vrijdag 30 december 2011

Vuurwerk en bruggenbouwen

2011 was geen leuk jaar. Zeg maar gerust: zwaar. Mijn studie liep keer op keer vast, mijn gezondheid liet flink te wensen over, ik kreeg een grote schok in een dierbare vriendschap en een aantal veranderingen aan het thuisfront te verwerken en er stond weinig leuks tegenover. Dit alles werd nog versterkt door een stom medisch dieet dat ik vijf maanden heb gevolgd, tot ik de tegenwoordigheid van geest kreeg dat het niet goed kon zijn als ik er zo moe van werd. Op de valreep ben ik mezelf uit die modder omhoog aan het werken. Aan het thuisfront is het nu rustig, ik krijg weer energie van wat ik eet en mensen die bereid zijn mij te helpen vind ik op onverwachte plekken. Toch zijn het vooral mijn eigen inspanningen die me lonen. Ik ben de afgelopen pakweg vier jaar, vanaf mijn middelbare school, niet echt ' sterker ergens uitgekomen', zoals men pleegt te zeggen. Hoog tijd voor wat inzichtelijke ingrepen in mijn gedragspatronen: een mooie missie voor 2012. En dan nu, in minder klare taal:

De waterdromen zijn geslonken in aantal, daarentegen is er onlangs een reeks heuse vuurdromen ontstoken.

Ik was een lekkende dam: ik droeg de intensiteit van mijn emoties, woede en verdriet, als schild. Ze vonden geen normale uitweg en het waterpeil liep hoog op. Maar de sluis is gebouwd en het water stroomt. Het waterpeil normaliseert zich. De druk verdwijnt en de gaten lekken minder. Maar er zullen druppels zijn en er zal gedicht moeten worden.

Op de bodem van de koude zee vond ik compassie, in het hart van het verschroeiende vuur vond ik passie. 

'Eczeem is los vuur, zeggen de Chinezen,' vertelde mijn therapeut mij. 'Richt je gedachten op de zin: dit vuur in mij. Wat betekent het vuur voor jou?' 

Het vuur brandt gestaag en verwarmend. Het is gecontroleerd en wordt minder getemperd. Maar er zullen strovuurtjes en uitbarstingen zijn en er zal lucht aan gegeven moeten worden.

Op maandag twee januari 2012 zal ik de themaweken hervatten, beginnend bij de letter p. AQUA is dan overbrugd. Ik ga het jaar uit met vuurwerk. Ik waag een sprong naar perfectie. Op de jaarhoroscoop van de plaatselijke Chinees, die hier hangt thuis in Sneek, stond 'Snake: wise and intense, but vain'.  

Maar het is mijn ijdelheid geweest die mij noopte deze AQUA-brug te bouwen. Ik hoop dat Uw wandeling aangenaam geweest is en het uitzicht goed, en ik ben verheugd dat U samen met mij hebt opgelopen. Maar laten we in het nieuwe jaar openen en dichten in een nieuwe omgeving: die van het bos.

Tenslotte...

Een rode hand omklemt het hart van het woud
doorkliefd, maar rustend
onder bladeren als longen

Met vriendelijke groet,
Uw bruggenbouwer

2 opmerkingen:

  1. Wat een bewuste en positieve post! Na regen komt zonneschijn, als je ervoor openstaat en daar lijkt het wel op. Het was een goede wandeling :) Hopelijk brengt 2012 je wat je zoekt en blijkt 2011 de zware, maar noodzakelijke weg.

    Ik ben blij dat de themaweken weer een vervolg krijgen. P van Poep, yes please :D (Maar een andere P is ook goed.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zonneschijn! Oeps, nu herinner je me eraan dat ik een nieuwjaarskaart zou maken voor iemand die op 5 januari een kindje zou krijgen, dat ze Sunny wil noemen, ik zou haar een zonnig 2012 wensen ;)
    Dank je! :) Ik hoop het echt!

    Ow, de p van poep, gemiste kans, daar kan ik alleen maar op zeggen: shit!

    BeantwoordenVerwijderen