maandag 21 april 2014

Boekje

Ik heb vandaag mijn smoothiereceptenboek aan mijn moeder cadeau gegeven. Ze was er erg blij mee. We hadden even een heel fijn moeder-dochtermoment en ik had zelfs even tranen in mijn ogen. Ik heb er de afgelopen week heel wat uren werk in gestopt. Het was fijn om een excuus te hebben om te schilderen. En het was ook heel fijn om te aquarelleren, zoals mijn oma altijd deed. Maar sowieso om iets te bedenken en het dan gewoon te creëren, tot elk detail klopte. Om iets te doen voor een ander. Om me er een week op te verheugen dat ik een heel leuk cadeau ging geven en het geheim te moeten houden. Om de smoothies elke ochtend uit te testen, tot ik drie dagen achter elkaar bleef hangen op de appelkaneelshake want oh men, wat was die verrukkelijk! 

Een aantal van de recepten komen van internet, maar de meeste heb ik zelf bedacht of getest en er dan iets aan veranderd. Ik laat hier niet alle pagina's uit het boekje zien, want het is tenslotte haar cadeau, maar hier zijn een paar, om een idee te geven: 



Het boekje is gemaakt van aquarelpapier, zodat het niet zou bobbelen door het water. Ik illustreerde de recepten afwisselend met fotootjes van internet en tekeningen van de ingrediënten.
Ook had ik een inleiding geschreven, met o.a. informatie over superfoods en kruiden en specerijen, en dat je eigenlijk van alles in een smoothie kan gooien, het bereiden ervan meer lijkt op een salade dan gebak, dat deze recepten alleen een eerste wegwijzer zijn, omdat het al snel lekker is. Het boekje had ik zelf gebonden met naald en draad. Die vaardigheid heb ik nog op de kunstacademie geleerd. Eigenlijk had ik beter illustratie kunnen studeren, want ik vond het zo leuk om eens niet mijn hoofd te breken over het kunstgehalte van wat ik schilderde, maar om iets mimetisch en decoratiefs te maken, gewoon omdat ik plezier had in het maken van iets moois en functioneels.

Naast het receptenboekje had ik een doos met ingrediënten voor de smoothies: vanille-essence, walnoten, havermout etc, zodat ze het niet allemaal zelf hoefde te bedenken en kopen.

Ik geef niet altijd zulke bewerkelijke cadeautjes. Maar omdat mijn moeder de laatste tijd al genoeg op haar bordje heeft gehad, wilde ik deze keer echt iets liefs voor haar doen.

8 opmerkingen: