maandag 25 juli 2011

Een lange saaie blog waarin ik schoon schip maak

Het begon toen mijn moeder tegen me zei: 'je hebt geen kánker.' (en je gedraagt je wel alsof je kanker hebt)

Enige tijd hierna begon ik Doctor Who te kijken. Mijn doel was om vrij snel en weloverwogen een geekdom op te bouwen, want dat is prettig. Het is een Britse science-fiction-serie (blijf lezen) die gaat over een 900 jaar oude alien die in de tijd kan reizen in een blauw politie-telefoonhokje, en keer op keer de wereld redt, en als hij dood gaat regenereert hij, krijgt hij een andere persoonlijkheid en uiterlijk, wat betekent dat een andere acteur zijn rol kan spelen. Ik ben nu bij David Tennant's Doctor. Hij is een charismatische held die zich keer op keer opoffert, nogal tragisch, want hij heeft alles verloren in de Time War en is helemaal alleen, de laatste van zijn soort. Maar hij blijft altijd vriendelijk.

En toen las ik in de krant een artikel over verslavingen: Ziekte of zwakte? Is het een kwestie van wilskracht?

Je moet weten dat ik ontwenningsverschijnselen heb. Je moet het in perspectief zien: suiker is minder erg dan alcohol of drugs, maar het is wel verslavend, en je lichaam went eraan en heeft het nodig. Suikerkicks om je bloedsuikerspiegel op peil te houden. Zonder dat moet je continu koolhydraten eten om geen 'hypo' te krijgen, dat is hoe mijn oma het noemt, dan word je duizelig en trillerig. En ook is er constant een hunkering naar zoet en romig eten, dat, zo heb ik geleerd uit nota bene de Happinez, het genotscentrum stimuleert en dus dopamine produceert. Blablabla. Nou, probeer maar eens een maand geen suiker te eten, je zult zien dat dat je behoorlijk triest kan maken.

Maar ik heb dus geen kánker.

Mijn docente zei aan het eind van het jaar tegen me dat ik de laatste weken zo wrokkig overkwam in mijn klas. Dat klopte, ik wou daar niet zijn. Vanwege mijn onweerstaanbare tegenzin om mijn studentenleven te leven ging ik weer wonen bij mijn ouders en daar op de bank liggen en tv kijken. Ziek of zwak?

Zoals het artikel zegt, in een cirkelredenering die ik erg herkenbaar vond: allebei. Door de ziekte zwak en minder goed in staat tot de wilskracht om je rug recht te houden. Maar wilskracht is een batterij die niet leeg kan raken. Dus als je dat niet op kan brengen ben je zwak. Maar die zwakte komt door je ziekte. Dat is dus de cirkelredenering. Die ik herkenbaar vind.

Ik was zwakziek, en eerder wrokkig en zelfmedelijdend dan vriendelijk.

Maar de Doctor heeft mij geinspireerd om mijn rug recht te houden en mijn ogen open (lach niet). Dus wat begon toen mijn moeder tegen mij zei: 'je hebt geen kánker'? Juist, een 0mmezwaai!

Ik had het gevoel dat ik wat tegenwicht moest bieden aan die wrokkige blog over mijn familie. Toch was dat wel degelijk hoe ik het ervaren heb, en ik neem het dan ook niet terug. De reden dat ik deze blogs schrijf is om mijn ervaringen te delen, want zelf vind ik het belangrijk om de verhalen van andermans levens te kennen. Die houden je een spiegel voor en geven je een venster en rekken je perspectief een beetje op en dat soort dingen. Ook Doctor Who (lach niet!) is zo'n verhaal. Verhalen zijn belangrijk. De Doctor heeft van mij een beter mens gemaakt (dat is overigens ook de reden dat hij de Doctor heet, hij maakt mensen beter, in figuurlijke zin, geekfeit nummer 1). Het belang van beeldende kunst, en dan heb ik het over de museum- en galeriecultuur, is mij minder helder. De kunst die mij interesseert gaat over schoonheidservaringen, en niet over choqueren of tot nadenken aanzetten. Schoonheidservaringen zijn abstracter dan verhalen. Een verhaal kan natuurlijk ook een schoonheidservaring oproepen, móet dat zelfs (ja, we hebben inmiddels het filosofische gedeelte bereikt), maar dat is slechts een onderdeel, je hebt ook te maken met plot, spanning, personages, perspectief, moraal, lessen etc.

Ik heb de afgelopen maanden, sinds er sprake was van de kunstbezuinigingen, veel en diep nagedacht over kunst en mijn kunstenaarshouding. Dat is belangrijk als er zoiets gebeurt, maar sowieso belangrijk in mijn opleiding. Wat mij opviel is dat ik eigenlijk geen helden heb in die hoek. Ik kan geen beeldend kunstenaars noemen die mij inspireren, die ik onderzoek zónder huiswerkgevoel. Mijn helden zijn schrijvers, filmmakers, muzikanten en acteurs. Daar ligt mijn passie. Eerlijk gezegd deprimeert het me, een vooruitzicht van een leven met een contract bij een galerie, het glazen plafond van de kunstwereld in Nederland, internationale bekendheid opbouwen, daar een contract met een galerie etc. Ik wil mensen ervaringen geven, denk ik. Een beetje een holle frase: ik heb dit nog niet helemaal uitgedacht, maar hier een onderbouwing:

De werken die ik in mijn twee jaar kunstacademie heb gemaakt die mij het meeste zijn bijgebleven waren werken die draaiden om een ervaring. Eentje was in een kast, helemaal donker, waar je met een kaars in je hand naar binnen ging om de tekeningen en schilderijen aan de muur te bekijken, die allemaal een bepaalde duisternis en mysterie bevatten, en teksten als 'diep beneden, de wortel groeit en groeit'. Een andere was het inpakken van mijn kamer in plastic en daar een nacht in slapen. Ik wou ervaren hoe dat was. Het zijn geen verhalen, het zijn de plekken waar verhalen beginnen. In Doctor Who (oké, lach maar, lachen is goed) is er een aflevering die gaat over een eindeloze file, waar je nooit meer uit kan komen, die rond en rond gaat en je hele leven duurt. Dat is de plek waar het verhaal begint (niet letterlijk, want het begon in de Tardis, geekfeit nummer 2), maar het is het uitgangspunt, het idee: 'wat als [in science fiction draait het vaak om de vraag 'wat als'] je in een file zat die je hele leven duurde?' Het verdromen van de werkelijkheid.

Om terug te komen op die vriendelijkheid: ik ben dat aan het oefenen. Het was tot mijn schrik nogal moeilijk, onzelfzuchtige vriendelijkheid, ik was het verleerd. En mijn vrienden kwijt aan het raken, ben ik nog steeds mee bezig overigens, dus ik heb me er maar bij neergelegd en wacht tot na de vakantie, dan zit ik stiekem in een andere klas en moet ik opnieuw beginnen. Maar ik werk nu weer (niets beter om bankhangen en pechvogelpedanterij aan te pakken) en de strandbieb is de perfecte plek om vriendelijkheid te oefenen. Ik oefen niet ergens voor, het is gewoon een uitdrukking. En dan kom ik 's avonds thuis en kijk ik Doctor Who op de bank. Dat is mijn leven. Ik ben aan het regeneren. Op het oog zet ik mij af tegen de 'kunstwereld', maar dat is juist de manier om je te ontwikkelen als kunstenaar. Deze opleiding leidt je in principe op tot een kunstenaar met een galeriecontract, tenzij je iets anders wilt. Maar ik weet nog niet wát. Iets met schrijven, met verhalen en ervaringen, met film en schilderijen, 0h, zijn het puzzelstukjes?

Mijn ziektezwakte heeft mijn ambities en dromen gesmoord. Maar ergens, diep beneden, de wortel groeit en groeit.

9 opmerkingen:

  1. Ik vind wel meevallen hoe wrokkig je post over je familie is, maar als je hebt geconstateerd dat je niet altijd even vriendelijk bent, is het natuurlijk wel nobel om daar aan te werken :) Anderzijds denk ik wel dat het goed is om ervoor te waken dat je je niet gaat gedragen naar dat wat anderen van je verwachten ipv hoe je zelf wil zijn.

    Ik ben zelf geen groot kunstliefhebber in de zin van schilderijen en beelden 'n shizzle, omdat dat me vaak te vaag is. Of ik vind 't wel tof, maar heb het na een paar seconden wel gezien. In verhalen heb ik echter wel veel interesse en ik kijk veel films, omdat ik zo snel veel verhalen tot me kan nemen. Bovendien lees ik te weinig, zeker voor iemand die zelf graag schrijft en op dat vlak stiekem misschien nog wel wat ambities heeft. Stripverhalen lees ik wel redelijk veel (en zou ik nog veel meer willen doen). Ik vind het ook vrij stom dat stripboeken (een beetje) als minderwaardig en kinderachtig worden beschouwd, want er zijn echt hele goede schrijvers en tekenaars.

    Schrijf jij (buiten je blog) zelf ook verhalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik snap wat je bedoelt. Maar de vriendelijkheid die ik bedoel is ook mensen vertellen dat hun kapsel er niet uit ziet of dat je geen zin hebt om met ze af te spreken, eerlijkheid dus. Dat je daar meer aan hebt dan aan de 'vriendelijkheid' van tegen de persoon zelf heel leuk doen maar eigenlijk een wrok tegen hem of haar te hebben en achter zijn rug om praten etc.

    Ik schrijf ook verhalen ja, maar het is juist andersom dan bij jou, ik lees veel meer dan ik schrijf. Eigenlijk schrijf ik helemaal niet meer, heb ik wel gedaan maar ik heb er niet zoveel zin meer in. Komt wel weer! Wat voor verhalen schrijf jij dan?

    Ik zou ook meer stripboeken moeten lezen! Vroeger las ik Suske en Wiske maar dat was echt toen ik klein was. Van Sandman heb ik wat gelezen, maar daar houdt het ook mee op. (vond ik wel geweldig trouwens) Wat lees jij?

    Je interesse voor films heb ik gezien op je blog! De meeste ken ik niet, maar soms zit er iets tussen waarvan ik denk: dat moet ik onthouden. Dat vergeet ik dan natuurlijk weer maar als ik het dan een volgende keer tegenkom doet het tenminste vaag een belletje rinkelen :P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ah, zo. Eerlijk zijn is idd goed, hoewel een leugentje om bestwil (van jezelf of een ander) wel moet kunnen.

    Ik schrijf alleen fictie en dan eigenlijk altijd dingen die niet echt kunnen gebeuren, want ik vind non-fictie saai. Eerder was het echt fantasy en SF wat ik schreef, maar tegenwoordig meer surrealistische dingen, omdat het toch ook wel cool is als het dicht bij de realiteit komt. Momenteel doe ik mee met een schrijfwedstrijd waarvan ik de eerste en vijfde ronde won, met als prijs het uitgeven van het verhaal, dus zo zal ik dan in een boek verschijnen :) Omdat ik de eerste ronde won, is het dus ook een verhaal dat is begonnen met wat ik heb bedacht; wel cool. Samen met een vriend schrijf ik sinds groep zeven (rare) humoristische verhalen. Inmiddels hebben we in eigen beheer een eerste bundel uitgegeven en we werken nu aan een tweede, die we ook naar uitgeverijen willen sturen, in de hoop dat we echt worden uitgegeven :) En anders gewoon weer eigen beheer of bij een uitgever die bijna alles uitgeeft (= geen niveau) :P

    Vroeger las ik ook Suske en Wiske, maar tegenwoordig bijna alleen stripboeken voor volwassenen en ik lees echt van alles. Als ik een stripboekenwinkel binnenloop zou ik alles willen kopen en lezen :P Maar series die nu nog lopen en ik echt volg zijn The Walking Dead en DMZ. Verder ben ik al sinds kind fan van Aquablue en heb ik een heleboel korte reeksen en losse stripboeken (vooral dingen over Zombies, Wolverine en graphic novels), maar geen dingen als Suske en Wiske, Astrix en Obelix, Kuifje, enzovoorts. En alles van Jason (pseudoniem) vind ik geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk, hoe heet die verhalenwedstrijd? Ik heb ook weleens meegedaan aan verhalenwedstrijden voor fantasy/sciencefiction/horror maar deze komt me niet bekend voor, met die rondes enzo.
    Cool dat jullie een verhalenbundel hebben uitgegeven. Verkoopt het een beetje of alleen onder familie/vrienden?
    Het is jammer maar uitgevers, grote uitgevers, zijn een beetje huiverig voor verhalenbundels, vooral van debuterende auteurs, die verkopen niet echt dus riskeren ze dat niet. Tenminste, Luitingh-Sijthoff en Mynx, ik denk dat dat de uitgevers zijn waar je op wilt mikken?
    Ik heb een tijdje in dat (forum)wereldje gezeten en de redacteuren van die uitgeverijen (van Mynx dan) beantwoordden vragen, evenals schrijvers zoals Thomas Olde Heuvelt en W.J. Maryson. Ik heb zelf nog niets gedaan met al die informatie maar het kan misschien nog eens van pas komen.

    Het is dus gewoon een kwestie van kijken in de stripboekenwinkel wat ik leuk vind ;) Dat moet lukken. En wederom hangen jouw tips ergens in mijn achterhoofd. (Al zijn zombies niet echt mijn ding. )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is de wedstrijd Nederland Schrijft een Boek (http://www.youzzle.nl/nederland-schrijft-een-boek/) en het is niet heel verwonderlijk dat je er niet van hebt gehoord, want volgens mij is er (veel te) weinig reclame voor gemaakt. De website Youzzle (die de wedstrijd organiseert) is ook nog heel jong en loopt - zo concludeerde ik een week of twee geleden - eigenlijk voor geen meter. Het aantal inzendingen voor de wedstrijd is helaas ook zeer matig, op de eerste ronde na, waar toch wel een stuk of 25 mensen aan meededen (wat voor grotere, bekende wedstrijden natuurlijk nog steeds weinig is). Ik denk ook dat de keuze van de jury voor mijn eerste hoofdstuk niet slim is geweest, omdat het SF is en daarom een heel groot gedeelte van de schrijvers op internet sowieso niet mee zal doen. Het idee van de wedstrijd vind ik erg leuk, want normaal gesproken is er alleen een mooie prijs voor één winnaar of zo en bij deze wedstrijd waren er potentieel twaalf winnaars die samen in één boek verschijnen. Inmiddels is dat helaas niet meer mogelijk, want ik heb twee keer gewonnen, net als iemand anders. En de huidige ronde doen er alleen mensen mee die al hebben gewonnen, dus 't hele project faalt eigenlijk een beetje. Erg jammer. Hoewel het misschien stom is, maakt het voor mij ook minder leuk dat ik het eerste hoofdstuk won.

    We hebben onze bundel in eigen beheer uitgegeven bij Free Musketeers, maar niet in de webshop laten zetten. Nu zou ik daar misschien wel voor kiezen, maar toen vonden we het stom dat ze dan €17 of zo voor de bundel zouden vragen, waarvan wij dan een zeer klein percentage van zouden krijgen. Dat stond me nogal tegen en nog steeds eigenlijk; niet omdat ik er geld aan wil verdienen, maar omdat ze boeken in mijn optiek te duur verkopen. Wij hebben immers een kostprijs van €10 of zo per bundel betaald bij de eerste bestelling (90 bundels) en de tweede bestelling (20 bundels) was nog goedkoper; ruim €8. Dus als de kostprijs zo laag is (voor hen nog lager dan voor ons) en er geen andere promotie plaatsvindt dan in de webshop, waarom moeten ze er dan zoveel voor vragen? Zelf hebben we bijna honderd van die bundels verkocht (voor €11), voornamelijk aan vrienden en familie. We hebben het verder ook niet gepromoot eigenlijk. Er liggen vijf bundels in de winkel van m'n oom, maar daar is er nooit één van verkocht :P Na een interview in de lokale krant hier (m'n moeder had die lui gezegd dat we een bundel hadden uitgebracht :P), hebben we nog wel een paar bundels verkocht aan mensen die ik (toen) nog niet kende. Onder andere aan een oud vrouwtje dat er één wilde voor een kleinkind en een paar weken later nog twee, omdat het zo goed in de smaak was gevallen :) Daarnaast was er nog een vader van een klasgenoot van mij op de basisschool die er wel één wilde, collega's van mijn vader (? :P) en twee meisjes die mij en Jarl (partner in crime) kenden van de middelbare, maar wij hen niet :P Dankzij het verkopen van de bundel aan één van die meisjes, heb ik er inmiddels een hele vriendengroep bij :)

    Volgens mij zijn grote uitgevers sowieso huiverig voor alles wat van debutanten komt :P Voor onze verhalenbundel zoeken we het niet in de fantasyhoek, want het zijn humoristische verhalen. Wat wel extreem cool zou zijn, is als De Harmonie er wat in ziet, omdat daar wel een paar van mijn/onze Nederlandse "helden" zijn uitgegeven. Maar goed, ik ben realistisch, de kans dat onze nieuwe bundel daar wordt uitgegeven is praktisch 0 :P We zullen het meer in de hoek van kleinere uitgevers zoeken, maar wel het liefst ergens waar naar kwaliteit wordt gekeken en ze - als ze het uitgeven - ook echt aan promotie doen en de bundel in boekenwinkels terecht komt. Dus niet iets als Free Musketeers, waar ze nagenoeg alles accepteren. Anderzijds is het wel fijn dat er van die uitgevers zijn waar iedereen terecht kan, want 't is wel heel leuk om je eigen boek in handen te hebben :) En wellicht eindigt voor ons daar ook de tweede bundel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, damn, mijn reactie paste niet eens in één bericht. Het vervolg:

    Als jij fantasy/SF/horror hebt geschreven, ben ik wel erg benieuwd naar je werk :) Ben ik sowieso op zich wel, want je schrijft leuke blogs, maar die genres spreken me in het bijzonder aan :)

    Wat je stripboekenwinkelopmerking (Scrabble) betreft: daar heb je helemaal gelijk in. Er is echt voor iedereen wat (tenzij je helemaal niet van stripboeken houdt :P). Net zo divers als een boekenwinkel, alleen met andere verhoudingen tussen genres.

    Ik zal proberen voortaan wat korter van stof te zijn :P

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, wat een lange reactie! Leuk, al duurde het even voor ik er tijd voor vond aangezien ik moest werken.
    Het idee van die wedstrijd is dus dat je met een groep mensen verderwerkt op jouw eerste hoofdstuk, dat dus gewonnen heeft? En waar zijn zij dan op geselecteerd? Ik snap het nog steeds niet helemaal vrees ik. :P

    Leuk zo'n verhaal over aan wie je je boeken hebt verkocht. Het maakt het wel persoonlijk zo, dat is mooi.

    Ik ken een kleine uitgeverij, volgens mij wel POD, maar wel met enige redactie en ook een heleboel promotie. Er zijn levels van promotie, dacht ik, met verschillende prijzen. Die uitgeverij heet BOF (books of fantasy) dus het is wel fantasy, en ja, je zei net dat het geen fantasyverhalen zijn. Maar misschien is daar een mouw aan te passen? Het is een initiatief van Alex de Jong, die zelf ook boeken schrijft en een verhalentijdschrift uitgeeft onder de naam Pure Fantasy, een podium voor Nederlands talent. Gaat ook om horror en science fiction en voor genre cross-overs schrikken ze niet terug. Misschien heb je er iets aan :)

