maandag 19 september 2011

Tweedeling: yin en yang

Zoals je hebt gemerkt (waarschijnlijk niet) wisselt het y-woord in het motto steeds tussen yin en yang. Kort gezegd is 'yin en yang' het evenwicht tussen twee tegengestelden, tweedeling dus (al is tweedeling ook weer een tweedeling tussen tweedeling en eenheid), namelijk tussen het passieve en het actieve, het vrouwelijke en het mannelijke, het donkere en het lichte. En zo verder. Op gevoel kan je de tegengestelden des levens zo allemaal wel indelen. Ik gebruik het om aan te duiden of ik mij passief of actief voel. Dit doe ik niet alleen in de y-week, maar altijd. Dus als ik me nors en moe en triest voel staat er yin, als ik mij vrolijk, energiek en strijdlustig voel staat er yang. Nu staat er yin. Gatverdamme ja.

Ik had gezegd dat de y-week eigenlijk niet over spiritualiteit zou gaan (gelukkig, hoor ik U verzuchten), het gaat namelijk over twee personages die ik heb bedacht, Narrin en Kester. Ik heb ze al eens eerder genoemd: ze bestaan al jaren in een verhaal waar ik (niet echt meer) aan schrijf en nu gebruik ik ze als strippersonages.

Narrin

Zij representeren mijn idee van de dualiteit, het mannelijke en vrouwelijke archetype. Maar ik heb nooit kunnen uitvogelen hoe het kan dat Narrin het yin-personage is en Kester het yang-personage, terwijl het net zo goed andersom geldt. Waarschijnlijk is dat ook de reden waarom dat verhaal gestokt is: over archetypen kun je niet een kloppend verhaal maken zonder niet een stukje van de een in de ander te doen en van de ander in de een. Daarom heeft het yin/yang-teken ook twee van die mooie stippen. Maar toch. Ik ben er gewoon nog niet zeker van of het begrip dualiteit wel zo concreet is aan te wijzen in een relatie. Het is me in ieder geval nog nooit gelukt: de twee helemaal scheiden gaat niet. Daarentegen gaat de twee helemaal vermengen (één maken) óók niet. Er is werkelijk geen land mee te bezeilen. Hoe kun je daar ooit een verhaal over schrijven? Ik denk dat dit zo'n gevalletje is van eerst mijn persoonlijke problemen oplossen. En ik kan pas een probleem vinden als ik de oplossing heb.

(Volgens mij zijn dat soort alinea's voor mijzelf volstrekt logisch maar echt geitenkaas voor iemand anders.)

Kester

Deze laatste is tevens mijn eerste linosnede, wat ik nog niet zo goed kan. Ik heb er flink op los gegutst zoals je kunt zien ('is dat borsthaar?' vroeg een lolbroek uit mijn klas) en Kester ziet er ook nog niet helemaal uit zoals ik wil, hij hoort een veel grotere haardos te hebben en een minder schonkig gezicht. Maar dit verhaal is nog niet afgelopen.

Overigens (jeetje, nu ga ik gewoon iets volstrekt y-week-ongerelateerds zeggen, het controlfreakcircuit in mijn hersenen slaat helemaal door! Gelukkig heb ik ook daar een label voor) ga ik donderdag mijn blog presenteren op school, vandaag kwam dat niet echt van de grond, omdat het maar een klein groepje was en ik nog geen beamer kon regelen (dat kon ik best) en het eigenlijk nog niet 'readi' was. Ik heb deze post laten zien en het schetsboekje ernaast gehouden en wat geblaat over wat dan de echte werkelijkheid was, alsof dat filosofisch interessant is (not), maar ik had tenminste wel lol met mijn klasgenoten over de draagbare glimlach, en ze zeiden dat ik een echte moet maken, en de docent had volgens mij zoiets van waar gáát dit over.

6 opmerkingen:

  1. Nu ben ik wel heel erg benieuwd naar je verhaal rond die twee! Ik vind het juist leuk als personages heel sterk yin of yang zijn, maar toch wat van dat andere hebben. Dat is - zoals je zegt - ook het mooie van dat symbool, die stippen.

    Zo'n draagbare glimlach maken lijkt me ook wel een goed idee. De afbeelding van Narrin is mooi :) Die van Kester vind ik ook al wel tof, alleen z'n schouders zijn een beetje puntig. (Of draagt 'ie een raar kledinstuk? :P)

    En: weg met yin!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, hij draagt een kledingstuk met schouderpunten, maar het is een beetje slecht getekend ;) Die van Narrin heb ik getekend voor ik naar de kunstacademie kwam, toen gaf ik mijn tekeningen nog veel persoonlijke aandacht, nu zijn het meer ideeen die ik teken.

    En ik ben ook benieuwd naar jouw verhaal! Misschien komt de tijd nog wel eens dat we het aan elkaar laten lezen ;)

    Yes, er staat nu yang! :P Uitslapen tot 8 uur en dan verkwikt wakker worden is altijd een goed teken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, Yoos Ytokkel, ik zie het nu pas. Ik verheug me op B, D en K :P En de andere letters die woorden/namen vormen ook wel, maar die zijn minder grappig.

    Naar welk verhaal van mij ben je benieuwd? Ik heb er een heleboel (die ik nog af moet schrijven) :P

    Oh, gadver, ik schrijf "kledinstuk" in m'n vorige reactie. Zo irritant om schrijffouten terug te lezen :P

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Over de B en K had ik al nagedacht, maar de D is natuurlijk ook errug leuk, ha. ha.

    Kweenie, iets representatiefs? Het beste dat je hebt geschreven? Wat je nu schrijft? Ik heb trouwens niet dat verhaal gelezen dat je op de youzzle (was het toch?) site had geplaatst, sorry, het kwam er steeds niet van. Maar als je me iets stuurt zal ik het absoluut lezen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kaaaaaaak! Ik had hier gereageerd, maar ik ben weer de woordverificatie vergeten of zo...

    Zoals ik al eerder zei is het uitzoeken van iets representatiefs uit je eigen werk net zo lastig als het uitzoeken van één liedje van een band/artiest die veel muziek heeft gemaakt om iemand een indruk te geven van hun/zijn/haar muziek. Maar als ik iets heb dat me geschikt lijkt, laat ik het je wel lezen :)

    Woordverificatie: goart. Go art!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, ik heb ook altijd zoiets van 'oké, daar gaan we' als ik klaar ben met het schrijven van een reactie :P

    OK, geen haast, zie maar even. :) Snap het.

    Haha, go art!

    Oké, daar gaan we.

    BeantwoordenVerwijderen