dinsdag 16 augustus 2011

Tie and dye met Yvon en Roos!

Yvon en Roos

De verf die ik gebruikt heb (check de woordgrap)

 De trui, 100% katoen


  Benodigdheden: steentjes en synthetisch touw. Synthetisch omdat de verf anders door de draden heen kan dringen (als je niet weet of het synthetisch is kun je het verbranden, dat gaat heel snel, het stinkt en er komt een hard gestold zwart puntje op, in tegenstelling tot bij katoen, dat brokkelt af.) Maar dit is slechs een theorie.

Steentjes erinbinden geeft mooie cirkels, een DIY-tip van Fleur (eigenlijk het internet)


 Dan een klompje maken van de trui

 Uiteinde vastbinden (en niet denken dat deze foto's niet parallel aan elkaar lopen, dat is gezichtsbedrog want dat komt door de lijntjes van de stoel)

 Een paar stevige elastieken eromheen binden is goed, dat stond ook ergens op internet. Ik had er maar twee, anders had ik alles wel met elastiek gedaan

Klare klomp

 Vervolgens deze stap doen (ik deed dit natuurlijk vóór het inbinden van de trui, waardoor het water afkoelde). Het papje met heet water moet + een paar scheppen zout in de emmer met 6 liter water van 40 graden celsius, wat het dus niet meer was tegen de tijd dat ik klaar was met inbinden...

 Emmer met het verfmengsel

 Klomp toevoegen

 Beetje roeren (niet vergeten je mouwen op te stropen)

 Roeren hoeft niet meer, zet die ene lelijke vaas die je nooit gebruikt als tegenwicht op de bovendrijvende klomp trui

 Haal de klomp eruit en vrees dat er niets gebeurd is

Desalniettemin!

Verwijder de steentjes, elastieken en het touw

Oordeel.

Als je dit zelf wilt doen kun je de precieze gebruiksaanwijzing op de verpakking vinden. De trui is nu nog aan het drogen. Binnenkort ga ik van teen tot top over mijn favoriete kleding bloggen, en natuurlijk is dit mijn favoriete trui, dus dan komen er detailfoto's.

Binnenkort ook 'kiemplantjes met Yvon en Roos', 'op de fiets met Yvon en Roos' en 'hoe maak ik een decoratieve ghettoblaster met Yvon en Roos'.

4 opmerkingen:

  1. Hahaha ik verheug me nu al op de ghettoblaster.

    Ik vind het tof geworden! Het doet me een beetje denken aan vroeger door redenen die ik zelf niet weet. En aan wolken, het lijkt een beetje op wolken.

    Waar heb je de verf gekocht eigenlijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh jeetje, die ghettoblaster... De kiemplantjes wou ik sowieso al doen maar de rest was bluf, eigenlijk. Maar misschien moet ik het nu maar doen ook!

    Haha, ik had het andersom, ik keek naar de wolken en ik vond het lijken op mijn trui! Ja, het heeft iets vroegerigs he.

    Die verf heb ik gekocht bij de drogist, DA om precies te zijn, maar ik denk dat je het wel bij alle drogisterijen kan kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah maar ik verheugde me eerlijk gezegd wel écht op de kiemplantjes! Maar ik dacht dat dat alles als grapje bedoelt was, waarvan zeker de ghettoblaster ;) (maar als je die toch nog wel gaat doen zal ik er ook vast van smullen).

    Oh relaxed, ik wist niet dat het gewoon bij de DA of andere drogist te kopen is. Misschien ga ik dan toch ook maar eens echt tie dyen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eigenlijk was alles ook als grapje bedoeld, of tenminste, als ik er toch geen zin in had zou ik altijd nog kunnen denken dat het maar een grapje was, en zo gaf ik mijzelf vrijheid van keuze ;) Maar nu dus niet meer. Maar dat is ook goed!

    Dat zou leuk zijn! Ben benieuwd als je het gaat doen :)

    BeantwoordenVerwijderen