donderdag 24 mei 2012

Brievenbusguerilla

Ik had dus mueslirepen gemaakt.

Die deed ik in plastic boterhamzakjes met een touwtje eromheen en het opschrift 'mueslireep van Roos'. Dit deed ik niet vanuit een soort gestoorde zelfbevestiging, maar om er een cadeauachtig cachet aan te geven. Nadat ik dit had gedaan, toog ik op weg om ze uit te delen. Mijn beide grootouders kregen er één, mijn ex-tante Yvon (bekend van het project 'tie-and-dye met Yvon en Roos'), mijn shiatsu therapeute, waar ik eerst nog aan twijfelde maar die ik tegenkwam in de supermarkt waarna ik mij gedroeg alsof ik het al die tijd van plan was geweest, en mijn vader. 

De reacties waren verschillend. Yvon stuurde me een smsje met een verrast bedankje. Dit is wat er van je verwacht wordt als er een zelfgemaakte mueslireep in je brievenbus gedaan wordt. 
Oma en opans bedankten me blij toen ze mij de eerstvolgende keer zagen. Opans (dat is een naam, de samentrekking van 'opa' en 'Hans') had een mueslireep gekregen toen hij eerder langs was gekomen, en we hadden het al even gehad over een mueslireep voor oma. Dit kwam dus niet helemaal uit de lucht vallen.
De shiatsu therapeute vond het erg lief van me, zo lief dat ik er verlegen van werd, en ze was een beetje in de war toen ik vertelde dat er haver in zat, omdat we beiden in principe zonder granen eten. Maar meteen begreep ze het weer: 'oh, maar haver gaat nog wel', hierbij duidend op het feit dat er minder gluten inzitten. Een feitje over haver voor u. 
Mijn opa stuurde mijn vader een verwarde, enigszins wantrouwige mail die aan mij gericht was waarin zijn onbegrip over de situatie duidelijk uiteengezet werd. Alsof iemand anders uit mijn naam een mueslireep naar binnen zou gooien! De laatste zin verklaarde echter veel: 'waarom belde je niet even aan?' Terugkijkend begrijp ik dat dat het beste was geweest in zijn geval, daar ik niet zo vaak langkom en het de laatste keer gewoon onverwacht leuk was.
Ook mijn vader vroeg zich af waarom ik niet binnen was gekomen, maar dan per sms. 'Maar ze waren erg lekker hoor,' stuurde hij er gewetensvol achteraan. 

Deze ervaring was erg leerzaam. Ik heb een inkijkje gekregen in de veldtactieken van een brievenbusguerilla (zoals het feit dat je chocola beter niet met warm weer in een plastic zakje kan doen), zodat ik des te beter ben voorbereid als ik dit op grote schaal wil toepassen in één of ander tijdscontinuüm waarin ik daadwerkelijk dingen ontwikkel tot ze zo groot worden dat je er niet meer omheen kan. In je brievenbus.

4 opmerkingen:

  1. Haha, leuk verhaaltje :D Leuk idee ook. Volgens mij is het wel typisch iets voor meisjes/vrouwen om (zelfgemaakt) voedsel uit te delen aan familie/vrienden/buren. Dat opa's en oma's hopen dat je even binnenkomt is ook heel normaal, volgens mij. Ik zie mijn opa en oma's redelijk vaak, maar als ik een keer voorbij hun huis loop of fiets en ze zien dat, dan kan ik achteraf altijd opmerkingen verwachten. Iets als: "Goh, ik dacht, die komt wel even binnen." Dus tja, opa's en oma's, die vinden het gewoon altijd leuk als hun kleinkinderen er zijn. Wat vind je uiteindelijk zelf van de hele ervaring? Behalve dat 'ie leerzaam is. Van mij mag je wel vaker brievenbusguerillaverhalen plaatsen hier.

    Ik las trouwens eerst brievenbusgorilla :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah, ja, dat zal wel :D
    Klopt, ik weet het! Haha, dat klinkt PRECIES zoals mijn grootouders ook klinken dan :P
    Vond het een leuke ervaring, wel zinvol en vrolijk, dat ik eindelijk iets doe waarmee ik mijn creativiteit rechtstreeks aan andere mensen kan geven :)

    Hahaha, brievenbusgorilla! Dat is een kleine gorilla, gelijkend op een kiplinggorilla, die achter de brievenbus hangt aan zijn lange armen en de post aanpakt en op de grond gooit. Soms is hij opstandig en dan kruipt hij de brievenbus uit met je post en gooit het in de brievenbus van je buurman. Dat is hoe de post zoekraakt: de schuld ligt minder vaak bij postbodes dan je zou denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, cool, zo'n gorilla wil ik hebben :D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, en dan eentje die automatisch ook belastingenveloppen voor me afhandelt :P

    BeantwoordenVerwijderen