woensdag 4 januari 2012

Wetenswaardige woensdag: paleo-dieet

In deze aflevering: de comeback van het superego en het typetype, een gerecht als schilderij als gerecht bespreken en waarom de p niet alleen van paleo, maar ook van perfect is!

Brunch. Quinoacrackers met roomboter, sesampasta, zalm en sla.

Dit is een vet gezond gerecht, want in roomboter zitten geen industriële plantaardige vetten en in een blikje zalm zit een goede verhouding omega 3 en omega 6 vetzuren. Moet je wel die in water nemen, want bij zonnebloemolie (verhouding omega 6:3 = 100:1), wordt dit effect weer tenietgedaan. Wij krijgen in verhouding te veel omega 6 vetzuren binnen. Als je er meer over wilt lezen kun je hier kijken: http://www.modderbaard.nl/voeding/omega-3-en-6-vetzuren/

Ik hoor het U al vragen (tenzij U er dwars overheen heeft gelezen) (dikke kans) (oh hee, daar hebben we het superego weer) (terug van nooit weggeweest - hé, moest je dit niet in een kleiner lettertype schrijven?) (zal ik doen) (ik merk er anders nog niks van - oh) : wat is in vredesnaam quinoa? Dit is officieel geen graan, maar een plant en je spreekt het uit als kien-wah. De korrels ervan lijken op graan en zijn ook zo te verwerken (tot crackers dus bijvoorbeeld) maar bevatten geen gluten*. Tot zover de voordelen van quinoa ten opzichte van graan. Verder bezit quinoa namelijk dezelfde stofjes als die graankorrels bezitten om te voorkomen dat ze verteerd worden, zoals lectine, dat voor een versnelde darmperistaltiek zorgt - alles om de graankorrel zo snel en volledig mogelijk weer te laten uitpoepen.

Granen zijn niet gezond, is één van de principes van het paleo-dieet. Zoals de mens in de oertijd at, dát is gezond. Eten dat van oorsprong uit Afrika komt, want daar komen we allemaal vandaan, en dan ook nog onbewerkt. Dit betekent: veel groente, veel vlees en vis, fruit, noten en zaden. Graankorrels moet je eerst bewerken voor je ze kunt eten - ze zijn keihard - dus die vallen af. Ook nachtschadeproducten (tomaat, paprika, aardappel) passen niet in het dieet, want die komen oorspronkelijk uit Amerika. En verder geen peulvruchten (bonen enzo), zuivel, geraffineerde suikers en kunstmatige toevoegingen.

Dan de jungle: sommigen hameren op het belang van het eten van orgaanvlees minstens één keer per week, anderen zeggen dat een beetje zuivel geen kwaad kan, als je tenminste het enzym lactase kan aanmaken. Over varkensvlees wordt gedebatteerd, sowieso is vlees - bio-industrie, scharrel, biologisch, grasgevoerd - een belangrijk discussiepunt. Sommigen vinden linzen (een peulvrucht) oké, anderen weer niet, typisch een gevalletje van door de bomen het bos niet meer zien. Het is voornamelijk uittesten hoe je er zelf op reageert.

Ik merk dat ik een grote behoefte aan koolhydraten heb, het liefst granen. Dus dan eet ik die. De wentelteefjes (die ik grappend draailoeders noemde, maar waarschijnlijk las U daar ook overheen) (nee, dat begreep ik wel) (dat zegt U alleen omdat U niet dom wilt lijken) (nou, als je het echt wil weten: ik wilde je niet kwetsen) (oh, dat kan ik wel hebben hoor) (weet je het zeker?) (ik ben veranderd) (in dat geval: een beetje minder van die woordgrappen, ze zijn abominabel) (abdominaal) (dat is niet eens een woordgrap, dat is gewoon een woord) (stil) van eergisteren waren van gekiemd speltbrood. Kiemen is een bewerking die onder de 40 graden celsius blijft, waardoor het nog binnen de definitie 'rauw' valt, één van de principes van het paleo-dieet. Spelt is een oergraan dat in tegenstelling tot tarwe in de loop der eeuwen minder veredeld en in kassen geteeld is, waardoor het minder lectinen (versnelde darmperistaltiek, weet U nog?) (ja) (jaja) (nee echt) bevat. Anders vreet ik toch de hele dag door nootjes, en ook die moet je met mate eten, want die bevatten fytinezuur. Maar oja, dat zit ook in granen, dus misschien de komende tijd het brood en de crackers laten liggen en weer aan de wortels en amandelen... Overigens gebruikte ik voor de wentelteefjes kokosmelk en omega 3-eieren van de AH: voor een wentelteefje dus verdraaid gezond! (Oké, misschien moet ik het gewoon vergeten) (goed plan) (...) (mond vol tanden, typetype?) (nee, oog om oog, tand om tand, wacht maar...)

Ontbijt kun je overslaan. Twee ruime maaltijden per dag volstaan, of zelfs maar eentje, zeggen die-hards. Ik ontbijt met een groentesapje, ik brunch met een warme maaltijd en ik diner met een warme maaltijd. Warm, omdat het winter is en ik nog niet zo blakend gezond ben dat ik grote hoeveelheden rauw voedsel goed kan verteren: daar moet je lichaam zelf warm genoeg voor zijn. Verder heb ik continu trek. De tussendoortjes en verleidingen probeer ik te beperken, maar de decembervreetdagen waren daar nogal een aanslag op. Sowieso op mijn hele eetpatroon. Meestal eet ik ongeveer vier verschillende soorten groenten per dag en één of twee keer dier (vlees of vis). Als tussendoortje fruit, vers of gedroogd, noten en zaden en pure chocolade.

Zo. Dan wil ik nog even opmerken: ik heb een halfjaar een streng medisch dieet gevolgd, dat mij voornamelijk op tarwe deed overleven, en daar werd mijn situatie slechter en slechter van. Dat granen niet goed voor je zijn heb ik dus aan den lijve ondervonden. Waarom ik ze dan toch nog steeds af en toe eet? Omdat ik niet meer zo streng wil leven. Het gaat erom dat je je gezond, fit en lekker voelt. Vreetbuien hebben we allemaal wel eens: als je je bewust bent van de gedragspatronen die ze in de hand werken is er niks aan de hand. Verder heb ik een enorme interesse in gezondheid, dus ik verdiep me graag, zodat ik gewapend met kennis aan het fourageren kan gaan. Ik heb een nogal gevoelige constitutie, namelijk. Waarbij opgemerkt dient te worden dat de kwaal waar ik last van heb voornamelijk psychosomatisch is. Nu ik dat leer onderscheiden, is het wat eten betreft nog vooral een kwestie van boontje komt om z'n loontje en het kaf van het koren scheiden. (Nou, superego?) (Oké, die was goed.) (Dank je.)

Diner. Twee koppen pompoen-courgettesoep.**

*Die maken namelijk ieders darmwand permeabeler, dmv het stofje gliadine. Hier merk je weliswaar niks van maar het veroorzaakt een heleboel welvaartsziekten. Bron: M. Philippsborn, zie zijn website.
**Waarbij opgemerkt dient te worden dat ik vandaag ook een half bakje studentenhaver naar binnen heb gewerkt.

4 opmerkingen:

  1. Haha, draailoeders! Daar had ik idd overheen gelezen, maar ik ben blij dat het nog een keer terugkwam :D

    Klinkt als een dieet dat nogal afwijkt van wat de doorsnee Nederlander eet en dus vrij lastig om te volgen als onderdeel van een gezin dat het niet volgt. Eet je veel apart of eten ze met je mee? Inkopen doen lijkt me ook lastig (/tijdrovend), als je echt overal op gaat letten.

    Dat je niet te streng bent qua eten lijkt me verstandig. In ieder dieet moet ruimte zijn om af en toe te "zondigen". Althans, dat vind ik. Zolang je je er maar bewust van bent.

    Die brunch klinkt wel goed. Ik ben behoorlijk benieuwd naar hoe al die dingen smaken die ik nog nooit heb gegeten (of misschien wel een keer als onderdeel van iets of zo). Het schilderijtje (ik neem aan dat het een bewerkte foto is?) kan zo in een paleorestaurantje aan de muur (met Donald Duck :P).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, ik zal de volgende keer wat opzichtiger zijn met de woordgrappen ;)

    Ja klopt, ik eet veel apart maar vaak kook ik 's avonds en dan eet mijn moeder/vader gewoon mee, want het is prima te eten voor een normaal etend mens. Inkopen deed ik eerst biologisch maar ben nu toch meer doorsnee supermarktproducten aan het kopen, het is zo duur (en tijdrovend inderdaad, want je moet dan naar veel verschillende adressen). Soms doe ik concessies (groente) maar soms ook niet (vlees).

    Ja idd :)

    Het zijn idd niet your average ingredienten :P
    Nee, het is daadwerkelijk een schilderij nageschilderd van de foto waar ik de hele middag op gezwoegd heb. Het was het zo waard :P
    Hm, misschien moet ik toch ergens wat duidelijker zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, haha, het was geen belediging hoor. Ik kon me niet voorstellen dat je zoiets even in een middag schildert. Hoewel je het zelf zwoegen noemt, lijkt het voor mij alsof je het zo uit je mouw schudt. En dat vind ik knap, dus het is een compliment :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was niet beledigd! Dankjewel :)

    BeantwoordenVerwijderen