maandag 3 maart 2014

Zeuren #2

Na mijn laatste blog over zeuren, ging de les bij mijn cursus Intuitieve Ontwikkeling over o.a. dit onderwerp! Dit gaf me mooi de kans om een vraag te stellen: 'maar is klagen dan ook niet fijn, is het niet een soort ontlading?'
'Hoe voelt het voor jou als je dit doet?'
'Tja… je hart luchten, je gal spuwen, je woede uiten…'
'Ah, dat is het uiten van emoties. Dat is iets anders.'

En toen was het voor mij duidelijk, dat ik in mijn blogverhaal eigenlijk iets heel anders had gemaakt van zeuren/klagen dan het eigenlijk is. Klagen is het blijven hangen in een negatieve sfeer, het groter maken van een probleem door het steeds te benoemen. Terwijl als je het probleem in eigendom neemt (er de verantwoordelijkheid voor neemt), je ermee gaat resoneren. Dan voel je de emoties die erbij horen, zie je hoe het in elkaar zit, wat jij eraan kunt veranderen en wat niet, en kun je tot een oplossing gaan komen.

Soms maak ik dingen ingewikkeld om een beetje tof te doen hier. Terwijl de waarheid soms zo elegant voor de hand liggend is, dat je er niet eens een blog over hoeft te schrijven. Maar anders had ik die waarheid misschien niet zo snel gevonden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen