dinsdag 11 februari 2014

Een lucide droom over Alex Day en wat Nine Star Ki hiermee te maken heeft

In mijn cursus leer ik o.a. om beelden met een emotionele lading te neutraliseren. Dit wordt al een automatisme. Zo kwam het dat ik midden in de nacht, na een nachtmerrie over een spin*, druk aan het visualiseren was. Na de spin eerst erkend te hebben, want anders haalt het niet zoveel uit, stopte ik hem netjes in een roos, die ik vervolgens opblies.
Toen mijn gemoed naar tevredenheid gekalmeerd was, ging ik weer slapen. En ik kwam midden in een lucide droom terecht. In de chakraleer is visualisatie is wat je met je 6e chakra doet, evenals dromen: heel logisch dus dat ik lucide kan dromen nadat ik net een visualisatieprestatie heb geleverd, dan is dat chakra nog heel actief. Dit was vorige nacht. Maar het lijkt erop dat de gestuurde-visualisatie-trend zich vannacht heeft doorgezet. Het was weer een licht lucide droom, wat betekent dat ik de gebeurtenissen in mijn droom kon sturen, maar me er niet bewust van was dat ik droomde.

Deze droom ging over Alex Day. Alex Day is een videoblogger uit Essex, die zichzelf regelmatig een 'prick' noemt, en hij was de huisgenoot van Charlie McDonnell, voor degenen die dat iets zegt.
Hij is ook best arrogant. En heeft een onbeleefd, sarcastisch gevoel voor humor. Waarom ik hem dan volg, vraag je? Daar kom ik op. Ondertussen kun je onderstaande video bekijken, om een beeld te krijgen.


En hier, waarin hij woorden op het thema van Sherlock heeft gezet (ik ken 'm al uit mijn hoofd).


Goed, wat ik vannacht droomde over deze kerel.
De niet te volgen droomlogica, kinky scenes en oeverloze droomcontext eruit gefilterd, komt het neer op het volgende: Alex Day kende mijn videoblogs (die ik niet maak, overigens) en waardeerde deze. Ik was hierin zijn gelijke. Na een aantal scènes waarin ik hem letterlijk 'volgde' (haha, niet online maar in het echt) over allerlei paadjes, kon ik hem bereiken door mijn lucide volharding. Ik stuurde mijn droom zo dat hij mij erkende en begon te volgen. Daarna was er dus een eruit gefilterde kinky scène (maar goed dat mijn vriendje deze blogs niet leest) waarin hij veranderde in mijn vriendje (maakt dit het goed of juist erger?) en ik bereikte zijn zachtmoedige kant, waarna hij werd achtervolgd door een gemeenschappelijke slechterik.

Mijn lucide dromen kunnen mij dus veel vertellen over mijn instincten: erkenning en seks zijn blijkbaar de belangrijkste drijfveren van mijn onbewuste. Eigenlijk is het dus zo gek nog niet dat ik me er niet van bewust ben dat ik droom. Dat zou alle onthulde schaduwzaken alleen maar vervangen door oninteressante en mainstream verlangens… vliegen? Kom op zeg! Nee, liever droom ik over dingen die mijn bewuste verstand niet kan bedenken. Want die zijn juist zo veelzeggend.

Nu mijn uitleg van de droom, en wat Nine Star Ki hiermee te maken heeft.

Nine Star Ki is een eeuwenoude wetenschap uit China waarmee je karakter wordt uitgelegd volgens de elementen. Je krijgt nav je geboortedatum drie elementen (uit 9) toegewezen, waarvan één je ziel vertegenwoordigt, één je karakter, en één de manier waarop je handelt. Het is een nogal ingewikkeld verhaal en ik snap het zelf ook nog niet helemaal, dus daar houd ik het bij. Alex Day zou dit waarschijnlijk bullshit vinden.

Maar hier gaat het om, en dit wist ik al voor de droom: Alex Day heeft precies dezelfde ster en cyclus van elementen als ik. Hij is een 2 aarde, net als ik. En zijn cyclus loopt als volgt:
9 vuur van binnen, 2 aarde als karakter, en 7 metaal in het handelen.
Metaal heeft een remmende invloed op vuur, dus alle vurige impulsen en expressiedrang die er binnenin zit, kan afgekapt worden als je tot handelen overgaat. Of er via andere wegen uit gaan (bijvoorbeeld in de vorm van eczeem). Bovendien is het karakter van een 9 vuur 2 aarde 7 metaal - persoon juist heel stabiel en zorgzaam. Het vuurego dat van binnen zit, kan er dus heel goed helemaal niet uitkomen in deze persoon. Bij mij vaak niet, in ieder geval. Dit is ook afhankelijk van je opvoeding: mijn ouders zijn beide gecontroleerde, geremde metaal, dus ik heb ook geleerd me te gedragen als metaal. Gelukkig ligt mij dit wel, aangezien ik ook in mijn handelen metaal ben. Mijn broertje ligt dit een stuk minder: hij heeft het niet-gestructureerde water in zijn handelen. Geen wonder dat hij niet de discipline kan opbrengen die mijn ouders zo van hem verlangen!

Maar bij Alex Day komt dat vuur er dus wel uit. Laat dat duidelijk zijn. Deze jongen is één en al ego, expressie en humor, en hij is hier heel origineel en oprecht in. En in een boek over Nine Star Ki las ik dat het heel bemoedigend kan zijn je te verdiepen in bekende personen met dezelfde ster en cyclus, die al verder zijn in hun ontwikkeling. Daarom wilde ik dus de 'gelijke' zijn van Alex Day. Door hem te volgen kan ik als het ware ook dat innerlijke vuur bereiken en eruit laten komen. En toen ik deze synthese (de kinky scène) eenmaal had bereikt, werden we beiden achtervolgd door dezelfde slechterik: geremdheid.

Ik heb datzelfde vuur-ego als Alex Day. Van binnen verlang ik naar erkenning en expressie. En ook ik ben een opschepper, getuige deze blog: zie mij eens lucide dromen over een bekend persoon (namedropping) en dit verklaren aan de hand van een ingewikkelde, eeuwenoude Chinese theorie! Als dat geen indruk maakt!

Nou, dat was deel 105 in de serie 'jacht op mijn eigen ego' van dinsdagochtend, 11 februari, en ik hoop dat u nog een prettige dag hebt.

*deze spin was a la 'de worm' in Neil Gaimans nieuwste boek als een tubetje in mijn voet gekropen

3 opmerkingen:

  1. Haha, opschepper! Interessant stuk :)

    Laatst zochten we op werk ook die Chinese elementen, maar we dachten dat als iemand metaal is, die dan bijvoorbeeld een remmende invloed had om iemand met vuur. Oftewel halfbakken-vijf-minuten-Google-eerste-hit-half-lezen-onderzoek :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou dan heb je toch goed onderzoek gedaan want het klopt wel! :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat valt me dan reuze mee van mijzelf en mijn collega's, pakweg een maand geleden :P

    BeantwoordenVerwijderen