dinsdag 20 september 2011

Tweedeling: dromen en waken

Ik bedacht me dat ik een manier heb om het thema naar mijn hand te zetten! Ha! Want ik kan het in de y-week in feite over élke tweedeling hebben! Vandaag presenteer ik U: dromen en waken.

Dromen: Ik droomde dat ik sliep in mijn schimmelkamer in Groningen, en om één of andere reden had ik een matras recht onder de schimmelplek gelegd, wat erg dom is, want het lekte naar beneden. Daar kreeg ik post van een goede vriendin van mij die nu in Stockholm woont. Ze had patat gestuurd. Omdat ze wist dat het vandaag mijn patatdag was, echt superlief. Dank je, Pytsje. De patat was zelfs nog warm. Ook stuurde ze een soort van heel klein geel plastic koffertje, wat ik ontzettend nostalgisch vond. Ook droomde ik over een klasgenoot.

Waken: Gisteren zei een andere vriendin tegen mij dat ik misschien wel ziek geworden ben van die schimmel in mijn kamer. En ook zag ik vlak voor het slapengaan de ansichtkaart liggen die Pytsje me had gestuurd, en waar ik haar nog niet voor bedankt heb (dus bij deze), en daar kwam dat gevoel van dankbaarheid ook vandaan. Voor het gele koffertje heb ik geen context die kan leiden tot een wakende tegengestelde. Dit onttrekt zich, net als de rest van de zich snel terugtrekkende droom, aan mijn wakende geest.

Droomstip-in-waak: Om dit probleem op te lossen gaat mijn wakende geest associëren (wat een techniek is van mijn slapende geest) op het gele koffertje. Waar zou het mogelijkerwijs voor kunnen staan? Het lijkt op het koffertje van iemand die ik ken, die is groen, en ze had gisteren een groene tie-dye-broek (de spellingcorrectie suggereert die-dye-broek, vertaald in het Nederlands rijmt dit ook: sterf-verf-broek) aan, ook al heb ik haar koffertje niet gezien. (Ook heb ik vroeger zo'n koffertje gehad, dus ziehier de link naar mijn kindertijd.) 

Waakstip-in-droom: Zoals ik al zei had ik gisteren lol met een klasgenoot om de draagbare glimlach: hij gaf mij goed commentaar en begreep wel wat ik deed met mijn blog, en omgekeerd zei ik iets tegen hem in reactie op zijn werk dat ook wel klopte. Om dit gevoel van verwantschap te verwerken ging mijn rationele geest vannacht in mijn droom nadenken om tot logische conclusies te komen. Dit was: we zijn beiden koekoeksjongen. Jaja. Koekoeksjongen. Duh. Zoals dit in dromen gaat was dit werkelijk een fantastische openbaring.

Droomstip-in-waak: Een beetje associëren levert op dat dit idee van het koekoeksjong waarschijnlijk voortkomt uit het feit dat we beiden uit een andere klas komen, en nu dus een 'vreemde eend in de bijt' zijn.

De moraal van dit verhaal: alles valt op te lossen met je wakende geest, zolang de slapende zijn werk maar gedaan heeft.

4 opmerkingen:

  1. Mooie analyse :D Ik vind het altijd wel grappig als ik droom over iets wat duidelijk verband houdt met de dag(en) ervoor.

    Dat koffertje is cool. Kon je de patat ook eten in je droom? Ik kan nooit eten en drinken. Meestal word ik dan wakker of ik merk gewoon dat ik niets eet, terwijl ik wel iets naar m'n mond breng.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, das ook niet altijd zo, soms is het niet te herleiden!

    Nee, want het was vandaag eigenlijk niet patatdag, omdat ik vorige week ook pas donderdag patat heb gegeten en dan mag ik het deze week donderdag ook weer. Dus ik liet het zakje dichtzitten :P Ik heb eigenlijk nooit eetdromen, behalve dan toen ik net begonnen was met het dieet, dan had ik nachtmerries over dat ik me niet kon beheersen en allemaal vét slechte dingen ging eten, en dan voelde ik me zo schuldig als ik wakker werd :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, je schuldig voelen na een droom is zo irritant! Ik bedoel, het was niet eens echt! :P Een paar dagen geleden had ik ontzetetnd dorst in m'n droom, maar ik had - in tegenstelling tot de rest - niets te drinken meegenomen. Toen ik wakker werd bleek dat het nadorst was van de avond ervoor :P

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zal jou nog eens patat sturen! Je eet het niet eens op. Of is het eens soort van koestering geweest dat je het zakje dicht liet?

    Je blogs waren weer heerlijk om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen