zaterdag 26 mei 2012

Wurmpjes

Boven: amandelcake met gember, citroenschil, kokosolie en walnoten
Onder: mueslireep met haver, banaan en stukjes rauwe cacaobonen

Ik was zonet naar Simone om het courgetteplantje te brengen en kreeg in ruil voor de mueslireep een paar brownies mee. Ze heeft zo'n lief wurmpje van een baby. 

Ik heb voor het eerst longkruid gegeten. Door hormoonzalf kan eczeem naar binnen slaan in de vorm van astma. Daarnaast kwam er longemfyseem in mijn familie voor, en nu heeft de buurman het ook. Zijn tuin staat vol met longkruid, en hij weet niet eens dat dat helpt. Triest. Maar waarschijnlijk is hij nu toch te ver heen om baat te hebben bij iets anders dan prednison (dit moest ik ook bijna slikken, maar gelukkig kon ik het houden bij hormoonzalf en antibiotica). 

Ik werd dus een beetje naar van de buurman, omdat hij me confronteerde met mijn angsten. Hij zit altijd reikhalzend achter het raam, komt er maar net bovenuit in zijn leunstoel, en straalt een intense triestheid uit. Wat op onze stoep gebeurt is zijn contact met de buitenwereld. Ik deed aanvankelijk alsof ik hem niet opmerkte. Niet naar binnen kijken, snel tegen de deur aan gaan staan om hem open te maken, bukken als ik mijn fiets van slot haalde... Tot de dag dat ik besloot hem recht aan te kijken en te zwaaien. Hij knikte naar me zonder te glimlachen, maar ik bleef glimlachen van binnen. En sindsdien ben ik niet bang meer voor de buurman. 

Op de bladeren van longkruid zie je witte rondjes, die de vorm hebben van longblaasjes, vandaar de naam. Volgens de signatuurleer is het goed voor je longen, en omdat er haartjes op de stengels en bladeren zitten is het ook goed voor je huid (ja, dat verband snap ik ook niet helemaal). 

Ik at het rauw, vermengd met de eveneens behaarde oregano, door mijn salade. Straks lekker aan de vrouwenmantelthee, want het is weer zover, geloof ik. En dan weer lekker verder lezen in De Valei van de Paarden.

longkruid

6 opmerkingen:

  1. Bakgorilla! Fascinerend hoeveel eetbare planten met helende werking allemaal voorbij komen hier, terwijl ik er nog nooit eerder van had gehoord. Dan lijkt mijn eigen eten toch opeens vreselijk saai.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, ik ben een multigorilla.
    Misschien moet ik maar kruidengeneeskunde gaan studeren :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jep, die zag ik staan in de boekenkast van een tante en toen herinnerde ik me jouw tip :D Ik vind het erg leuk.

    Ja, smaakte heerlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik lees elk jaar tijdens de zomervakantie een deel van Jean M Auel :)
    En die 'bloemetjes' doen wij thuis vaak door de sla. --> Herkenbaarheid!

    (Ik = pytsje ;) )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O echt! Wat leuk :)
    Oh goed idee, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht...

    BeantwoordenVerwijderen