zaterdag 8 oktober 2011

Wegens II

Een blog met een oorzakelijk verband in elke zin wegens het woord wegens, zou het me gaan lukken?
Wegens mijn buikgriepje heb ik niet zoveel geblogd deze week, waarvoor mijn excuses. Dit kwam echter ook wegens het feit dat ik een beetje aan het worstelen was met thema's als egoïsme, altruïsme, zelfspot en ziekte, en dat werd een beetje duister en lelijk, dus ik besloot dit niet met jullie te delen, wat een goed en een slecht besluit is. Goed wegens mijn private zielsrust en dergelijke, slecht wegens het gebrek aan transparantie.

Wegens een boek dat ik las (De laatste zomer van de Krijgers des Doods van Francisco X. Stork) ben ik een stuk verder gekomen met deze thema's. Wegens een van de personages, D.Q., heb ik bijna het hele boek door gesnotterd. De plot was dat een jongen met kanker leerde vechten voor zijn leven, wegens een manifest dat hij had geschreven over liefde voor en acceptatie van het leven en dus ook van de dood (het manifest van de Krijgers des Doods), wegens de stoerheid van zijn beste vriend Pancho die al zijn familieleden was verloren (vanuit wiens perspectief het verhaal werd verteld) en die hem beschermde tegen zijn moeder die hem een chemobehandeling liet doen die hij intuïtief helemaal niet wou, en uiteindelijk wegens de genezing van zijn geest. Er was ook een meisje in het spel waar D.Q. al zijn hoop op gevestigd had, en toen zij en Pancho verliefd op elkaar werden verslechterde D.Q.'s gezondheid enorm, wat natuurlijk ook al gebeurde door die chemo, tot hij wegens een sjamaan inzichten kreeg die het manifest dat hij had geschreven (eigenlijk voor dat meisje, zodat ze zou zien hoe briljant en dapper hij wel niet was) ineens zin gaven waardoor hij echt een Krijger des Doods werd die zelfs liefde kon opbrengen voor zijn twee verliefde vrienden. Pancho kon hem na twee weken chemo uit de klauwen van zijn moeder halen wegens zijn stoerheid. Daar eindigde het boek, in een bepaald opzicht een open einde, omdat je er niet achter kwam of hij na alle verwarring nou bleef leven of niet, maar dit was niet erg wegens het feit dat het verhaal dat verteld moest worden verteld was. Wegens de titel denk ik niet dat hij bleef leven. Wegens het einde geloof ik wel dat hij bleef leven. Wegens zijn verworven mentaliteit maakt het eigenlijk niet meer uit.

Tjezus, wat een werk om je (wegens de lange, ingewikkelde zinnen) door die bovenstaande alinea heen te worstelen, of niet? Heel knap dat je dat hebt gedaan (gesteld dat je niet wegens luiheid naar het begin van deze alinea bent geskipt).

Maar wegens wat hielp me dit nou vooruit met die thema's? Dat was wegens het feit dat ik veel herkende. Ik raad het boek aan iedereen aan die 'iets heeft' met ziekte en verhalen over de weg naar genezing, maar ook aan iedereen die wil weten wat voor emoties er bij driehoeksverhoudingen komen kijken en hoe je je wegens wilskracht door zulke dingen heen kunt slaan.

Wat me eerst nogal frustreerde was die leap of faith van D.Q. aan het einde, wegens het feit dat ik niet begreep wat er nou in zijn hoofd omging en ik zijn wijsheid ook wilde (zoals ik al zei werd het verhaal verteld vanuit het perspectief van zijn vriend). Maar ik begrijp het nu, juist wegens het feit dat het niet werd uitgelegd.

Nu heb ik het thema 'ziekte' behandeld, wegens dit boek, maar hoe passen egoïsme, altruïsme en zelfspot hierin? Voor mij zijn ze allemaal gelinkt, wegens mijn associaties en logica, maar dit kan voor jou niet het geval zijn.

Laat ik het thema zelfspot wegens een ander voorbeeld bespreken. In het Volkskrant Magazine, een blad dat ik graag lees vanwege voornamelijk (ooh, alarm, wat gebeurt er nu?! 'vanwege'? 'voornamelijk?' dat zijn niet de woorden van de week!) de column van Sylvia Witteman, wegens (oef) haar ongeëvenaarde talent voor hilarische hyperbolen, stonden twee interviews waarin humor en zelfspot werden genoemd. Humor is een manier om om te gaan met vervelende dingen, maar dat kan ook doorslaan in ongezonde zelfspot, wegens het jezelf tot in het oneindige belachelijk maken. In de blog die ik niet heb gepost over deze vier thema's wegens het feit dat ik hem te privé vond stond hier een goed voorbeeld van. Dat kan ik hier nu niet geven wegens geen wegens in elke zin (dit is een verkorte manier om wegens te gebruiken, de Belgen doen dit - handig, want dan hoef je niet elke keer het feit te zeggen: het is net wegenswaardige, pardon, wetenswaardige woensdag!).

En wat betreft egoïsme en altruïsme, denk daar maar eens over na, wegens mij en mijn blog.

Dan nog een bonusvraag: hoeveel keer heb ik wegens gezegd? Voor de eerste die het zegt schrijf ik een gedicht wegens het feit dat hij gewonnen heeft.

En nu ben ik weg...ens!

6 opmerkingen:

  1. Je bent vergeten je vraag te begrenzen, maar als ik antwoord geef binnen de grenzen die ik logisch vind, zeg ik: 39 keer, in deze post, inclusief titel en "weg...ens".

    Het "gebrek" aan transparantie is niet slecht. Je bent niet verplicht om alles aan je lezers te vertellen en dat is maar goed ook, want sommige dingen zijn niet voor niets privé.

    Dat boek klinkt wel interessant. Vooral ook omdat ik "bezig" ben met een verhaal waarin één personage kanker heeft. Ik heb maar één keer van dichtbij meegemaakt dat iemand kanker had, maar dat is jaren geleden, een andere vorm en een totáál andere situatie, dus die ervaring is niet echt relevant voor mijn verhaal. Dat maakt het wel lastig om erover te schrijven. Maar goed, ik zou wellicht ook eens wat fatsoenlijke info van internet kunnen halen :P In het teken van research heb ik wel My Sister's Keeper gekeken en die vond ik best goed. Misschien ook wel wat voor jou, mocht je 'm nog niet gezien hebben.

    Deze post is trouwens heel irritant, met in elke zin wegens :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, dat klinkt alsof jij iets met wiskunde hebt gestudeerd! Sorry, flauw :P Maar je hebt natuurlijk helemaal gelijk. En ja, binnen diezelfde grenzen, die ik ook logisch vind (dus afgezien van wegenswaardig) zijn het inderdaad 39 wegensen! Joehoe, je hebt gewonnen! Nu krijg je een gedicht! Binnen onbepaalde tijd ;) (en shit, nu moest ik het ook natellen, had ik nog niet gedaan :P )

    Ja, goed dat je het zegt, dank je. Dat zijn ook grenzen die ik logisch vind.

    Ja, kanker kan op veel verschillende manieren voorkomen en ook verlopen. Interessant dat je een verhaal daarover schrijft! Ja, of dit boek gaan lezen ;) Binnenkort komt er een boek uit van 1 van mijn favoriete schrijvers, dat heet The Fault in Our Stars, dat gaat over twee tieners met kanker. Nouja, er zijn natuurlijk genoeg verhalen waarin het een rol speelt.
    My Sister's Keeper ken ik niet. Ga ik kijken!

    Ja, vertel mij wat! Ga ik nooit meer doen! :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar dat heb ik niet; zo ben ik gewoon :P Overigens, Crtl+F hielp een handje en door te tellen hoe vaak wegens voorkwam buiten deze post, wist ik het antwoord.

    Ik heb ooit een keer iemand een gedicht beloofd en daar heeft ze toen twee jaar of zo op moeten wachten :P Dus je hoeft niet bang te zijn dat ik ga zeuren om dat gedicht. Maar ik ben natuurlijk wel benieuwd!

    Ik bedoelde ook dat ik dat boek wellicht kon lezen als onderdeel van mijn research :)

    Unkebus :P

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar je bent vast wel goed in wiskunde? Nouja, goeie eigenschap iig. En je pakte het ook slimmer aan met crtl+f, ik heb met de hand geteld. Met de ogen. Tja. Ik was nooit goed in wiskunde.

    Het gedicht komt je toe, via deze blog of andere wegen, maar waarschijnlijk via deze blog, op een passend moment. Dat ongetwijfeld wel gaat komen.

    Oh, leuk, moet je doen! Ben benieuwd wat jij ervan vindt. En wat je gedachten zijn over ziekte en genezing.

    Unkebus! Dat woord heeft wel wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik was er redelijk goed in, maar niet echt uitmuntend. Wel vind ik het een interessant en nuttig vak :)

    Ik zal het boek eens opzoeken, maar ik lees helaas schandalig weinig. Toevallig heb ik net "De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween" geleend van iemand en omdat het boek niet van mij is voel ik wel een beetje de druk om 'm niet al te lang hier te laten liggen. Ik wil ook nog "De kinderverzamelaar" lezen. En dat boek over die kapper :P En omdat ik zo schandalig weinig lees heb ik zelfs het beperkte aantal boeken dat ik bezit niet eens allemaal gelezen. Slecht van mij.

    Het woord doet me denken aan kubus, wat me weer doet denken aan wiskunde. Cirkel rond. (Cirkel doet me ook denken aan wiskunde :P)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vond het altijd te frustrerend om ervan te genieten :) Ik denk dat ik aannam dat je goed in wiskunde was omdat ik daar iets vaags over las op facebook tussen jou en Anne-Fleur :P Zo snel trekt de menselijke geest dan conclusies. Nou ja, mijn menselijke geest dan.

    Oh hee, die wou ik ook gaan lezen! De 100-jarige man bedoel ik. Leuk :D
    'De kinderverzamelaar' klinkt eng. Oh, ik weet welk kapperboek, dat had ik toen nog opgezocht.

    Natuurlijk, kubus, daar deed het me ook aan denken! Goeie cirkel :)

    BeantwoordenVerwijderen