecht voor je is: je ingewanden koelen teveel af. Beter is het om de sneeuw eerst in je mond te laten smelten en dan pas door te slikken. Dat doe ik dus ook met ijs. En dan nog krijg ik koude nieren en trek ik een uurtje later meestal een extra trui aan. Kwestie van constitutie. 


Hier is de oplossing. Worteltaart, maar dan in een schaaltje. Niks geen koelkast. Lekker op kamertemperatuur. Je maag en darmen moeten bij rauw eten ook harder werken, omdat het eten niet voorgekookt (en dus al deels voorverteerd) is. Maar daar staat tegenover dat het voedsel energetisch een hoge frequentie heeft, dat alle enzymen bewaard blijven en dat de vitamines niet verloren gaan door verhitting. Ik voel me na het eten van rauw voedsel altijd fit en energiek: er zit nauwelijks een dip in mijn bloedsuikerspiegel. Mijn lichaam weet wat het ermee moet doen. Bij complex, verhit voedsel heb ik nog wel eens dat ik me zwaar of slap voel na het eten. Tenzij het soep is.  


Voor het wortelgedeelte:
1 geraspte peen
13 dadels, geweekt in warm water
handje havervlokken
een overvloed aan kaneel

Blender eerst de dadels, en voeg zoveel van het weekwater toe als je nodig hebt om je blender te helpen bij het volbrengen van zijn schone taak (die van mij is niet zo sterk, dus ik heb veel water nodig). Voeg dan de rest toe, kaneel naar smaak. Je kunt de wortel ook in stukjes snijden en rechtstreeks in de blender doen (dat scheelt een lamme hand bij het raspen), als hij daar sterk genoeg voor is. Dit recept is goed voor twee porties.

Voor het glazuurgedeelte:
1 kopje cashewnoten
een flinke spuit agavesiroop (ongeveer 4 eetlepels)
sap van 1/4 citroen
1 el kokosolie
water/amandelmelk/kokosmelk

Het is het beste om de cashewnoten van tevoren te weken, want dan wordt het fytinezuur deels afgebroken. Fytinezuur bindt zich in je lichaam aan mineralen, zodat je deze minder goed kunt opnemen.
Als je van de impulsieve ideeën bent, zoals ik, ga je gewoon direct aan de slag. Er zitten zoveel mineralen in dit voedsel dat een beetje fytinezuur geen kwaad kan, denk ik dan altijd maar. Blender de boel tot het een egale massa is, en wederom: voeg zoveel vloeistof toe als je blender nodig heeft. Schenk het op een decoratieve manier over je bakjes wortelprut en wees verheugd over je minimale inspanning en maximale resultaat. Streel je blender even voor zijn harde werk en zeg zoiets als 'goed gedaan, oud besje'. Tenzij je een sterke blender heb, dan kun je deze stap overslaan.

2 opmerkingen:

  1. Oee klinkt super lekker!! Ik heb hetzelfde met die raw taarten; het is gewoon zo koud. Net als met smoothies met bevroren fruit; ik vind het wel lekker, maar ik heb m'n smoothie nu al bijna een half uur geleden op en heb nog steeds koude handen en voeten.. ;-)
    Ik weet niet of je wel eens havermout eet? Maar ik maak het ook wel eens eigenlijk zoals je deze taart maakte! Met wortel en kaneel (en soms wat sinaasappelsap of rasp en gember). Is lekker warm ;-)
    Mmm die glazuur klinkt super lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, herkenbaar :P
      Jaa, ik eet wel havermout, je bedoelt pap? En dan wortel en kaneel er doorheen koken? Lekker :) Ik doe vaak appel en kaneel. Van gember (ook heel lekker) breekt het zweet me dan weer uit :P
      Sinaasappelsap erdoorheen is wel een leuk idee, dat wil ik ook wel eens proberen!

      Verwijderen