zondag 12 oktober 2014

Bonbons (op verzoek)



Cacao-carobe: voor 10-15 bonbons


Begin met een papje van een handje cashews, een lepel kokosolie en wat water. Doe hier een paar eetlepels carobepoeder doorheen. Dit is de peul van de johannesbroodpitboom, een chocoladevervanger die voor zo'n 50 procent uit natuurlijke suikers bestaat. Je kunt dit in natuurvoedingswinkels kopen. In combinatie met cacao versterken de smaken elkaar. Je kunt natuurlijk ook gewoon cacaopoeder nemen, maar doe er dan wel een of twee lepels agavesiroop bij. Een snufje cayennepeper gaat goed samen met chocoladesmaak en samen met de carobe wordt de bonbon dan net even wat pittiger en rijker van smaak dan een gewone chocoladebonbon. Voeg dan wat gemalen cashewnoten of amandelmeel toe tot het stevig genoeg is om te rollen. Strooi pure hagelslag op een plankje en rol elke bonbon hierin. Als je het recept echt rauw en suikervrij wilt houden, rol ze dan in cacaonibs of cacaopoeder.  


Citroen-gember: voor 10-15 bonbons

Twee handjes cashewnoten malen tot 'meel'. Dan de blender leeghalen en een handje cashewnoten met een lepel agavesiroop, een lepel kokosolie, rasp van 1/2 citroen (biologisch! anders zit er een waslaag omheen) en een beetje sap van de citroen blenderen tot een papje. Voeg zo weinig mogelijk water toe. Dit met de cashewmeel vermengen, tot het zo stevig is dat je het kan rollen tot bonbons. Als je ze niet stevig genoeg kan krijgen, voeg dan wat havervlokken toe. Die zuigen ook vocht op, en je kunt ze zo eten, omdat ze bij het persen al gestoomd zijn (ze zijn dus niet echt rauw). Strooi wat gemberpoeder op een plankje en rol elke bonbons erin tot ie mooi bedekt is met een goudgeel laagje. 

Als je allergisch bent voor cashewnoten, kun je deze prima vervangen door witte amandelen. Dit geeft in dit recept een sterkere bitterkoekjessmaak dan de neutralere cashewnoten, maar dat is alleen maar lekker, denk ik. Misschien moet je dan wel wat meer citroen en agavesiroop, of eventueel wat kokosmeel, toevoegen om de smaken uit te balanceren. 


sorry, ze waren al op, maar ter visualisatie: ze waren lichtbruin met pitjes

Vijg-dadel-amandel: voor 10-15 bonbons

Twee gedroogde vijgen en 6 gedroogde dadels blenderen. Als je een zwakke blender hebt kun je ze eerst 10 minuten laten weken in warm water, of wat water toevoegen. Dan een handje amandelen toevoegen, met of zonder schil, en een halve lepel amandelboter. Omdat ze bij mij nu te vochtig waren om goed te rollen, deed ik er chiazaadjes doorheen (die zijn gezond, smaakloos, zuigen vocht op & vormen een gel-achtige massa) en wat gemalen cashewnoten die ik over had, maar dit kan natuurlijk ook met amandelmeel, of amandelen die je zelf maalt. Ik deed er een flinke theelepel kaneel doorheen. Ik zette het mengsel een kwartiertje in de koelkast, zodat het op kon stijven en de chiazaadjes vocht konden opzuigen, voordat ik de bonbons ging rollen. 

De pitjes van de vijgen en chiazaadjes lijken qua bite op elkaar, wat ik om één of andere reden een erg bevredigend feit vond. Daarom heb ik ze in dit recept met elkaar laten trouwen, maar je kunt ook gewoon meer notenmeel toevoegen als je niet zo'n maffe koppelaar bent.

Bewaar de bonbons in de koelkast maar haal ze er voortijdig uit als je niet van koud eten houdt. Doe ze er dan wel weer in voor je ze allemaal opeet. De bonbonpapiertjes kun je bij Dille & Kamille kopen, 1 euro voor 75 papiertjes.

2 opmerkingen:

  1. Hahah die laatste foto! ;D Oeee super lekker allemaal! Carobepoeder, al vaker over gelezen maar nog nooit in huis gehaald. Toch maar eens proberen. Alleen cacao is zo bitter, zelfs met agavesiroop.
    Citroen gember is altijd goddelijk.. ook maar eens proberen in deze vorm!
    De laatste klinken ook lekker!

    Ik maak eigenlijk nooit van zulke balletjes, geen idee waarom niet, maar nu met deze heerlijke recepten.. toch maar eens doen! :D En ik vind dat je een prachtig huwelijk gesloten heb! Kan me voorstellen dat dat goed samen gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaa he, cacao is bitter, dat is carobe absoluut niet, dat is gewoon lekker zoet.

      Ik maakte ze ook nooit, maar toen ik bij dat lunchcafé ging werken vond ik het er toch wel schattig uit zien. Je kunt er wel indruk mee maken ;) al weet je dat volgens mij al prima te doen met kwijlfoto's van cupcakes op facebook… zucht…

      Verwijderen