woensdag 5 oktober 2011

Wetenswaardige woensdag

'Wegens ziekte moest ik vandaag het bed houden.'
(Een voorbeeldje uit de werkelijkheid. Buikgriep. Vannacht twee keer gekotst. Vogelpoep.) (Niet dat ik vogelpoep gekotst heb, dat zou wel heel smerig worden. Het was zo al smerig genoeg, alsjeblieft dankjewel.)

In deze zin kun je wegens vervangen door door, om reden van, ter oorzake van en ja, ook door vanwege, maar dat is minder voor de hand liggend. Er is een verschil tussen wegens en vanwege. Ze kunnen vaak allebei gebruikt worden, maar bijvoorbeeld in de zin 'ik prees mezelf wegens mijn moed tijdens het kotsen' kun je wegens niet vervangen door vanwege. Wegens betekent hier namelijk om.

Andersom geldt er ook wel het één en ander, maar boeie. Als je het niet erg vindt ga ik nu lekker slapen, want vanwege/wegens mijn buikgriep ben ik zo slap als een vogeltje.

3 opmerkingen:

  1. Haha, vogelpoepkots :D (Sorry :P)

    Buikgriep is naar! En vooral als het 's nachts toeslaat. Althans, dat vind ik. Hopelijk heb je nu een rustige nacht. Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, en het slaat ALTIJD 's nachts toe :P Dank je!

    BeantwoordenVerwijderen