zondag 25 maart 2012

Catch 22

Als je niet weet wat een Catch 22-dilemma is: maak je geen zorgen, want dat wordt je vanzelf duidelijk uit dit verhaal. Mijn Catch 22-dilemma is als volgt.

Kunst maken is problematisch voor mij omdat ik daar weinig energie/inspiratie voor heb, wat komt door gezondheidsproblemen. Die moet ik dus eerst oplossen, en dat doe ik niet door rust te nemen, maar juist door mijn vrije energie in te zetten om actief te zijn en deel te nemen aan het leven. Mijn leven vul ik het liefst met dingen die ik leuk vind. Dat is: creatief bezig zijn. Creatief bezig zijn houdt voor mij in dat ik mijn leven als inspiratie gebruik voor creatie. Op dit moment is mijn leven voornamelijk gevuld met mijn helingsproces. Kunst komt dus voort uit datzelfde helingsproces. Het helingsproces houdt in dat ik van een ongewenste toestand (ziekzijn) naar een hele, complete toestand ga, ook wel gezondheid genoemd. Ik ben niet helemaal gezond en kan nog alleen kunst maken vanuit het ziekzijn. Door daarop te focussen kom ik weer in die stilstand terecht die ik juist moet vermijden om beter te worden, en verlies ik mijn energie en inspiratie. En dan ben ik weer terug bij af.

Dit wordt ook wel een vicieuze cirkel genoemd. Een probleem dat als je het wil oplossen nieuwe problemen creƫert die uiteindelijk uitkomen op het oorspronkelijke probleem.

Ik vind het interessant dat ik ondanks deze cirkelgang toch vooruit ga. Dat wil zeggen: ik krijg steeds meer energie.

Conclusie: gezondheid bestaat niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten