donderdag 9 oktober 2014

Rauwe happies

rozijnenbonbons, chocoladebonbon, gojibessenbonbons, chocoladetaart

Vandaag stond ik weer lekker in mijn eentje in het lunchcafé. Deze keer was ik ook hyper, niet van angst, maar van enthousiasme. Ik heb quinoasalade gemaakt en gojibessenbonbons. Van de chocoladetaart heb ik de bodem gemaakt. Er was één klant. 

Deze keer zei ik nog maar even tegen de mevrouw van de winkel dat ik me de vorige keer in het diepe gegooid voelde, en dat was een fijn gesprek. We hebben zitten praten over mijn vriendje, die daar vaak komt. 'Hij heeft een bijzondere oogopslag,' zei ze. 'En een lieve uitstraling'. Dat vind ik dus ook. Ze vond mij ook lief, en voelde wel aan dat ik het type ben dat veel geruststelling en erkenning nodig heeft, en ik kon me mede daardoor vandaag wél overgeven. Ik voelde me een stuk rustiger. 

Ik vertelde dat ik zelf ook veel met glutenvrije, veganistische en rauwe voeding bezig ben en legde uit dat ik niet in Zwolle woon, maar veel bij mijn vriendje ben, en een cursus in Amersfoort volg. 'Niet voor niets dat je dan hier tegen aan loopt,' zei ze. Ik hoop inderdaad dat deze weg zich blijft ontwikkelen en dat er iets uit voortkomt. 

Iets met GELD, om precies te zijn. Vanaf dit punt verandert het onderwerp van mijn blog. Ik ging eergisteren geld visualiseren. Ik googlede op 'manifestation money' en kreeg de tip geld te ruiken en van geld te houden. Om imaginair geld te kunnen ruiken moest ik eerst even aan echt geld ruiken, want ik wist bij god niet hoe geld nou eigenlijk ruikt. Een beetje hetzelfde als een ouwe boekenwinkel. Ik stelde me voor dat ik in een Dagobert Duck-kluis zat, gevuld met stapels geld, en dus die mottige papiergeur. Dat ik zoveel geld heb, dat ik niet ergens kan gaan zonder die geur te ruiken. Dat het me omhult als een duur parfum. Stap 1: check. 

Daarnaast drong het tot me door hoezeer ik geld eigenlijk haat. Met name het feit dat het 'onze levens' zo 'dicteert'. Ik walg van geld. Ik wil het liefst dat geld niet bestaat en dat we allemaal onze zoete leventjes kunnen leiden op basis van ruilhandel. Tijd om daar in verandering te brengen, zei de website. Want als je niet van geld houdt, komt het ook niet naar je toe. IK HOU VAN GELD, schreeuwde ik met mijn innerlijke stem. Mijn hart veranderde in een groene weide waarin de grassprietjes waren gemaakt van briefjes van 100. Stap 2: check. 

het gras van mijn ziel

Ik hou van geld omdat het mooi is, babbelde mijn innerlijke stem braaf verder, ik hou ervan hoe ik het verdien, ik hou ervan hoe ik het kan uitgeven aan… 

…euh, ja, waaraan eigenlijk? Waaraan zou ik geld willen uitgeven, als ik het in overvloed had? Alweer geen idee. Cashewnoten om rauwe taartjes mee te maken? Kleren? Oh ja, ik wil al een tijdje weer mascara kopen. Euhm… Even serieus, waar heb ik dat geld nou eigenlijk zo hard voor nodig? En toen wist ik het weer: om uit huis te gaan. Liever wil ik niet geld, maar een inkomen. Dat wil zeggen: een gestage toevloeiing van geld, op mijn bankrekening, elke maand, zodat ik kan samenwonen. En zodat ik zelf mijn cursus kan betalen. Wil ik dat gewoon zomaar? Zonder iets te doen? Daar stopte mijn meditatie en ik klikte de site weg en ging lui Facebook doorscrollen. 

Vandaag kom ik erop terug. Goede vraag. Liever doe ik zinvol werk, waarmee ik geld verdien. Of is dat een stiekem stukje calvinisme, dat mij belet geld te wensen voor noppes? Beide. Ik besluit dus bij deze om het beide te wensen: geld, en zinvol werk. We zullen zien wat daar voor visualisaties uit voortkomen, maar er is in ieder geval al een begin gemaakt, qed:

Vandaag verkocht mijn lieve vriendje met de bijzondere oogopslag een gaskachel, voor meer geld dan hij had verwacht. 'Hier,' zei hij, en stak me een briefje van 50 toe. Daar werd ik nou helemaal warm van.

3 opmerkingen:

  1. Leuk om een positief vervolg te lezen :) Met zo weinig klanten snap ik trouwens wel dat ze vrijwilligers nodig hebben. Jammer, anders kon je daar misschien op termijn geld verdienen.

    Een barkie op jouw blog had ik nooit verwacht! Ik heb er ook een hekel aan dat geld onze wereld dicteert en dat je er haast niet aan ontkomt, máár geld is ook gewoon ruilhandel hoor. Zonder geld zou de wereld er waarschijnlijk niet veel anders uitzien. Alleen dan had een miljonair geen miljoen(en) op de bank, maar was hij een groot grondbezitter met horigen op de akkers en honderd koeien in zijn wei. Of iets in die richting :P

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaa :) Ja, ik hoop dus ook heel hard dat ze meer klanten gaan krijgen, en doe culinair erg mijn best voor mond-tot-mondreclame :P

      Haha, een barkie :P Ik denk dat zonder geld er wel zinnigere manieren van ruilhandel ontstaan. Er is bijv. al een systeem (CMN) dat werkt met kapitaal: 1 kapitaal kun je inruilen voor een klus of dienst. Of het basisinkomen, dan wordt geld veel minder angstaanjagend. Dat soort dingen vind ik wel mooi en positief stemmend. Nou ja, goed, geld is verder iets waar ik écht geen verstand van heb.

      Verwijderen
    2. Ik denk juist dat geld de ruilhandel heeft verbeterd. Anders moet je steeds een dienst of product leveren dat in waarde gelijk is aan hetgeen dat je wilt hebben. Stel dat je een auto wilt kopen en je als boer aardappels verbouwt, dan moet je die auto met een paar vrachtwagens aardappels gaan kopen of zo? Of moet je dan eerst die aardappels gaan ruilen met iemand die aardappels wil hebben en iets heeft dat de autohandelaar wil hebben? Nee, doe mij maar een universeel ruilproduct ;)

      Overigens staat het idee van een basisinkomen me wel aan! Maar dat is zó'n grote hervorming van het systeem dat ik dat niet (snel) zie gebeuren hier. Daarnaast hebben we in Nederland natuurlijk al aardig wat vangnetten, maar het zou beter kunnen, als er wat minder zou worden geprofiteerd ten koste van andere, ipv ten bate.

      Verwijderen