woensdag 16 april 2014

Bananen


Enes is tot mijn onverdeelde genoegen een makkelijke moestuin begonnen achterin zijn tuin. Een makkelijke moestuin is een manier van tuinieren waarbij je bakken gebruikt die opgedeeld zijn in vakjes van een x aantal centimeters, zo, dat je in één vak 4 kroppen sla kunt kweken. Dat scheelt ruimte en werk. Verder heeft hij een enorm bloemenbed, voor de bijen en de vlinders. Maar vooral voor de bijen, want die hebben het meer nodig tegenwoordig. Ter ere van mij zaten er ook stokrozen bij. Liefde.



Terwijl hij op mij wacht met het inzaaien van zijn bloemenbed (…uhm, sorry) (hehe, wat grappig Roos), ben ik ook lekker crea bea. Ik ben een ontbijtsmoothiereceptenboek in elkaar aan het knutselen voor mijn moeders verjaardag. In de winkels kon ik alleen half smoothie/half sap-boeken vinden of boeken met louter groene smoothies of slappe fruitsmoothies met ijs. Niet wat ik op het oog heb voor een stevig ontbijt. Dus ik nam het heft in eigen hand. Inmiddels ben ik de laatste dagen stiekem elke ochtend mijn smoothies aan het testen. Ik was erg tevreden met de abrikozen-basilicum-paranotensmoothie. Maar ook de hennep-moerbeien-haversmoothie was niet verkeerd. Mijn chiasmoothie was helaas een beetje een tegenvaller, dus daar moet nog maar een banaan bij. Tip, als je smoothie niet lekker is: mik er een banaan in. Een banaan maakt alles goed.

Verder maak ik een 'fruithapje'-smoothie, geïnspireerd op het fruithapje dat ik vroeger altijd kreeg als ik ziek was: geraspte appel in sinaasappelsap. Soms zaten er ook schijfjes banaan bij. Ik weet nog niet hoe ik hier een complete maaltijd van ga maken, misschien ook met chiazaad, of karnemelk. Sinaasappel met karnemelk? Ik drink al jaren geen karnemelk meer, maar dit lijkt me niet aantrekkelijk. Dus misschien toch maar schrappen die smoothie. Of 'm gewoon licht en fruithapje houden.

Over bananen gesproken (goh, heb ik ineens een onderwerp) ik kreeg bij twee oppasgezinnen achtereenvolgens een banaan mee naar huis, voor onderweg. Dit vond ik wel een lief gebaar. Deze bananen at ik niet op de fiets op (wie doet dat nou, dat is toch helemaal niet fijn? Bananen zijn om ergens in te doen, niet om kaal op te eten! En bovendien, dan heb je hem op en fiets je de rest van de weg met een lege bananenschil in je hand!) maar hamsterde ik thuis in de fruitschaal, om smoothies mee te testen. Ik zal achter in mijn smoothieboek vermelden dat er twee bananen zijn gesponsord door mijn oppasmoeders.

Ondertussen verblijf ik een paar dagen bij mijn moeder. Ik heb het gevoel dat ze zich eraan ergert dat ik 'niks doe', een predikaat dat voortkomt uit een 'ledigheid is des duivels oorkussen'-norm, die hier en daar rondzwerft in mijn familie. Het is bovendien niet waar. Ik ben namelijk heel hard aan het werk met dat smoothiereceptenboek. Maar dat kan ik natuurlijk niet zeggen. Komt ze thuis, is ze boos dat ik niet heb afgewassen (eerste wereldproblemen van een thuiswonende twintiger). Vraagt ze me wat ik gedaan heb, kan ik niet veel meer zeggen dan 'opgepast, en wat zakelijke dingen geregeld'. Dus nu denkt ze dat ik deze week enigszins depressief en lethargisch ben. Shit. Ik vroeg haar: 'ga je straks nog weg, of ben je nog even hier?'
'Hoezo, irriteer ik je?'
Ehm, nee, ik ben me aan het uitsloven op een smoothiereceptenboek wat je niet mag zien en waar ik nu eigenlijk al geen zin meer in heb. Maar dit zei ik natuurlijk niet hardop.
Wat ik wel zei, was het geniale 'nee, ik vroeg het me gewoon af'.
Dus toen was het duidelijk dat ik iets in mijn schild voerde. Al was het dat ook eigenlijk al toen ze plotseling de kamer binnenstapte en ik ineens van alles moest verbergen.


Iets anders dan geheimen bewaren, waar ik ook niet erg in ben onderlegd, is het geven van 3 zoenen. Hoeveel mondhoek en hoeveel wang moet je tegen de wang van de ander drukken? Hoe stevig? Mag je ook in de lucht kussen? Mag je zomaar 1 zoen geven in plaats van 3 of wordt dat gevoeld als een afwijzing? Moet je iemands hand blijven vastknijpen? Mag je die ook loslaten? Maar dan heb je geen steun en zou je al wankelend wel eens met je volle gewicht een smakkerd op iemands wang kunnen plaatsen die zich helemaal uitveegt tot het oor. Ik vind het maar akelig intiem en het duurt te lang als je voor iemands mond langs moet zweven op weg naar de andere wang. Liever geen oogcontact maken dan! Voor je met ongewenste seksuele spanning half aan elkaar hangt. En wee je gebeente als je verkeerd hebt ingeschat op welke wang de ander zijn getuite lippen eerst heeft gericht, en de kus ergens veel te dicht bij je mond, in de lucht of in je haar terechtkomt. Brr… Nee, niet met alle mensen kun je hierom lachen. Bovendien eet ik veel knoflook, en dat boeit me meestal niet zoveel, behalve op de momenten dat ik dus iemand 3 zoenen moet geven. Doe mij maar gewoon een knuffel. Horen jullie dat, beste bloglezers? Een knuffel voor mij!

Maar over bananen gesproken dus, ik sta er inmiddels om bekend bij Enes dat ik die beruchte banaan meeneem onderweg in de trein, en hem niet opeet (om voorgenoemde redenen, die ik blijkbaar zelf ook nog niet voldoende heb geïnternaliseerd, want ik blijf mijn fout herhalen, voor het geval dat). Terug thuis, is de banaan steevast tot onderin mijn tas gezakt, soms opengespleten en drabbig, maar vaker alleen gebutst en bruin. Hoe dan ook, Enes raakte na een paar keer teleurgesteld in mij. Had ik alweer een banaan naar de knoppen geholpen. Dan bracht ik in, maar je kunt hem toch gewoon prakken en ergens doorheen doen? Want dit deden we vroeger altijd, door de yoghurt. Of misschien wel door het fruithapje. Al was dat niet geprakt, maar in schijfjes. Maar dit terzijde.

In hem vond een proces plaats. En op een dag kwam ik thuis (met de welbekende banaan in mijn tas) en vond ik een cadeautje op de koelkast.


Een echte bananenbak. Dus voortaan neem ik mijn ongeopende bananen mee in een bak, zodat ze tijdens het vervoer heen en terug in ieder geval intact blijven. 

5 opmerkingen:

  1. Mooi bakje, kan ook brood in als je wat vouwt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. krijg je je ook nog iedere keer een banaan mee als je hebt opgepast.....hahahaaaaaa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke blog! Bananen, ik houd van hun smaak, maar mijn maag raakt overstuur als ik ze eet... Een banaan maakt dus alles fout, voor mij dan :P Mijn moeder zou trouwens waarschijnlijk wel hetzelfde reageren als ik een paar dagen bij mijn ouders was en niets aan het huishouden zou bijdragen, maar ik moet ook zeggen dat ik er tegenwoordig een beetje op dezelfde manier naar kijk en zelf iig niet als een "freeloader" over wil komen.

    Het "drie kussen"-vraagstuk is me helaas zeer bekend. Ik heb het zo lang mogelijk vermeden, want ik vond een hand wel genoeg en had niet zo'n behoefte om vrouwen drie kussen te geven. Overigens waren de vrouwen waar dat bij "hoorde" ook lange tijd mijn moeder, tantes en oma's, wat het nog minder aantrekkelijk maakte (als je begrijpt wat ik bedoel :P). Tegenwoordig heb ik me uiteraard netjes aangepast, maar buiten het feit dat het regelmatig "mis" gaat (iets te hard met de jukbeenderen tegen elkaar, te veel in de lucht, te veel op de wang, onderweg neuzen tegen elkaar (!), te dicht bij de mondhoek), komt er ook nog bij dat ik niet altijd weet wat de ander nou verwacht. Drie kussen of een knuffel? Hand schudden of hand op de zij/schouder/bovenarm leggen? Vreselijk. Vooral als meisjes de ene keer dit en de andere keer weer dat doen... Wat dat betreft heeft een knuffel ook mijn voorkeur, maar als je iemand wilt knuffelen, die jou drie kussen wil geven, dan wordt het helemaal awkward! Of als de vraag of je überhaupt een knuffel/drie kussen moet geven bij een ontmoeting/afscheid. Als ik gedronken heb doe ik het wel eens vrij spontaan, want dan ben ik impulsiever, maar nuchter blijf ik vaak vrij besluiteloos als de ander ook geen initiatief neemt. Nou ja, lekker sociaal onhandig weer. Gewoon proberen er niet te veel over na te denken dan maar :P

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aah, dat is lief, Simone! :D Hij kwam dus op het juiste moment! Het grappige was dus dat Anita me de dag ervoor eentje had meegegeven.

    Hm, freeloader, eigenlijk de eerste keer dat ik die term hoor gebruiken. Eigenlijk ben ik niet een freeloader hoor, ik doe juist heel veel in het huishouden *bewijsdrang*
    Jammer dat je geen bananen kunt eten!

    @ Sjors, Hahahaha, ik moet echt hard lachen om jouw verhaal :D Met de neuzen tegen elkaar roept inderdaad heel andere associaties op! Dat wil je echt niet met de verkeerde persoon, en idd, dat zijn meestal tantes ed, of ooms, in mijn geval. Haha, ja, ik heb een keer een kus in mijn haar/oorgebied gekregen omdat ik voor de knuffel ging en hij voor de drie zoenen, dat werd ook ongemakkelijk intiem… temeer daar het een jongen was waar ik een tijdje verliefd op was geweest.
    Of brr, mensen (mannen) die een te lange kus geven, die net iets langer met hun mond op je wang blijven dan gepast is, wassen die wangen, wassen!
    Het is niet per se nodig he, drie zoenen of een knuffel bij ontmoeting en afscheid, als je iemand vaker ziet.
    Of… jezelf gewoon een 'signature' plotselinge berenknuffel aanmeten die alle beginnende pogingen tot 3 zoenen in de kiem smoort, period.
    Of… claimen dat je een virusje te pakken hebt, zodat je niet hoeft te kussen, ook al is het niet waar… maar die werkt niet altijd…
    Eigenlijk zou het allemaal een beetje vanzelf moeten gaan.
    Als ik het zo allemaal lees denk ik ook dat het het beste is om er helemaal niet over na te denken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha dat 3 kussen! (op je smoothies heb ik nu al op facebook gereageerd ;-)) ik vind het ook zo vreselijk! In ieder geval als je inderdaad niet goed weet wat de ander gaat doen.. ik vind zelf een knuffel persoonlijker dan 3 zoenen, dus doe dat liever niet. Maar die 3 zoenen wil ik echt uit m'n leven bannen! Ik vind bij vrienden deze het fijnste: 1 zoen die overgaat in een (halve) knuffel. En bij mensen die je iets minder goed kent ook 1 kus, of 2. Maar ja, goed.. dan heb je ook nog het jukbeenderen probleem, of oh! Als iemand een bril op heeft!
    Ik ga gewoon altijd voor wangcontact en probeer daarbij niet in iemands oor te 'smakken' want dat is ook vervelend. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen