vrijdag 25 mei 2012

Groene vingers

ehbo

Ik ging op weg om een courgetteplantje bij Simone te brengen, omdat ik zo'n achtertuingorilla ben. Vandaag heb ik een brokkendag, en nog voordat ik op de fiets zat knakte het steeltje al door. Deze houden we zelf dus maar.

Courgetteplanten groeien heel snel en worden wel een meter in doorsnee. De hele zomer en herfst komt er een oogst van in totaal zo'n 40 courgettes aan. Vroeger hadden we een volkstuintje met drie van die planten, en hun monstrueuze eigenschappen waren de inspiratie voor een heus horrorverhaal getiteld 'de gele courgette'. Ik heb nu ook weer gekozen voor de gele variant, omdat die rauw heerlijk is door salades.

Andere brokken betroffen: een geleend boek waarvan de flap omvouwde (Vallei van de Paarden van Jean M. Auel) en een thee-ei dat ik doormidden brak (en we weten allemaal: een half thee-ei is geen ei). Maar ik had laatst ook al een klungelactie. Onlangs heb ik de hele tuin volgezaaid met eetbare bloemen, zoals goudsbloem en klaproos. Dit klinkt alsof ik er verstand van heb, maar dat valt tegen. Ik heb geen flauw idee hoe goudsbloem en klaproos eruitzien als ze nog geen bloemen hebben, laat staan kaasjeskruid en teunisbloem. Maar omdat de tuin zo zoetjesaan vol aan het groeien is, leek het mij verstandig om wat onkruid te wieden. Je voelt 'm al aankomen: zo heb ik mijn bloemenmengsel in mijn onwetendheid flink uitgedund.

Ik ben dus de prehistorieboeken van Jean Auel aan het lezen, en las laatst: 'stokrozen zijn goed tegen huiduitslag', wat ik om voor de hand liggende redenen een grijnswaardige ontdekking vond. Het is een nogal onthaastende serie, vol beschrijvingen, maar ik zuig de informatie op als een spons. Ik vind al die kruiden en knollen mateloos interessant.

Simone's zus heeft een kruidenopleiding gedaan en in ruil voor het courgetteplantje krijg ik straks een zalf van smeerwortel en brandnetel van haar. Blijer kun je me niet maken!

Het courgetteplantje staat nu temidden van de al dan niet eetbare-bloemen-in-spe in de tuin te wennen. Straks ga ik een leuk plekje voor 'm uitzoeken waar hij zonder al teveel op te slokken een groot geel courgettemonster kan worden.

Mijn knie wou ook graag op de foto

Geen opmerkingen:

Een reactie posten