donderdag 5 januari 2012

Bordjes, dag 4

Brunch. Boven: tonijn met sesampasta, onder: gebakken paksoi met banaan en kokosmelk, rechts: gemuteerde kropsla zodat er drie verschillende soorten blad in één krop zitten, al is het dan strikt gesproken niet gemuteerd, maar 'veredeld'.

Diner. Gebakken courgette met lotuswortel (die ronde mandala-achtige dingen) en radiccio (paarse witlof/sla) met stukjes curcumawortel.

Ziet er goed uit he? Zo gezond en gedisciplineerd. Twee maaltijden met voornamelijk groenten. Dan nu de maar: 's middags en 's avonds zat ik beestachtig om te haffelen in een bakje nootjes met gedroogde vruchten: fructosebommen! Aah, mijn lever kreunt en steunt onder deze mishandeling. En dat in combinatie met het reeds hoge fructosegehalte van mijn brunch: banaan en kokosmelk - ik had net zo goed een bak honing kunnen eten. Overigens is lotuswortel, hoewel het er mooi uitziet als je het doorsnijdt - vanwege de luchtkamers hè - ook niet zo perfect omdat het veel zetmeel bevat, dat wordt omgezet in suikers. Ik heb wat op mijn lever kun je wel zeggen.

Daarnaast at ik 's middags ook nog eens een bakje olijven leeg: om de haverklap tussendoortjes dus vandaag. Moet je mij horen: ik lijk wel iemand die wil afvallen. Gelukkig is overgewicht nooit mijn probleem geweest. Ter verdediging kan trouwens worden aangevoerd dat ik een ontzettend actieve dag had. Lees: op twee fietsen met lekke achterbanden Sneek en Groningen doorkruisen bij windkracht 6. Dat laatste leverde me wel die lotuswortel op, uit een oriental supermarket. Wat een vreemde plaats. Zo groot en vol met absurde producten met al even absurde namen, waarvan een literpot kwallen op siroop de kroon spande. Daar kocht ik ook de curcumawortel (curcuma is het hoofdbestanddeel van kerrie) en een sopropo, een heel bittere, bobbelige komkommer die je bijvoorbeeld kan vullen met gehakt. Anna, mijn vriendin, koos voor een gezinspot sesamkoekjes en zeer interessante harige vruchten, die bij opening erg op lychees leken. Ik heb er een meegekregen. De gevulde sopropo (dat was dat woord waar je net overheen hebt gelezen) ga ik morgen of overmorgen maken. Dan zal ik zien of die echt zo bitter is als beweerd wordt op internet. En misschien kan ik de lotuswortel in epoxyhars gieten en er een kettinkje van maken voor om mijn nek.

2 opmerkingen:

  1. You're talking gibberish! :P

    Je tussendoortjes klinken behoorlijk gezond, ondanks dat het in jouw ogen misschien niet helemaal goed is. Als ik maar twee maaltijden per dag zou eten, zou ik ook de hele dag trek hebben. Wacht, dat is nu meestal al het geval :P Lotuswortel ziet er idd cool uit. En gemuteerd klinkt idd beter :D

    Heb je die pot met kwallen gekocht? Ik vind het altijd gaaf om in Chinese toko's rond te kijken. Ik heb dan werkelijk geen idee wat ik allemaal zie en het ruikt er altijd apart. Lachen is dat :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zijn ook wel gezond alleen heb ik er nog steeds last van :/ Niks mis met eten als je honger hebt!

    Nee, die pot met kwallen heb ik niet gekocht, dat was me een brug te ver :P Ja heerlijk he!

    BeantwoordenVerwijderen