zaterdag 7 januari 2012

Bordjes, dag 5 en 6

 Brunch. Andijvie en scharrelkip met gember.

 Tussendoortjes en diner. Wortel, avocado, kastanjecrackers met roomboter, pesto, radijs, olijfolie en visolie.

 's Avonds. Drie rijstwafels met roomboter (niet op de foto), sesampasta en zonnebloempitten.

 Brunch. Gewokte witlof met bimi, kruiden: dragon, komijn, kervel en rozemarijn. Makreel met olijfolie.

 Tussendoortje. Sla met pesto, olijfolie en een verkruimelde kastanjecracker.

Nog nader te bepalen tijdstip. Artisjok.

Verder neem ik 's ochtends en 's avonds een groentesapje van peterselie, bleekselderij, komkommer, citroen en venkel. Meestal één of twee omega 3-capsules per dag en verschillende kruidentheeën.

Ik heb van de nootjes en vruchtjes af kunnen blijven! Afgezien dan van die rijstwafeluitspatting - oké, het valt best mee. Mijn huid en energie zijn weer verbeterd. Na die actieve dag donderdag, waarin ik onder andere een oriëntaalse supermarkt bezocht in Groningen en in Sneek naar de dokter ging voor een medische verklaring, had ik een slapeloze nacht. Ik was gewoon te moe om te slapen. Het stormde ook nog eens. Resultaat: ik was gisteren de hele dag brak. Het voelde alsof ik tot 6 uur naar een feestje was geweest in plaats van dat ik gewoon in bed lag. Maar het is goed. Na die navelstaarderige AQUA-periode is het belangrijk om actief te zijn. En als ik dan tegen mijn grenzen aanloop is dat alleen maar een goede les. Het is in mijn geval stukken beter om moe en brak te zijn van teveel actie.

Om even terug te komen op die medische verklaring: ik moest daarvoor naar mijn huisarts, waar ik al vier jaar niet meer geweest ben. Ik was aanvankelijk bang dat hij zou zeggen: 'ja hoor eens, al die alternatieve behandelswijzen zijn leuk en aardig, maar als jij niet naar mij toe komt met je klachten kan ik geen verklaring afgeven'. Ik zat te stamelen en te stotteren op die stoel om uit te leggen waar ik het afgelopen jaar doorheen ben gegaan. Mijn zelfvertrouwen was ver te zoeken. Er zat geen lijn in mijn verhaal en ik verzandde in onbelangrijke details - het was natuurlijk een nogal emotioneel jaar geweest en dat dreigde me te overweldigen. Maar gelukkig zei de huisarts: 'dit lijkt me heel reeël, dus natuurlijk teken ik die medische verklaring voor je'. Ik kon me echter pas ontspannen toen hij zijn handtekening daadwerkelijk had gezet en we de deur uitliepen. 'We', ja, want ik had mijn vader meegenomen als steun. Dat mag best als er zoveel van afhangt.

Ik heb die verklaring nodig om een extra jaar met studiefinanciering aan mijn studie vast te plakken, zodat ik dit en volgend jaar wat rustiger aan kan doen. Zo hoef ik niet te stoppen met studeren. Ik zie het namelijk niet zitten om een halfjaar uit mijn neus te gaan zitten eten. In overleg met mijn mentor ga ik dinsdag een programma opstellen. Ik denk dat ik twee dagen naar school wil, hoogstens drie.

Maandag heb ik voor het laatst een afspraak met mijn therapeut. Eigenlijk is de term 'therapeut' een beetje misleidend, want dat suggereert dat het om psychotherapie gaat en dat is niet het geval. Hij is paramedisch natuurgeneeskundig therapeut, heel wat anders. Wat precies, dat is nogal een verhaal, maar het heeft me goede impulsen gegeven en ik wil er nog niet mee stoppen. Ik ben weer in actie, maar het zal behoorlijk lastig worden te bepalen wat ik aankan en wat niet - het bos waar ik het aan het eind van mijn AQUA-periode over had.
Nou, dat waren de mededelingen weer even voor vandaag. Morgen de laatste 'perfecte' paleodag, en dan: op naar de op-week!

2 opmerkingen:

  1. Fijn dat je huisarts de verklaring wilde ondertekenen :) Ik vind het ook niet zo gek dat hij geen probleem maakt van die alternatieve behandelswijzen. Huisarts word je alleen als je mensen wil helpen.

    Succes met het opstellen van een programma voor school en pas op dat je niet te veel hooi op je vork neemt.

    (Multiop, multi-op-week?)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat is ook zo.

    Dank je!

    Opperdepop!

    BeantwoordenVerwijderen