maandag 21 november 2011

Nog even over dat water dus

Weer een waterdroom gehad, niks wc, gewoon huppakee weer in het water terechtgekomen en er waren allerlei stromingen die je naar onderen zouden trekken met behulp van gemalen onder water, bah. Afgezien van de waterdromen onthoud ik mijn dromen niet meer: het gaat mij om de lijn die de waterdromen vertonen. Later kan ik dat dan interpreteren.

Ik sta tot mijn knieën in het metaforische water nu, want ik kan niet kiezen tussen het droge en het diepe. Of, beter gezegd, ik durf niet in het diepe te duiken omdat ik dan vaste grond onder mijn voeten verlies. Dit gaat over mijn studiekeuze. Ik ben aan het overwegen te stoppen met Minerva, eng! En wat dan? Geen haastig geconstrueerd alternatief in ieder geval. Ik moet rustig leren zwemmen, anders spoel ik straks weer aan. Dat houdt in dat ik leer de signalen van mijn lichaam te begrijpen. En ondertussen ook gewoon mijn intuïtie (veel fijnstoffelijker, dus moeilijker) proberen te voelen, ook al zijn er zoveel dwaallichtjes in dit kniediepe moeras. Waar is het echte licht?

Het gaat erom te duiden wat ik wil. Dat weet ik niet precies: ik durf niet te weten wat ik wil, omdat ik bang ben voor de consequenties van de keuze voor het onzekere. Tot nu toe heb ik, op de momenten dat er een crisis was en ik thuis zat en alle energie zich op één punt begon te richten, door onwetendheid en angst op dat punt een chaos gemaakt. Daardoor ging er veel energie verloren, en moest de energie zich wéér gaan concentreren, dat kostte tijd, dus besloot ik maar voor zekerheid te kiezen (een baantje, een studie). Nu ben ik me ervan bewust en een klein beetje ouder een wijzer, dus laten we hopen dat het deze keer wel lukt de juiste weg in het moeras te vinden.

5 opmerkingen:

  1. Pff, ik ben blij dat ik geen waterdromen heb. Doe mij maar een paar monsters. Ik ben benieuwd waar dat water een metafoor voor is. Hopelijk valt het mee als je daar achter komt, want het klinkt nogal overweldigend.

    Waarom overweeg je te stoppen met Minerva? Een studie kiezen is moeilijk, besluiten om te stoppen nog veel moeilijker. Er zullen maar weinig mensen zijn die in één keer de perfecte studie vinden. Sommige stappen dan nog over op iets wat wel bij hen blijkt te passen en velen maken gewoon hun studie af, omdat ze het verder ook niet weten of stappen over en vinden nog steeds niet wat ze zoeken. Hopelijk vind jij wat je zoekt, maar het lastige is dat je daar eigenlijk pas over heel wat jaren over kunt oordelen. Dat is ook wat de keuze eng maakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik ben ook benieuwd hoe het uiteindelijk bij elkaar zal komen, heb al wat puzzelstukjes.

    Omdat het me niet meer helpt maar juist dwarszit bij mijn ontwikkeling, en omdat het me gewoon niet lukt om dat om te buigen naar iets positiefs, dat heb ik wel anderhalf jaar geprobeerd (het eerste jaar was geweldig, daarna werd het minder) en dat ging ten koste van mijn gezondheid, denk ik. Hoe dan ook, op dit moment maakt het me ziek daar te zijn.

    Het is wel zo dat je pas achteraf bepaalde mechanismen beter kunt zien, en de lessen die je eruit kunt trekken, en overzicht hebt over periodes. Als je er middenin zit kun je niet zo ver kijken. Maar je kunt wel steeds de volgende stap zien, al is dat ook moeilijk... Misschien komt het door de mist ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige blog Roos,.. heftig ook al dat water en wat dat met jou doet. Ik vind het dapper dat je erin duikt en het aan het onderzoeken bent. Ben er ook van overtuigd dat je lichaam reageert op de situatie waarin je zit, dus bijvoorbeeld Minerva. Als je kiest voor wat goed bij je past zal je lichaam daar ook positief op reageren. Ik denk aan je, hoop dat je de goede keus gaat maken. Dikke knuffel!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hey, dank je Lotte :) Ik reageer er qua gezondheid in ieder geval positief op dat ik even thuis blijf. Verder moet ik het nog even laten bezinken, maar dat gaat heel relaxt. Weet niet of je dit nog leest maar op facebook wou ik daar niet diep op ingaan ;)
    Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen