donderdag 7 juli 2011

Eet0bsessie

Ik volg een dieet. Ik begeef me met deze uitspraak op glad ijs. Sterker nog: ik begeef me in een mijnenveld. Een loopgrafenoorlog. Een drijfzandmoeras. Een maniakale mêlee van mode en mediabeelden en anorexia en overgewicht en dikke vetrollen die maar niet willen verdwijnen en 'JIJ?! DIK?!' en jaloezie en meidennijd en...

Voor dit scala aan associaties zich in je hoofd ontrolt (te laat): h0! Dat is niet wat ik bedoel.
Het is namelijk een medisch dieet. Dat is iets heel anders. Een medisch dieet houdt in dat je geen lekkere dingen meer mag eten waardoor je ziekte geneest. Geen ch0c0la, cake, tosti's, lasagna, pizza, rode pastasaus, sla, cashewnoten, biefstukjes, bier, curry, aardappelgratin, rosé en pijnboombitten, om maar wat te noemen.

Het is verschrikkelijk, hemeltergend,
onverkwikkelijk, allesvergend.
Dat denk ik nu, dat dacht ik eerst,
mijn leven wordt door zwarte vierkantjes beheerst.

Mijn hyperphaselijst staat mij eens per twee dagen één banaan toe. Banaandagen zijn iets beter dan watermeloendagen. Het beste is de aardappeldag, maar die is tegelijk ook het slechtst, omdat op de aardappeldag onvermijdelijk zes pastadagen zullen volgen en omdat de aardappeldag zo n0rmaal voelt dat het extra pijnlijk is dat er geen toetje op volgt.

Wat ik met de banaan doe op de banaandag weet je natuurlijk al. Ik heb dit eenmalig in het openbaar uitgevoerd, wat mij op de treffende opmerking 'banaan op br00d?!' kwam te staan, waarop ik geen passend antwoord vond. Bovendien kun je zuurdesembrood niet roosteren op een openbare locatie, een groot nadeel, en moet je het dus rauw eten. Zuurdesembrood is na anderhalve dag wat ik me voorstel bij gevangenisvoedsel, die aloude en in kinderboeken aangehaalde combinatie 'water en brood'. Het is droog, zuur en taai.

Mijn hyperphaselijst is mijn tien geboden. Er staat op wat ik wel (zwart vierkantje) en niet (zwart, blauw of rood rondje) mag eten. Blauw is intolerantie, rood is allergie. Zwarte rondjes zijn dingen waar ik volgens mijn op een kokende dag afgegeven bloed gebaseerde test geen allergie of intolerantie voor heb, maar wat ik toch niet mag eten van de dokter, gewoon ter verhoging van de feestvreugde. Zo mag ik wel bloemkool, maar geen broccoli. Broccoli is namelijk zwaar voor de darmen, bloemkool is zwaar voor de maag. Met mijn maag is niets mis, maar mijn darmen hebben - oké, dit wil je allemaal niet weten. Hoe dan ook, b0venaan mijn hyperphaselijst staan de woorden 'hyper phase'. Ik weet niet wat dat voor fase is, maar het klinkt vrij ernstig en ik zit er klaarblijkelijk in.

Waarom doe ik die banaan op brood, vraag je? Omdat ik anders de godganse dag zuurdesemtoast met bertolliboter zit weg te knagen, gelardeerd met een glas water, en dat is, zoals we hebben geleerd, slechts een haar beter dan gevangenisvoedsel. Met een banaan erbij wordt dit echter een smeuig, zoet gerecht.
Voor creativiteit is in dit dieet slechts een klein beetje ruimte, maar ik benut het optimaal. De meest rampzalige culinaire combinatie is tot nog toe geweest: zalm uit blik met gekookte witlof en (natuurlijk) pasta, met een beetje zout (hm...) en olijfolie (hmmmm...), en een heleboel verbeelding. Dit gerecht at ik op een feestje, waar de rest van de partygangers druipende kaaspizza had besteld.

Gekookte witlof op brood is overigens ook geen aanrader, maar wel prettig voor de afwisseling, al klinkt het als 'iets uit de middeleeuwen', zoals mijn vader fijntjes opmerkte.

Als ik mensen op tv een goudkleurige muffin zie eten kan ik tot een paar uur na afloop aan niets anders denken. Als ik in een boek lees dat de reisgenoten in die gezellige fantasyherberg aan de lamsstoofpot schuiven loopt het water me in de mond. Als ik onderweg in de trein de ranzige geur van patat ruik denk ik: gatver, gelukkig hoef ik die troep niet te eten. Vervolgens kijk ik reikhalzend om me heen naar de bron van de geur en observeer vanuit mijn argus00gh0eken de pukkelige puberjongen die staaf na gele staaf naar binnen pr0pt, groen van jal0ezie.

Je zou er zo een eetprobleem aan overhouden.

Wordt vervolgd, met dieetrecepten voor het genezen van UW eczeem!
(Maar dat hebt u gelukkig niet, u hebt waarschijnlijk weer een ander probleem, zoals brandend maagzuur. In dat geval: pas op met bloemkool. Ook een 0verdaad aan zuurdesembrood is zwaar voor de maag, maar wie haalt dat nou vrijwillig in zijn hoofd?)

2 opmerkingen:

  1. Oh, wat een naar dieet! Ik heb medelijden met je. Een tijdje geleden was mijn smaak ernstig verstoord door het eten van verkeerde Chinese pijnboompitten en toen was een week lang alles ontzettend smerig. Is natuurlijk niet hetzelfde als dingen niet mogen eten, maar ik vond het na een paar dagen al vervelend dat ik niet gewoon van lekkere dingen kon genieten. (En ik ben niet eens een fijnproever.) Sterkte met je dieet. Banaan op brood is lekker :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik las dat van die pijnboompitten in je blogs ja, ik kon me er wel mee identificeren. :P Lijkt me ook echt naar, ik proef dan tenminste nog de andijvie-met-pasta zoals het smaakt dus zo erg is het niet, haha. Sorry dat ik zo laat reageer, ik was op vakantie en had mijn blogs vooruit gepland. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die dat lekker vindt! :)

    BeantwoordenVerwijderen