dinsdag 23 september 2014

Draaikolk

Een stroom kan ook te snel gaan, en een waterval vormen, of zelfs draaikolken. Ik droomde een aantal nachten over draaikolken, en verbeten probeerde ik er niet in te vallen, waarna ik uitgeput wakker werd. En net zo abrupt als de stroom begon, stopte hij ook weer, want ik wilde het niet. Daar stond ik dan weer, droog, met al mijn vragen, en een lichaam dat in al die helingsprocessen de weg kwijt was geraakt, en een hele lange vrije dag om een rood kaartje te trekken dat 'wedergeboorte' heet, en dat gaat over rust en inkeer, en een boek op de salontafel met een draaikolk op de voorkant. Een uitnodiging, om te lezen zoals ik vroeger deed: van kop tot kont opgeslokt worden in pure verbeelding.



Ik heb vandaag de hele dag gelezen in dit boek. Het is fantastisch. Het herinnert me aan een periode waaraan ik met warmte terugdenk. Het heet 'S' en is geschreven door J.J. Abrams en Doug Dorst. Avontuurlijke lezers zullen er hun vingers bij opeten, vooral als ze ook beeldend zijn ingesteld, en het is perfect als je even al je aandacht op één ding wilt richten, want geloof me, het heeft al je aandacht nodig. Het kent verschillende verhaallijnen tegelijkertijd: enerzijds is er het verhaal over een doorweekte man in een haven die zijn geheugen kwijt is, anderzijds zijn er de notities van twee lezers van het boek, die met elkaar communiceren via het boek vanuit de bibliotheek van de universiteit, en een mysterie ontrafelen. En het is dus bedacht door de schrijver van Lost. Ga het lezen, dit boek, als je open staat voor het absurde, conceptuele, verbeeldingsrijke, mysterieuze en complexe. Als je ooit met iemand hebt gecommuniceerd louter via schrift, zul je de genegenheid herkennen die er tussen de twee ontstaat, de speciale vorm van liefde - oh, ik hou van dit boek. Lees het, op een dag dat je je eigen draaikolken moet bezweren.


3 opmerkingen:

  1. Ooo ziet er geweldig uit!! Ga ik onthouden:) Vermoeiend zijn dat, die nachten dat je meer moe bent als je wakker wordt dan voor je ging slapen..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Boek klinkt cool. Is de afbeelding ook uit het boek zelf? Dan is het extra cool :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé, wel weer al die losse dingen tussen de goede bladzijden doen hè.

    BeantwoordenVerwijderen