zondag 18 september 2011

Zijn III

Ken je dat, vroeg naar bed gaan en vroeg wakker worden (met andere woorden, een gezonde nachtrust genieten) en dan nóg moe zijn als je ontwaakt? Had ik dus. Gisterochtend en vanmorgen. Het lijkt me dat dat niet alleen aan de bloemkool lag. Weet je nog dat ik een halfjaar geleden langdradige blogposts schreef over de spirituele kant van de gezondheid? Oei, ja. Toen was ik ook zo gretig op zoek naar het nirwana: ik mediteerde me suf.

Na een tijdje verdween die fascinatie voor het esoterische wat naar de achtergrond en begon ik zelfspot en relativering te ontwikkelen, maar één ding bleef altijd in mijn achterhoofd zitten: dat mijn eczeem een aantal keren na een meditatie een heel stuk was genezen. Gewoon: eczeem veel -> mediteren -> eczeem weinig. Zo simpel was het. Dit hield ongeveer een week aan, daarna werkte het niet meer. Ik snapte niet waarom. Nu wel.

Het is geen kwestie van geloof. Acupunctuur, meridiaantherapie, shiatsu en dergelijke zijn geen 'fenomenen' waarbij het erom gaat of je erin gelooft of niet. Het bestaat en het werkt. Het is een andere benadering van gezondheid. Een holistische, energetische benadering, geen vervanging voor de reguliere geneeskunde, of een betere manier, gewoon een andere.

Wat ik dus denk is dat als je lichaam al bezig is te genezen, en de juiste bouwstoffen daarvoor heeft en niet de verkeerde bouwstoffen (met andere woorden, als je dus alleen maar goed voedsel hebt gegeten en niet iets dat een belasting vormt), als je dan dus mediteert, wordt dat genezingsproces enorm versneld doordat je dan 1) stilzit en je parasympathische zenuwstelsel (ja, ik doe het nog steeds) aan het werkt gaat en 2) je concentreert op de energiestromen in je lichaam en je door ze te voelen blokkades oplost. Nummer 1 zal iedereen voetstoots van me aannemen, nummer 2 zal menig wenkbrauwenpaar doen fronsen.

Maar doe het er maar mee. Ik ben spiritueel. En ik wou al een tijdje een brug slaan tussen die spirituele periode en deze. En wat ik ook wil is met onschuldige grapjes als het nirwanapuntensysteem dat taboe wat openbreken.

Overigens weet ik nu waarvoor je spaart met het nirwanapuntensysteem: voor het nirwana natuurlijk! Hoe meer nirwanapunten je hebt, hoe dichter je bij het nirwana komt. Tot het geen punten meer zijn maar een zijn. Die zin klopt grammaticaal niet maar dat maakt niet uit als je spiritueel bent. Dan zit de taal immers vol betekenisvolle woordspelingen. Van 'bewustzijn' maak je 'bewust zijn', en dat soort geouwehoer.

Maar goed, om terug te komen op dat moe wakker worden: ik ging mediteren en wandelen en op een bankje in het park liggen (hierover kan ik ook nog wel eens een blog volschrijven, want echt, de reácties die je dan krijgt: je zou bijna gaan denken dat je wel volslagen gestoord moet zijn om op een bankje in een park te gaan liggen, ménsen toch!) en goed eten en voelen en het helpt een beetje.

Ik denk dat genezing een inspanning is die je lichaam én je geest samen moeten doen, omdat de ziekte anders blijft woekeren in je ziel. Zo. En nee, daarmee zeg ik niet dat kanker je eigen schuld is. Want ik geloof niet in schuld en verantwoordelijkheid, noch in vrije wil. Oef! Er zijn processen aan de gang waar wij met ons miezerige egootje geen weet van hebben. (Dit miezerige egootje hier vindt zichzelf nu heel slim, want heeft zich weer verstopt door op zichzelf af te geven: dit is een schijnbeweging. Je moet 'm in het oog houden hoor!)

Meestal vind ik het niet prettig om te laten merken hoe mijn werkelijkheid in elkaar zit, omdat ik bang ben dat (rationeel ingestelde) mensen dan gaan afhaken, en bijvoorbeeld dingen gaan zeggen als 'wat een onzin dat je 'mijn werkelijkheid' zegt, er bestaat maar één werkelijkheid!'. Maar omdat 'zijn' ook zo'n ontegenzeggelijk spirituele bijklank heeft, kon deze blog niet ontbreken. Overigens wordt de yin/yang-week een stuk minder spiritueel dan je denkt. Maar dat merk je vanaf morgen.

3 opmerkingen:

  1. Interessante materie :) Ik ben zelf niet zo spiritueel en heb geen idee of we een geest/ziel hebben, maar ik geloof wel dat het lichaam sterke zelfhelende krachten heeft en dat voeding en mentaal welzijn daarbij kunnen helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Materie! Je zei materie!
    (is verder niks meer hoor, ik wou zelf gewoon ook even materie zeggen. twee keer)
    Ja, dat laatste, wat je zegt, dat vind ik dus ook, in een notendop. Heerlijk om het gezellig met elkaar eens te zijn :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Om je voor te zijn: drie keer (ik bedoel, na het 5 euro grapje...)

    BeantwoordenVerwijderen