    Dan het tweede deel van je post :P
    Haha, als ik nu lef had zou ik zeggen, je mag wel iets lezen, maar eerlijk gezegd vind ik het allemaal niet zo goed. De korte verhalen die ik heb liggen zijn van twee tot vijf jaar geleden en ik schrijf ook aan iets langers, dat uit drie delen bestaat, maar dat project is ook een beetje slapende nu en daar heb ik ook al twee jaar niet aan geschreven, al blijft het wel belangrijk voor me. Argh, dit is net als wanneer er een gitaar in de kamer is en iemand weet dat je al heel lang gitaar speelt en zegt dat en ineens is de hele groep je aan het aanmoedigen, en dat je dan moet zeggen dat je niks uit je hoofd kan spelen. Pijnlijk. Dus sorry, niks te lezen. Misschien in de verre verre toekomst ;) En ik weet dat het niet eerlijk is, maar ik ben nieuwsgierig naar jouw verhalen! En dat is net als de gitaar doorgeven aan iemand van wie je weet dat hij wel iets wil spelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het idee achter de wedstrijd is dat iedereen mee mag doen (dus geen selectie) en er elke ronde een hoofdstuk wordt geschreven dat aansluit op wat daarvoor is geschreven. Alleen tijdens de eerste ronde was er natuurlijk nog niets waar de tekst op aan moest sluiten, dus toen was het nog helemaal vrij (ook geen thema of zo). In totaal zijn er twaalf rondes, dus twaalf hoofdstukken.

    Bedankt voor je tip wat betreft Books of Fantasy :) Ik denk niet dat Jarl en ik er terecht kunnen met onze verhalen, maar ik heb wel een verhaal - een "feel good fantasy" - geschreven dat ik aan uitgeverijen wil aanbieden. Moet het alleen eerst zeker nog wat oppoetsen, maar daarna is BoF wellicht wel interessant :)

    Ik heb jarenlang verhalen op internet gelezen (verhalensite.com; bestaat niet meer) en dat varieerde van erg goed tot erg slecht, maar ik ben niet de persoon die vindt dat alle verhalen perfect moeten zijn. Je hoeft dus niet bang te zijn dat ik je helemaal af zou branden, maar ik kan het ook wel begrijpen dat je het niet wil laten lezen; het is best eng :P Blijf iig vooral wel aan je project werken :) En mocht je eens wat feedback willen, dan wil ik er wel eens naar kijken (maar ik ben (dus) geen corrector of zo).

    Met het verdwijnen van verhalensite.com, is nagenoeg alles wat ik online heb gepubliceerd verdwenen. Voor een indruk van hoe ik schrijf zou je het eerste hoofdstuk van de wedstrijd kunnen lezen (http://www.youzzle.nl/nl-boek/wisselwereld-werktitel/), maar ik denk (hoop) dat ik niet ben gebonden aan één stijl en de inzending voor de wedstrijd is dus ook maar een voorbeeld. Ik probeer immers juist steeds nieuwe dingen te schrijven, onder andere qua stijl en inhoud. Mocht je verder nog geïnteresseerd zijn, dan zou ik eens na kunnen denken over wat ik je evt kan toesturen, maar ik vind het moeilijk om een keuze te maken. Zoals het zoeken van één nummer om iemand een indruk te geven van de muziek van een artiest/band soms onmogelijk lijkt. Bovendien heb ik helaas veel onafgewerkte verhalen...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh, dus dat hoofdstuk kan ik gewoon lezen! Leuk, ik zal daar eens kijken. Bedankt voor je aanbod, mocht ik ooit weer gaan schrijven en een proeflezer nodig hebben dan zal ik eraan denken! Dat is altijd goed. En natuurlijk ook andersom: als jij iets proefgelezen wilt hebben wil ik je ook feedback geven. :)
    Ik snap wat je bedoelt met geen favoriet kunnen uitkiezen. En onafgewerkte verhalen, daar heb ik ook stapels van. :P

    BeantwoordenVerwijderen