dinsdag 5 juni 2012

Biefkoekjes à la Stam van de Holebeer



In de prehistorie van Jean M. Auel aten de neanderthalers calorierijke koekjes van vlees, vet en gedroogde vruchten wanneer ze lange afstanden moesten lopen. Dit leek mij ontzettend lekker, dus heb ik het geprobeerd na te maken. Niet dat ik lange afstanden loop. Of een neanderthaler ben. Maar ik ben wel een keukengorilla.
Laat dit mijn oma niet weten, want als je het aan haar vraagt krijg ik een 'venusfiguur'. Dat valt best mee en wat dan nog? Straks verwijt ze me nog een dromerig botticelligezicht te hebben en golvend rood haar. Een venusfiguur is wel de minste van mijn zorgen.

Men neme:
1 biologisch biefstukje
4 of 5 gedroogde zuidvruchten zoals vijgen, dadels, abrikozen
twee eetlepels kokosolie (blijft stabiel bij hoge temperaturen)
een paar hazelnoten

In de blender, dan een kwartier op 180 graden bakken. Ik had ze op 200 en dan worden ze dus een beetje zwart. Maar ze smaken heerlijk. Erg zoet en stevig. En heel voedzaam. Nu ga ik ze uitdelen en dan niet vertellen dat er biefstuk in zit.

Ik ga binnenkort ook gedroogde bessen en appels proberen en wat kruiden zoals kaneel. Over een halfjaar zijn mijn vleesgebakvaardigheden zo ontwikkeld dat de smaak van bloed en eiwit naadloos opgaat in het geheel, zijnde mijn verjaardagstaart, en je opmerkt 'wat bijzonder, wat zit erin?'. En dan is het een zelfgestrikt konijntje uit de vrij natuur.

2 opmerkingen:

  1. Ik zou het gewoon blij alleen vlees houden :P Maar 't is wel een leuk idee. Betekent dat het in de prehistorie van Jean M. Auel is dat het fictief is of is het ook nog ergens op gebaseerd dat ze dit soort koekjes aten?

    Commielab 447, of gewoon 447, is de nickname voor een "geheim" Sovjet laboratorium.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat liet ik niet voor niets in het midden door die formulering te gebruiken ;) Geen idee. Maakt voor mij namelijk niet uit. Maar ik snap dat het wel interessant is.

    Commielab klinkt toch wel schattig hoor!

    BeantwoordenVerwijderen